Gå til innhold

Ny spillskjerm med bra sortnivå

Anbefalte innlegg

Da var det min tur til å spørre om hjelp til skjerm. Det er så lett å slenge anbefalinger hit og dit, men når man skal kjøpe en selv så blir man fort mer skeptisk.

Jeg vil ha en skjerm som jeg kan spille på, men den skal også vise svart på en ordentlig måte, ikke den blasse gråfargen som mange lcd-skjermer har, men svart... svart som en god crt-skjerm. Jeg vet ikke om det er mulig på billigere skjermer, men jeg spør likevell, kanskje det har skjedd mye siden sist jeg så en ny lcd-skjerm.

Jeg vil gjerne unngå etterslep, og kontrastnivået får gjerne være bra. Prisen er ikke helt bestemt, men rundt 2000 er nok greit. Jeg vil gjerne koble til min ps2 til skjermen også, men den bruker en gul rund kontakt (er det kompositt den heter?) eller scart. Jeg vet ikke om det finnes adaptere til d-sub, men min nå avlidne skjerm hadde en sånn gul rund kontakt, og det var ganske morsomt med ps2 på den. Om jeg kjøper ny skjerm SKAL den ha DVI

Den må ha en annen farge enn sølv på rammen...

Er det verdt å gå opp til 22" eller klarer jeg meg fint med 20", hvordan er kvaliteten på 20 vs 22? Jeg har funnet en skjerm som virker veldig bra, og det er LG L206WTQ WF. Den finnes i 22" men da bare med svart kant, eller betyr "SF og WF på slutten noe annet enn farge?

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utålmodig som jeg er så drister jeg meg til en øiten bump her, er det ingen som kan noe om dette? Stiller jeg vanskelige spørsmål?

Det med sortnivå er ikke døden, men jeg vil gjerne at det skal være så bra som mulig, tv'en vår viser svart som lysegrå når pc er koblet til, det er ingen behagelig opplevelse.

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Hva slags skjermkort har du? Det har jo også en betydning, da det gjerne krever litt av skjermkortet å vise f.eks. 1680x1050 (som er native oppløsning på f.eks. Samsung 226BW (som jeg har :))).

9239998[/snapback]

Hadde som sagt en 20" 4:3 skjerm som faktisk har høyere oppløsning enn wide skjermene, så jeg vet hva som kreves.

Hvem er best av lg l206wtq-bf og samsung 206bw

Lg'en har flere inputs. Men hvem har best bilde. Viser noen av dem bra sort?

EDIT:

Er det noen vits å gå opp et par hundre kroner for å få 22" utgaven, ellers er vel forholdet det samme mellom samsung og lg, hvem er best? Lg leder med en ekstra tilkobling. Jeg vil ikke velge 226bw, for den komemr med flere ulike paeler, hvor et par av de er dårlige, så den er ikke et alternativ.

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Jeg har aldri testet LG-utgaven, så jeg kan ikke si hvem av dem jeg synes er best. Men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Samsungen (aner S, C eller A-panel i den, men).

Min erfaring med 20" WS er at de ble for små. Egentlig ville jeg ha 24" WS, men det ble litt i det dyreste laget da jeg kjøpte.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri testet LG-utgaven, så jeg kan ikke si hvem av dem jeg synes er best. Men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Samsungen (aner S, C eller A-panel i den, men).

Min erfaring med 20" WS er at de ble for små. Egentlig ville jeg ha 24" WS, men det ble litt i det dyreste laget da jeg kjøpte.

9240689[/snapback]

24" ja... Koster "bare" 4700kr, og innebærer lønn fra tre uker med jobbing rett i en skjerm.... https://prisguiden.no/product.php?productId=75683

Grunnen til at jeg ikke nevner gpu her er at den jeg har uansett skal skiftes ut med noe a.la 7950gt/x1950xt, og det burde klare det her bra.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en 7900GT selv, og er ganske fornøyd. Jeg vurderer i øyeblikket om jeg skal oppgradere til en 8800GTS (fordi jeg akkurat har begynt å spille Lord of the Rings Online, og der er grafikken rimelig heftig). Men det er jo bare å justere seg frem til hvordan man vil ha det. Kommer nok til å vente med innkjøpet til Age of Conan kommer i oktober/november.

Lenke til kommentar

Så... Noen som vet hvilke skjermer man burde velge?

LG L206WTQ-WF (Frister, har kompositt inngang, pent design)

LG L226WTQ-WF (---------------------||--------------------------- er det verdt å betale ekstra for 22"?)

Samsung 206BW (Finnes masse erfaringer, men de fleste reviews sier at den har bedre sortnivå enn 205BW... hva betyr dette i praksis? Den er stygg tho...)

Samsung 226CW (Denne skal vistnok ha noe som heter wide gamut, som gir veldig bra fargegjengivelse, like stygg som 206bw og 226bw, men om den har skikkelig bra bilde så er det en mindre bagatell.)

ViewSonic VG2021wm (Stor kant, generelt stygg, billig, men er det bra bilde?)

Benq FP202W (billig, relativt tykk kant hørt lite om bildekvalitet, bare att den er bra for prisen)

Videoseven V7 L22WD (ikke hørt noe om den egentlig, billig, mne stor stygg kant nede. Feil farge...)

Asus MW201U (Ganske pen, ikke sett noen reviews om den)

Samsung SyncMaster 2032BW (Er det noen som visste at denne skjermen eksisterte en gang? Er ikke mulig å finne noe info om den)

Philips 220WS8FS (Tynn kant, bra bilde?)

LG L2000CN-SF (Jeg liker generelt 4:3, men hvordan er bildekvaliteten i forhold til 16:10 skjermer til samme pris?)

Acer X222W (Pen, men tykk kant. Er den bra?)

EDIT: Ser forresten at komplett har tilbud på 22" videoseven til bare 1995, skulle man satset på det? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327346 Eller har de helt sucky sucky bilde?

Hvem er best av de skjermene over? Er det noen som har blitt positivt overasket over sortnivået på noen av de over? Evt negativt overasket over det?

LG sine skjermer har den fordelen at de har kompositt inngang. Finnes kompositt til d-sub adapter? Burde man gå for 4:3 eller 16:10? Eller burde man spare lenger og bruke dobbelt så mye på en 24"? Eller like gjerne gå for 2*20" da?

Endret av micke090
Lenke til kommentar

Jeg leste akkurat om Samsung 226CW, den skal visstnok være like bra som det beste panelet til 226BW, og den skal ha wide gamut (som er en teknologi som skal gi mye bedre bilde i f.eks filmer)

Hvordan stiller den i forhold til de andre.

Er det virkelig så lite kunnskap her på forumet om dette? Føler at det er veldig lite info av denne typen...

Jeg vet liksom ikke om noen butikker der jeg kan se på de i praksis, elkjøp/expert har liksom ikke noen skjermer i 20"+.

Lenke til kommentar
Jeg leste akkurat om Samsung 226CW, den skal visstnok være like bra som det beste panelet til 226BW, og den skal ha wide gamut (som er en teknologi som skal gi mye bedre bilde i f.eks filmer)

Hvordan stiller den i forhold til de andre.

Er det virkelig så lite kunnskap her på forumet om dette? Føler at det er veldig lite info av denne typen...

Jeg vet liksom ikke om noen butikker der jeg kan se på de i praksis, elkjøp/expert har liksom ikke noen skjermer i 20"+.

9260118[/snapback]

Dette er da feil plass og poste denne tråden, denne skulle vært på skjermer. Det er da ikke alle som kan med forskjellige skjermer som henger her hvor man skal hjlpe med ett helt nytt system og ikke bare skjerm. vil foreslå og prøve deg på skjerm forum delen eller få en moderator til og flytte den der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...