Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøp av `95 celica, tips/hint?


aklla

Anbefalte innlegg

jeg sikler på en 1995-mod celica, men har lite erfaring med det tekniske på den bilen.

Er det noe standard feil eller lignende på den?

 

evt noen som har noe negativt/positivt om bilen

 

tenkte jeg skulle prøve å satse på denne:

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...3abc3qcq8747010

 

har planer om å style den ganske bra, og kommer nok til å kjøre den ganske hardt til tider, noe jeg bør tenke på?

og hvordan kan man greit få mer gamp ut av motoren?

har lyst til å dra den over 200 gamp :p

 

edit: kom gjerne med forslag til andre biler i ca samme prisklasse

edit2: når jeg kjøper bilen, hvordan skal jeg da få den hjem, kjøpe prøveskilter eller noe lignende kanskje?

Dette er første bilen jeg kjøpe av andre en bekjente

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RIP:

hvorfor stoppe på senkesett?

har planer om senkesett, styling, OZ-felger, skikkelige bøtteseter osv

skal så klart sjekke motoren, men hvis det ikke er oppgitt antall hester, så har vel jeg rett til å heve kjøpet...

 

Blablaa:

Godt å høre :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hei

 

Dette er en veldig god bil med en motor som drar godt :) i motsenting til de mest vanlige Celicaene av denne modellen med 1.8l som er den slappeste motoren som har vært i en Celica noen gang :p med sine 116hk er den mindre sprek enn 86- modell celica sin 1.6l med 125hk.

 

Har ikke hørt om at den skal være mye feil på disse bilene, skal være den gode Toyota kvaliteten som vi alle er så glad i :D

 

skal du trimme den er jo luftfilter som regel det første man gjør, Apexi har veldig gode filter. du vil da få mer lyd og vil kanskje få enn 3-4hk ekstra .

 

andre ting:

-Effektanlegg

-Lettere svinghjul

-lette ting som motoren må dra rundt feks alu dynamo Pulley

-mer aggresive cammer

-lette vekt på bilen

-bytte girolje kan gi en del flere hk da det blir mindre drivverks tap pga gammel olje som ikke "glir" like lett.

-NOS kit

-Turbo Kit

-data sprut

 

trimming av sugemotor er som regel veldig dyrt, ca 1000 kr per hest bruker å stemme bra.

 

bruk en god bensin feks 99 v-power til shell er bra, Shell optimax fuel ble testet på fifth gear og ble ca 5 hk mer på en 170hk golf og 14 hk mer på en 240hk subaru impreza og dette bare med å bruke en bedre bensin! og v-power skal vist være bedre enn optimax.

fyller jeg JET 95 bensin på min bil går den som en dass og får tenningsbank, er sikkert utvanna bensin der :p men fyller jeg 95 på shell eller statoil fungerer det helt fint. men synes bilen min går merkbart bedre på 99 v-power.

 

linkt til bensin testen: http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?ln...d=143&pageid=-1

 

tunge 19" felger og alt for brede dekk virker negativt på ytelsen da det er mye mer vekt som skal draes i gang, men med brede dekk vil du jo sitte bedre på veien da :thumbup:

 

her er en nettside som har mye info om 6 genrasjon Celica

http://www.6gc.net/

 

har kjøpt nye felger til min bil Momo X-43 som jeg trur kommer til å se kjempe stilig ut på bilen din også.

post-25176-1186651033_thumb.jpg

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

er NOS kit lov til å ha på vanlige biler i norge?

 

og jeg synes 1000kr pr gamp var litt mye, kommer nok ikke til å ha den så mye på verksted, gjør det meste selv.

stemmer det fortsatt med 1000kr pr gamp da eller?

 

så klart jeg skal ha nytt luft-filter, men hva burde jeg velge av Green og Apexi?

jeg har Apexi på bilen jeg kjører nå, men Green er vel mer kjent, og det er oftest en grunn til det...

 

edit: takk for GOD info :)

 

edit2: det jeg hadde planer om fra før av var:

turbo

luftfilter(så klart)

eksos-anlegg(hele)

data-sprut

div styling

 

men jeg kommer trolig til å gjøre ihvertfall mesteparte av det du sa

Endret av aklla
Lenke til kommentar

NOS kit er lov å ha montert men ikke bruke etter hva jeg har forstått, trur også det er påbundt med et klistremerke der det står at du frakter gass beholder :p

 

ca 1000 kr pr hk er hvis du gjør det selv. feks luftfilter gir ca 1-2hk og koster ca 1-2000kr, effektanlegg ca 5-7000kr og gir ca 5-6hk. dette er ca tall og variere veldig bil til bil.

 

N/A trimming er dyrt, skal man ha mye hester er turbokit eller Nos det som gir hester for pengene, feks et nos kit som gir 50-75hk mer koster ca 6-8000kr og med turbokit får du fort opp mot 300-350hk til ca 30 000kr

 

men mye power uten pustehjelp fra turbo er jo tøft da og lager mye og fet lyd :cool:

 

 

og sjekk opp at det er god motoren som står i, 2.0 finnes også med 132hk

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar

NOS kommer jeg nok trolig ikke til å installere, da det er stor påkjenning på motoren, og virker bare over kort tid, og jeg skal jo ikke bruke den til racing uansett.

mulig jeg tar det, bare for show.

men gir ikke det en effektytelse på nærmere 100HK?

 

btw, hva er N/A trimming?

Lenke til kommentar
NOS kommer jeg nok trolig ikke til å installere, da det er stor påkjenning på motoren, og virker bare over kort tid, og jeg skal jo ikke bruke den til racing uansett.

mulig jeg tar det, bare for show.

men gir ikke det en effektytelse på nærmere 100HK?

 

btw, hva er N/A trimming?

9240822[/snapback]

 

N/A står for Naturally-aspirated altså motor som ikke har turbo eller kompressor men som drar inn luften selv. altså trimming uten bruk av turbo, nos, kompressor

 

NOS kan gi mer hk enn 100 også kommer ann på hvor høye "doser" du gir ca 50-75hk anses som trygt på en vanlig motor uten å forsterke inmat osv.

 

er ikke veldig stor påkjenning på motoren så lenge det brukes riktig og at motoren fungerer 100%, ikke har problemer med tenningen, tenningsbank.

Lenke til kommentar

"er ikke veldig stor påkjenning på motoren så lenge det brukes riktig og at motoren fungerer 100%, ikke har problemer med tenningen, tenningsbank. "

 

er akkurat derfor jeg ikke kommer til å bruke det, jeg kjører bilene jeg har hardt, men tar også vedlikeholden deretter...

 

NOS er vel også noe av det jeg har ekstremt liten erfaring og kunnskaper om, og er derfor litt "redd" for det.

men NOS må vel fylles opp en gang i blandt, er dette etter hver gang man bruker det eller?

dette regner jeg man kan bestemme litt selv, men hva er vanlig?

Lenke til kommentar

Hvor lenge det varer kommer helt ann på etter hvor mye du bruker, kan vare måneder, år eller dager, timer alt etter bruk hehe..

 

en flaske varer noen dager hvis du bruker det aktivt. du får jo en knapp som du trykker på når du skal ha de ekstra kreftene. eller så kan du koble på at den skal gå etter turtall, feks når du er over 4000 rpm skal den sprute på med gass.

Lenke til kommentar

jeg har fått litt mer info ut fra en lite servicevillig fyr(svarte på 2 av 5 spm ang bilen og skrev bare 1 linje, uten hilsen og slikt)

 

den ble godkjent for 1 år siden, og siden har den stått rolig.

sjanse for at noe har satt seg eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...