Gå til innhold

lukkerhastighet canon a200

Anbefalte innlegg

Hei og hå

Kamera: Canon Powershot A200

Jeg skal bruke kameraet mitt til å ta en del bilder i fart.

Og da har jeg erfart at hvis jeg bruker blits går dette bra, men hvis ikke blir bildene "blurry".

Hva kommer dette av, og hvordan kan jeg få bra bilder uten blits?

Blitsen kan jo virke distraherende og jeg syns bildene blir penere uten.

Hvis noen kan hjelpe meg hadde det vært flott.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bruke kameraet mitt til å ta en del bilder i fart. Og da har jeg erfart at hvis jeg bruker blits går dette bra, men hvis ikke blir bildene "blurry". Hva kommer dette av, og hvordan kan jeg få bra bilder uten blits?

Det skyldes vel antagelig at når du har mindre lys, må lukkertiden bli lengre for at bildet ikke skal bli mørkt (undereksponering). Dette har du jo i og for seg antydet selv i din overskrift "lukkerhastighet canon a200". Med lengre lukkertid rekker motivet å flytte seg mer mens lukkeren er åpen, så bildene blir vel litt "blurry", samtidig som bilder generelt blir mer støyete i dårlig lys (uavhengig av om motivet er i fart).

Jeg antar at kameraet ditt selv velger lengre lukkertid når du ikke bruker blitsen. Hvor tar du bildene? Er det mulig å få mer lys på andre måter enn ved hjelp av blits?

Lenke til kommentar

Når bildet blir uskarpt, betyr det at eksponeringstiden er for lang eller at man ikke bruker støtt underlag til kamera f.eks. stativ.

Hvis du tar bilder av objekter i fart, må du forsøke å følge objektet i søkeren mens du tar bildet.

Hvis derimot du er i fart og skal ta bilder, må du nesten kjøre manuell blender på full åpning, også stille inn følsomheten (ISO) til max.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...