Gå til innhold

Selge Nikon D70 kjøpe Olympus E-410, en god ide?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer bytte ut mitt gode gamle D70 (m/ 18-70mm kit) med et Olympus E-410. Problemet med D70'en er nettopp størrelsen; det er akkurat så stort at det litt for ofte blir igjen hjemme og mange bra bilder blir ikke tatt (mener jeg i hvertfall :) ).

Derfor vil jeg gjerne ned en størrelse eller to, uten å måtte ofre det som et dSLR kan tilby. Samt også å ha muligheten til å putte på utstyr hvis det trengs. Så kompaktkamera er ikke noe alternativ for meg egentlig.

Har et par objektiver og en blits til D70'en som sikkert lar deg greit selge også. En SB600 og et Sigma 10-20mm vidvinkel. Hva kan jeg evt få for dette?

Et annet spørsmål; foruten LiveView-funksjonen, er det noen store forbedringer som gjør E410 verd prisen i forhold til E400? :hmm:

Jeg bare spør. Tar i mot alle tips og anbefalinger fra dere :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ser jeg ikke helt fordelen med små SLR'er. Med mindre kameraet går i lommen, øker det ikke sannsynligheten for at jeg tar med kameraet. Jeg kan ikke se for meg noen situasjoner der jeg ville latt D80'en ligge hjemme, men ville tatt med meg et D40 eller en Olympus dSLR.

Lenke til kommentar

Men assa.. hvem har speilrefleksen i baklomma? De fleste har vel en bag av en sort, og det er i den sammenheng jeg ikke fatter hvordan man kan påstå at et litt mindre slr blir flittigere brukt. Snakk om latskap :p

Jeg er ikke helt trangsynt, så jeg forstår at visse personer faktisk har ekstremt nytte av størrelsen på E-410, men for hobbyfotografer flest tror det det har lite å si.

Lenke til kommentar

Kan P5000 fotografere RAW? Og har den vidvinkel som er ca det samme som D70 og E-410 har med kit-objektivene sine? Er ofte "plaget" med museer der man ikke får bruke blitz og lyset er dårlig. Da klarer hvertfall D70 ta brukbare bilder og evt kan eksponeringen fikses på i etterkant.

Lenke til kommentar
Kan P5000 fotografere RAW? Og har den vidvinkel som er ca det samme som D70 og E-410 har med kit-objektivene sine?

Den har ikke raw, dessverre. Vidvinkelen tilsvarer 36mm i 35mm-ekvivalent, men du får konvertere også (D70 kitobjektiv tilsvarer 27mm).
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er en dårlig idè. Olympus sine objektiver er i tillegg mer kompakte enn de andres, i tillegg til at E-410 er det minste slr som finnes pt. Det som kan være greit med et så lite kamera er at det går lett ned i en skulderbag som ikke er laget for foto, for eksempel. Bildekvaliteten er det heller ingenting å si på, så hvorfor ikke?

Krapfoss har ikke så stort system at det er for sent å snu.

Lenke til kommentar

Er vel ikke verre enn at man i såfall skulle kunne selge unna Nikon "systemet" og få rå til E-410 hus + sett med 2 kitobjektiver. Eller i hvertfall 14-42mm objektivet. Hva kan jeg få for et pent brukt D70 m/18-70mm kit objektiv og 1GB CF brikke?

Jeg er meget klar over at four thirds systemet gir mindere objektiver pga 2x cropfaktoren. Har mest lyst til bare å se med egne øyne hvor mye mindre det er. Er det noen butikk som har dette E410 liggende "testklart" i Oslo? Fotovideo kanskje? Eller Fotohuset?

Lenke til kommentar
Er vel ikke verre enn at man i såfall skulle kunne selge unna Nikon "systemet" og få rå til E-410 hus + sett med 2 kitobjektiver. Eller i hvertfall 14-42mm objektivet. Hva kan jeg få for et pent brukt D70 m/18-70mm kit objektiv og 1GB CF brikke?

Det er folk som krever 5000 for det, men de tror jeg har litt problemer med å få solgt det. 4000-4500 burde være mulig, selv ville jeg ikke gitt over 4000.
Lenke til kommentar

Jeg er meget klar over at four thirds systemet gir mindere objektiver pga 2x cropfaktoren. Har mest lyst til bare å se med egne øyne hvor mye mindre det er. Er det noen butikk som har dette E410 liggende "testklart" i Oslo? Fotovideo kanskje? Eller Fotohuset?

9265180[/snapback]

CF kortet trenger du vel ikke å selge....

Jeg testet mine kameraer på Fotoknudsen i Strømmen Senter, men handlet ikke der. (Forresten litt synd med den serviceinstillingen de hadde burde jeg i det minste handlet noe stæsj der for støttens skyld).

14-42 objektivet er godt, men ikke fantastisk. Det er lett, men hemmes av max aperture 3.5 til 5.6. Det er alltid skarpt i hele bildet og du skal lete godt etter kromatiske eller geometriske abberasjoner.

Fotografering på iso 1600 innendørs går greit, men hvis kamera står i auto og Jpeg bør du slå av oppskarping av bildet (sharpen -2).

Lenke til kommentar
CF kortet trenger du vel ikke å  selge....

..

14-42 objektivet er godt, men ikke fantastisk. Det er lett, men hemmes av max aperture 3.5 til 5.6. Det er alltid skarpt i hele bildet og du skal lete godt etter kromatiske eller geometriske abberasjoner.

..

9269976[/snapback]

Det er et 1GB Sandisk kort av den gamle typen. På et D70 fungerer det aldeles utmerket, siden D70 fyller bufferet men ikke helt klarer utnytte raske kort noe særlig for å tømme det igjen. Etter det jeg har lest klarer E-410 utnytte raske CF-kort langt bedre, så da tenkte jeg "kline til" med et 2-4GB Extreme 4 el. lign. Har og litt å si at bildene tar mer plass.

Nå er vel de fleste kit-objektiver F 3.5-5.6 med brennvidde ekvivalent til ca 28mm-83mm for tiden? Dog er kitobjektivet på D70 3.5-4.5 og har lengre brennvidde. Men man kan ikke få alt i pose og sekk?

Hvordan er 40-150mm teleobjektivet som følger med i dobbel-kit pakken forresten? Føler ikke at jeg ha det, men for en 1000-lapp ekstra er det kanskje et godt kjøp?

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar

Hvordan er 40-150mm teleobjektivet som følger med i dobbel-kit pakken forresten? Føler ikke at jeg ha det, men for en 1000-lapp ekstra er det kanskje et godt kjøp?

9270478[/snapback]

Den skal være et veldig godt kjøp til 1.000,- i følge det jeg har hørt.

Tom

Lenke til kommentar

Det får vel generelt god omtale. Selv har jeg det litt eldre 40-150mm objektivet (3.5-4.5), og er veldig fornøyd med det.

Den nye er litt mindre, mye lettere og litt mindre lyssterk.

Den er definitivt verd 1000kr.

9270478[/snapback]

Den skal være et veldig godt kjøp til 1.000,- i følge det jeg har hørt.

Tom

9270571[/snapback]

Endret av rwh123
Lenke til kommentar

9270478[/snapback]

Det er helt klart verdt pengene, med mindre du har planer om å kjøpe noe bedre overlappende med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...