Elmek38 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Eg får snart min ps3 og i det tilfelle har eg eit spørsmål angående kabler. Per i dag har eg ein sony komponent kabel eg bruker til ps2en og den tenkte eg i utgangspunkt å bruke på ps3en. Eg vet at HDMI er bedre men spørsmålet mitt er, kor mye bedre er HDMI enn komponent. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Mener at det ikke er så veldig mye forskjell, men en HDMI kabel fra Clas Ohlson koster ikke allverden Mye mindre kabelrot med en HDMI Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Bildekvaliteten er vel diskuterbar. Det viktigste er om du har støtte for digital lyd eller ei. Med HDMI så har du støtte for de nye fine HD-lydformatene. Denne støtten forsvinner hvis du bruker komponent siden du da må bruke optisk hvis du vil ha digital lyd. Optisk har ikke høy nok båndbredde til å overføre den nye HD-lyden. I tillegg får du som sagt mindre kabelrot. Har du en tv/projektor som støtter HDMI eller DVI så ville jeg brukt hdmi, men det er nok bare marginalt bedre bildekvalitet enn komponent. Edit: Og som nevnt så er det ikke dyrt med en kabel fra f.eks Clas'ern. Det fine med HDMI er at en billig kabel er nøyaktig like god som en dyr kabel Endret 8. august 2007 av Darth MToffy Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 En ting å merker seg... Noen LCD Tv'r med HDMI inngang har problemer :/. Min LG LP1 var køddete mot PS3 sin HDMI utgang. De driver å "handshaker" med hverandre, noe som resulterer i svart skjerm for meg, med mindre jeg duller utrolig mye med det (av med tv, på med ps3, på med tv, og omvendt og osv.). Det hele endte med at jeg gikk til Komponent som ikke gir noe spesielt kvalitets tap.. Eneste jeg merket var flimrete streker som jeg nesten ikke kunne se. Men for all del, bruk HDMI om du kan.. Det er et fåtall TV'r som har dette problemet. Hvis tv'n din støtter HDCP vil IHVERTFALL HDMI fungere Lenke til kommentar
Bromlexl Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 HDMI er det klare valget. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 HDMI absolutt...! Det kan du også slippe billig unna med! Du trenger bare å legge rundt 150kr i potten til en HDMI kabel på rundt 2m hos Clas Ohlson e.l. Skal du ha en komponentkabel som kan klare å hamle opp med HDMI, så må du nok ut med mer i potten. På HDMI har det derimot ingenting å si om kabelen er dyr eller billig, laget av platina eller husmorsstrikk, så lenge kabelen får signalene frem. Fordi det er digitalt. På komponent, som er analogt påvirker kablene mye av signalet. Bruker du en tynn "skolisse" kabel, blir dette tap av bildekvalitet. Lykke til! Lenke til kommentar
apakabar Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 At kvaliteten på HDMI-kabler ikke er varierende grunnet at det er digitale signaler er en myte uten mye rot i virkeligheten. Gode kabler, f.eks. fra monster cable, er bedre skjermet mot støy og interferens enn en billig kabel vil være. I en gjennomsnittlig stue er det mange instrumenter som kan og vil lage forstyrrelser i ledende materialer, så som mobiltelefoner, trådløse hustelefoner, trådløse routere osv. Også båndbredden på en kabel vil ha innvirkning på bilde- og lydkvaliteten du vil få ut av tv'en din. Ta en tur innom avforum.no eller en butikk som selger tv'er så kan de der fortelle deg mer om hvorfor det er viktig med gode kabler for å få mest mulig ut av tv'en din! Lenke til kommentar
My2Cents Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) At kvaliteten på HDMI-kabler ikke er varierende grunnet at det er digitale signaler er en myte uten mye rot i virkeligheten. Gode kabler, f.eks. fra monster cable, er bedre skjermet mot støy og interferens enn en billig kabel vil være. I en gjennomsnittlig stue er det mange instrumenter som kan og vil lage forstyrrelser i ledende materialer, så som mobiltelefoner, trådløse hustelefoner, trådløse routere osv. Også båndbredden på en kabel vil ha innvirkning på bilde- og lydkvaliteten du vil få ut av tv'en din. Ta en tur innom avforum.no eller en butikk som selger tv'er så kan de der fortelle deg mer om hvorfor det er viktig med gode kabler for å få mest mulig ut av tv'en din! 9247877[/snapback] Enig om du skal ha en lang digital kabel eller korte og lange analoge kabler. Men du trenger ikke en dyr HDMI kabel som er kort. Digitale signaler kan ikke bli litt dårligere på veien som analoge signaler, de kommer frem eller kommer ikke frem. Resultatet er bilde og lyd, eller ingen bilde og lyd. Så en kort digital kabel som koster 100 kroner er akkurat like bra som en kort digital kabel som koster 600. Skal du ha en lang digital kabel, anbefales det å ha en dyrere kabel så signalet kommer frem til enheten og ikke blir borte under veien Endret 10. august 2007 av My2Cents Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Digitalt er digitalt, når man snakker om lengre lengder så bør man ut med dyrere kabler da de billig kablene bruker dårligere materialer og mister signaler, mens de dyrere kabler ikke gjør det, men plz kjøp en kabel fra Clas viss du skal ha korte lengder Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 At kvaliteten på HDMI-kabler ikke er varierende grunnet at det er digitale signaler er en myte uten mye rot i virkeligheten. Gode kabler, f.eks. fra monster cable, er bedre skjermet mot støy og interferens enn en billig kabel vil være. I en gjennomsnittlig stue er det mange instrumenter som kan og vil lage forstyrrelser i ledende materialer, så som mobiltelefoner, trådløse hustelefoner, trådløse routere osv. Også båndbredden på en kabel vil ha innvirkning på bilde- og lydkvaliteten du vil få ut av tv'en din. Ta en tur innom avforum.no eller en butikk som selger tv'er så kan de der fortelle deg mer om hvorfor det er viktig med gode kabler for å få mest mulig ut av tv'en din! 9247877[/snapback] Desverre så tror du som mange andre.(Inkl. meg i en viss periode) Det er to regler ved kjøp at HDMI kabel: 1. Skal du ha en lang kabel(over 10m) som skal sende 1080p signaler, trenger du en kabel som er merket med "1080p Certified" eller lignende. 2. Skal du ha en kort kabel(f.eks 5m) som skal sende opp til 1080p signaler, trenger du bare å finne den billigste kabelen du finner. Ekstraregel. Skal du bare sende 720p signaler, eller under så kan også gå for en billig kabel. Uansett lengde, da det ikke settes så store krav til kabelen når det er 720p signaler som skal sendes. Dette har vi diskutert på Avforum også, og folka der sier akkurat det samme som meg. (Sånn ca da.. ) Til og med www.hdmi.org sier dette: Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't. Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.QUOTE(Steve Venuti @ Director of Marketing for HDMI Licensing LLC) Men ja, Monster kabler er jo mye bedre i forhold til en Clas Ohlson. Når vi tenker på utførelsen av kabelen. (Skikkelige lekre strømper, bedre plugger som sitter godt, fleksibilitet, osv) Men når det gjelder det indre, altså det som skal sende signalet skal det ikke ha noe å si... Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 *heie på anaxyd* Du får en dårlig start på forumet her Sindresh. Innlegget ditt er rett og slett bare vås. Anaxyd oppsummerer tingenes tilstand på en fortreffelig måte og bruker til og med favoritt-sitatet mitt fra HDMI-leiren Håper du(Sindresh) ikke tror at de som faktisk har laget HDMI-standarden ikke vet hva de snakker om. Man kan hoppe og drite i hva folk på div forum sier om HDMI, men fakta er at digitalt er digitalt. Monster Cable har faktisk fått masse krititkk for sine hdmi-kabler fordi de er for tunge og faktisk har ødelagt noen hdmi-innganger. Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Vel vel masse gode svar her. Trur eg kommer til å prøve med den komponent kabelen først før eg eventuelt bytter ut til HDMI. Eg har jo nettopp kjøpt den. Kjøpte første ein billig kabel på ebay men den var det interferens på. Den fra sony var perfekt. Som folk sier digitalt er digitalt 0 eller 1 så vis eg ikkje er fornøyd med bildet blir det nok kjøpt ein HDMI kabel. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Du kan si det på den måten, Gullbelagtkontakter "blingbling" Trippel beskyttelse(HighTech Armor) Gassinjeksjonsdielektrikum, Pimp My HDMI http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301331 Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 10. august 2007 Forfatter Del Skrevet 10. august 2007 Syk pris på den kabelen der da. Lurer på hva den koster å lage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå