Gå til innhold

Fjernstyre blitser D200+SB6/800

Anbefalte innlegg

Lurer på hvilke løsninger som er der ute med tanke på fjernstyring for blitzene mine?

Har en SB600 og en SB800. Blitt tipset om Pocketwizards, men for meg ser det ut som disse trenger kontakten som bare SB800'en har for å fungere?

Noen som vet om disse kan kobles direkte til blitz skoen?

Eller om andre alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på hvilke løsninger som er der ute med tanke på fjernstyring for blitzene mine?

Har en SB600 og en SB800. Blitt tipset om Pocketwizards, men for meg ser det ut som disse trenger kontakten som bare SB800'en har for å fungere?

Noen som vet om disse kan kobles direkte til blitz skoen?

Eller om andre alternativer?

Du har alt du trenger, du trenger bare lære hvordan du bruker det.... Håper du ikke har noe prinsipielt i mot Ken Rockwell, for han har en ganske OK guide for å forklare det:

How to Use Nikon Strobes Wirelessly, for Free!

Lenke til kommentar
Det stemmer forsåvidt :)

Glemte si at det er uten å måtte bruke kamerablitzen som trigger.

Kunne tenkt meg rekkevidde utenfor synlig rekkevidde.

9235698[/snapback]

Det får du kun om forholdene ligger til rette for at IR signalene skal klare å vinkle seg fram til blitzen - slik jeg har forstått det.

Skal snart begynne å trigge makroblitz uten å fyre av selv, så kommer til å følge med her, + lese det kenny boy har skrevet.

Lenke til kommentar
Det stemmer forsåvidt :)

Glemte si at det er uten å måtte bruke kamerablitzen som trigger.

Kunne tenkt meg rekkevidde utenfor synlig rekkevidde.

9235698[/snapback]

Det får du kun om forholdene ligger til rette for at IR signalene skal klare å vinkle seg fram til blitzen - slik jeg har forstått det.

Skal snart begynne å trigge makroblitz uten å fyre av selv, så kommer til å følge med her, + lese det kenny boy har skrevet.

9236546[/snapback]

Hvem er Kenny boy?

Lenke til kommentar

Du kan bruke en SU-800, sender ut bare IR-lys og kan trigge blitser relativt godt gjemt selv om det er en fordel med noenlunde fri sikt.

Pocket Wizards bruker radiosignaler og trenger ikke fri sikt, pluss at de har større rekkevidde. Ulempen er at, i motsetning til SU-800, må du rundt om å justere blitsene.

Lenke til kommentar
Pocket Wizards bruker radiosignaler og trenger ikke fri sikt, pluss at de har større rekkevidde. Ulempen er at, i motsetning til SU-800, må du rundt om å justere blitsene.

9236836[/snapback]

Og 3 Power Wizars koster det samme som en SU-800 :)

Men kan jeg altså bruke "PW" til en SB-600? Leter meg grønn på nettet nå men for meg ser det ut som det kobles til blits ved kabel som kun 800'en har inngang for?

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hvordan man setter SB-800 til å fyre av en annen blitz ved å blinke og uten å blinke?

9237043[/snapback]

Det er ikke mulig, siden den bruker synlig lys til kommunisere med de andre blitsene.

Alternativet er Pocket Wizard, SU-800 eller kabel.

9237481[/snapback]

SB-800 er en SU-800 med blits

Lenke til kommentar

9236836[/snapback]

Og 3 Power Wizars koster det samme som en SU-800 :)

Ja, men bruker du Pocket Wizard, må du som nevnt rundt om og justere blitsene manuelt og man vil heller ikke ha tilgang på iTTL. Kan være tidkrevende å justere seg inn, men kommer ann på hvor mange blitser man bruker, og ikke minst hvordan de er plassert. SU-800 kan kontrollere tre grupper med blitser individuelt, med ingen begrensing av antall i hver gruppe, fra skuddpossisjon.

Vil tro at en SU-800 vil dekke 95% av bruken til en gjennomsnittsfotograf. PW er best over store avstander eller når man må gjemme blitsene utendørs. Innendørs vil IR-lyset fra en SU-800 reflekteres rundt slik at blitser kan trigges i andre rom uten problemer.

Lenke til kommentar
Det jeg har fått vite er at man kan styre andre blitser med SB-800 uten å fyre av...

Mulig du misforsto, fordi jeg mangler et komma i setningen min...

Aha, jo da, du kan bruke en SB-800 på kamera eller kabel for å trigge andre blitser uten at den påvirker eksponeringen. Velg Master i blitsmenyen og velg deretter --- etter M der hvor du setter nivå for de ulike gruppene.

SB-800 kan gjøre det samme som SU-800, + at den kan selv gi fra seg lys.

9237885[/snapback]

Kortversjonen ja, men SU-800 er mye mindre og lettere og bruker ikke så mye batteri. Dessuten sender den ikke ut synlig lys (masse blinking kan være litt sjenerende ved portretter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...