Gå til innhold

Mye 100% bruk av CPU og elendig ytelse i spill

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Hei sveis, jeg plukket opp en kopi av Windows Vista Home Premium mens jeg var i statene, og kjører nå 64-bit utgaven på følgende maskineri:

AMD Athlon 64 3700+

DFI LANPARTY UT RDX-200

ATI Radeon X1900 256MB

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 (2x512)

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 (2x512)

Western Digital 250GB

Samsung Spinpoint 500GB

Dette er da mitt oppsett pr. i dag, og jeg ville tro at overgangen til Vista ville gå greit da jeg har brukt Windows XP Pro x64 i lengre tid, og ikke hadde noen problemer der.

Vanlig bruk av Windows kan av en merkelig grunn bli en lidelse, da programmer som Firefox kan finne det for godt å spise opptil 100% CPU på filleting, og Media Player Classic gulper unna 30-40% CPU uten at det er noen spesiellt god grunn til dette.

I tillegg kan jeg observere at prosessene på processes-lista spretter opp og ned og bruker CPU på tilfeldige tidspunkt. Er dette normalt?

Så kan vi jo gå over til spill, vi kan ta Counter-Strike: Source. Dette er et spill jeg pleide å spille uten problemer på 1280x1024, de fleste settings på high og litt antialias og lå stabilt på 60-70 FPS, mer enn godt nok for meg iallefall.

I Windows Vista chugger det avsted på 15-40 FPS, og spillet blir i stor grad uspillbart, og det som er merkelig er at det nesten ikke har noe å si hvilken oppløsning jeg spiller i eller mine details-settings. Hva i all verden kan være problemet her?

En ting jeg har lagt merke til ved start-up, er at RAM-en kjører på 333MHz, og såvidt jeg vet skal den kjøre på 400MHz (correct me if I'm wrong), men dersom jeg tvinger den over på 400MHz får jeg blåskjerm etter få minutters bruk. Skal rammen kun kjøre på 333MHz, eller har jeg fått bogus RAM?

Fint om noen kan hjelpe meg finne et svar på dette, for jeg snuser litt på å kjøre over til Windows XP frem til ytelse og stabilitet i Vista har blitt krafitg forbedret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Støtter driveren til AMD Vista? Er bare XP og 2003 Server x86 og x64 som er støttet iflg. AMD.com.

Nå står det ikke noe om Vista på siden, så kan jo godt være at det funker, men at de har vært late til å oppdatere.

[EDIT: Driveren jeg fant gir meg iallefall beskjed om at den kun fungerer på Windows XP.]

Endret av Slettet-t9DveYkZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Det er godt mulig, men isåfall er det mye merkelig som Vista gjør. Selv om CPU ofte spretter opp og ned ved hva jeg vil anse som Windows idling, er det spilling som er det største problemet - Vista har spist opp ca. 50 FPS i "vanlige" spill, og gjort det hele ganske så ubrukelig. Er det noen som sitter på noen veldig nyttige tips for hvordan man kan få Vista til å være brukbart til spilling, eller er alles løsning "bruk XP"?

Lenke til kommentar

Spilling i Vista er litt tungvint for øyeblikket.

ATi og nVidia har enda ikke kommet ut med drivere som er i nærheten av den ytelsen som XP har. Dette skyldes at med XP har nVidia og ATi hatt masser av år til optimalisering, mens i Vista måtte de begynne helt fra scratch.

Hvis du skal spille med den CPUen der ville jeg rådet deg og gå tilbake til XP, eller eventuelt å kjøre dualboot. Hadde nogenlunde samme oppsett som deg, og spilling gikk som sirup. Har nå oppgradert CPU og RAM, og nå kan jeg faktisk bruke PCen til spilling i Vista.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Hvis du skal spille med den CPUen der ville jeg rådet deg og gå tilbake til XP, eller eventuelt å kjøre dualboot. Hadde nogenlunde samme oppsett som deg, og spilling gikk som sirup. Har nå oppgradert CPU og RAM, og nå kan jeg faktisk bruke PCen til spilling i Vista.

9259274[/snapback]

Hva for CPU har du på maskinen din nå?

Har 939-hovedkort i maskinen nå, så dersom det er mye å tjene på å bare oppgradere til en kjappere CPU på samme socket så hadde det vært e ngrie investering.

Det ser forøvrig ut som om det ikke er så mye å tjene på å skru av Aero; http://www.firingsquad.com/hardware/window...ass_performance

Endret av Slettet-t9DveYkZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...