Gå til innhold

Hva burde jeg spise?

Anbefalte innlegg

Hei hei! :)

Begynte på treningsstudio ifjor, og har trent ganske så jevnt i et år. Hatt en pause i ferien da.. :blush:

Men isåfall, så er det noen tips jeg kunne tenkt meg. Iløpet av det året merket jeg ikke at jeg så noe mer veltrent/atletisk ut. Jeg syntes jeg har for mye å ta for å si det sånn, syntes ikke jeg er feit, men har litt vel mye overflødig fett på sidene og sånn.

Har en følelse av at jeg kanskje spiser litt feil. At jeg ikke har et skikkelig rutinert kosthold, noe jeg kunne tenkt meg.

Hva og hvor mye burde jeg spise og drikke?

Jeg spsier vel egentlig det jeg har lyst på, noe jeg skjønner er dumt. Men syntes det er vanskelig å gjøre det anderledes når jeg ikke vet akkurat hva jeg burde spise/drikke.

Er 16 1/2 år, veier nå 93-94 KG, kraftig kroppsbygning.

Føler meg skikkelig motivert på å bli sunnere i kosthold og et bedre treningsopplegg nå til høsten og utover.

Håper noen vil svare :)

-

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor høy er du?

Du bør spise ca hver 3 time. Du skal spise lite, men ofte. Viktig at du spiser sunt, og ikke hiver i deg for mye karbohydrater om du skal ha ned fettprosent. Så unngå ris, poteter, pasta..

Når jeg sier at du skal spise hver tredje time så mener jeg ikke et middagsmåltid hver gang. Du har mellommåltider som kan være å feks spise 2 epler eller 2 fiskekaker. Du skjønner..

Men skal du ha et slikt kosthold for å forbrenne vil jeg også anbefale litt spinning. Det hjelper på.

Husk at kostholdet er HALVE delen, og treningen er den andre delen.

Men det er også viktig å trene rett, så hvis du ikke er hundre prosent sikker på hva du gjør ville jeg kontaktet en treningsveileder på ditt helsestudio. De tilbyr vel også kostveiledere..

Men etter et par måneder når du har alt av trening og kosthold på stell vil jeg anbefale proteintilskudd. Man kan aldri få nok protein. Protein bygger opp byggeklossene i muskulaturen.

Kreatin er også veldig bra, men anbefales ikke.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive høyden ja, det var litt dumt. Er vel ca. 187cm høy ;)

Er brødmat greit egentlig? Helt vanlig grovt brød? Spiser nemlig ganske mye brød, til frokost, skole, etter skole og på kvelden. Burde kanskje bytte ut noe av dette med litt mer frukt, havegryn og den slags?

Proteintilskudd, sett det i butikken og det koster jo en del. Finnes det billigere måter få tak i det, som nettbutikker?

Takk for fyldig svar! :)

Lenke til kommentar

Brødmat er bra. Men da vil jeg anbefale speltbrød. Fåes kjøpt på bakeri og feks Meny.. Muligens andre butikker og..

Mel blandet med væske blir lim, som legger seg som fett på siden. I tillegg får du en surere basisk løsning (ph) i kroppen. Du bør unngå brus og kaffe så mye som mulig. Og andre usunne ting selvsagt.

Frukt bør du spise mye av ja. Alt av frukt er bra, men husk at en banan inneholder ca 70 kjappe karbohydrater. Kan være greit i forbindelse med trening, men jeg selv prøver å unngå inntak av karbohydrater pga jeg skal ned i vekt.

Havregryn er proteiner. Det bygger opp byggeklossene og er bra ja. Noe sånt til frokost eller lignende er anbefalt. Kan blandes med juice og (inneholder karbohydrater) eller melk.. Anbefaler juice.. Melk er ikke så sunt som man skal ha det til..

Det er viktig at kostholdet ditt er på stell før du begynner med kosttilskudd. Men proteinfabrikken.no er en kjent nettbutikk etter det jeg vet. Prøv å søk litt i google.. Men vær forsiktig med å bestille utenlands (anbefales ikke).

Angående vekten din så er du vel helt normal, og jeg tror du har et godt utgangspunkt i å bygge deg større i muskulaturen.

Husk at trening tar tid. Du kan jo feks ta bilder av deg selv nå.. Og så tar du nye bilder hver måned.. Så tror jeg du skal merke forskjell i hvert fall på 3 mnd med trening.

Du kan jo også fortelle noe om treningsprogrammet ditt?

Men jeg anbefaler å lese på det du spiser.. Tabeller o.l.

Står mange artikler om kosthold her: http://www.treningsforum.no/index.php?cat=2

Endret av mX_D
Lenke til kommentar

Treningsprogrammet mitt i løpet av dette året har ikke vært særlig strukturert. Var der med noen kompiser tre ganger i uken og trente det meste egentlig. Dette skal jeg gjøre anderledes nå til høsten.

Tenker jeg skal snakke med en veileder på helsestudioet for mer tips angående treningen :) Men tenker nok at jeg skal ha dager hvor jeg trenger enkelte muskelgrupper. Ikke alt på en dag, men dele det inn etter dager. Kan ikke så veldig mye om trening, så tror jeg skal ha en veileder som kan hjelpe meg litt :)

På helsestudioet er det også gratis tilgang til badeland, så tenker nok jeg kommer til å svømme litt, er ikke det ganske god trening?

-

Martin :)

Lenke til kommentar

Svømming er god trening ja.

En treningsveileder setter opp et helt treningsprogram tilpasset for deg. Så du slipper å planlegge selv. Men det koster vel en 100 lapp eller mer.. Ikke vet jeg..

Men jeg anbefaler at du ikke går med flere enn 1 kompis. Blir lett mye masing og fjasing. Du trenger kun 1 partner, eller bare kun deg selv, så får du gjort mye av treningen.

Ikke tren alt nei, tren enkelte grupper, men ikke tren bryst og forside lår. Kan oppstå store problemer da. Du må først trene mye av ryggbladene før du begynner på brystet. Hviss ikke vil skuldrene dine henge framover og du får en dårlig holdning. Husk å tøye også, veldig viktig. Kan tøye 10 min hver dag uansett om du trener eller ikke. Er bra for kroppen. Når det kom til det med lår så er forsiden av låret alltid mye sterkere enn baksiden. Tren baksiden så du får hoften framover og ikke bakover sånn at du ligner på Donald Duck. Holder med å trene bakside lår. Vil også anbefale en god del magetrening. Feks med en sånn pilatesball.. Det er tyngre, og du trener kjernemuskulaturen i ryggen også..

Alt jeg har nevnt nå vil stort sett hjelpe deg med holdningen, så dette må det legges større vekt på. Er mange som trener feil slik at holdningen blir forvridd, og det kan fort oppstå skader. Og vel, kroppen må være riktig trent for at det skal se bra ut vet du.

Men dette er det ikke alle treningsveiledere som nevner, så du må gjøre nevne det for han/henne.

Er egentlig standar. Jeg selv hadde problemer med dette og havnet hos en muskelterapaut. Alt det gjorde helt for JÆVLIG VONDT når han skulle hjelpe meg på rett kjøl igjen.

Så, du skjønner greien.

Kosthold = Les om produkter du spiser, snakk med veileder

Trening = Snakk med veileder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...