Gå til innhold

Dette herre oppskaleringsopplegget...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en dvd-opptaker som oppskalerer til 1080p fordi jeg har en tv som støtter det. Tenkte da på pioneer sin dvr550 hs som har slik oppskalering.

Men nå hører jeg litt forskjellige ting der ute da om at oppskalering bare høres fint ut fordi det ikke går an å gjøre en viss kvalitet bedre på den måten. Må jo si meg enig i den påstanden.

Er det noen proffe her som har noe godt svar. Er oppskalering bare tull?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på noe. Oppskalert DVD vil aldri bli "ekte" HDTV ettersom kilden fortsatt er DVD. Når du ser DVD på en flatskjerm har imidlertid skjermen en oppløsning som ikke matcher DVD, så bildet må skaleres uansett. Hvis du har en skjerm med 1080p som native oppløsning er dette oppløsningen alt blir skalert til, og hvor bra dette blir avhenger av prosessoren som gjør jobben. Det kan være at en DVD-spiller gjør en bedre jobb en TV-en, og da vil det være naturlig å la DVD-spilleren gjøre jobben. I motsatt fall blir det riktig å overlate jobben til TV-en. Det finnes også eksterne scalere som kan gi svært gode resultater, men da som regel i prisklasser som gjør dette til entusiastprodukter.

Lenke til kommentar
Du er inne på noe. Oppskalert DVD vil aldri bli "ekte" HDTV ettersom kilden fortsatt er DVD. Når du ser DVD på en flatskjerm har imidlertid skjermen en oppløsning som ikke matcher DVD, så bildet må skaleres uansett. Hvis du har en skjerm med 1080p som native oppløsning er dette oppløsningen alt blir skalert til, og hvor bra dette blir avhenger av prosessoren som gjør jobben. Det kan være at en DVD-spiller gjør en bedre jobb en TV-en, og da vil det være naturlig å la DVD-spilleren gjøre jobben. I motsatt fall blir det riktig å overlate jobben til TV-en. Det finnes også eksterne scalere som kan gi svært gode resultater, men da som regel i prisklasser som gjør dette til entusiastprodukter.

9234977[/snapback]

Takk for svar!

Jeg har da Samsung LE40M87 som skalerer i forskjellige formater. Vil da tro at den gjør en god nok jobb? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...