Gå til innhold

CPU på bærbar

benyeah

Anbefalte innlegg

Hei hei

Skal begynne på vgs til høsten nå, og den skolen jeg begynner på er med på et sånt PC-prosjekt, som går ut på at alle elevene på studiespesialisering skal ha bærbare PCer. Har valget mellom å leie av skolen, eller å kjøpe egen. Den PCen vi kan leie har har en AMD Turion x2 1,8 GHz-prosessor. Jeg har ikke helt skjønt det x2-konseptet, men vil det egentlig si at prosessoren har 3,6 GHz?

Jeg har også sett på PCer som jeg eventuelt kan kjøpe, og mange har f.eks. 1,8 GHz Centrio Duo-prosessor. Vil det si 3,6 GHz? Blir vel litt dumt å selge PCer med bare 1,8 GHz i 2007 tenker nå jeg da. Mulig jeg spør fryktelig dumt nå, men vil gjerne ha svar.

Hilsen benyeah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMDs 2X betyr at cpuen er dobbeltkjerne, altså to cpuer kvar på den angitte hastigheiten

Intel bruker benevnelsen Duo og dobbeltkjerne og Solo for enkeltkjerner.

Men ein ting: MHz-racet er forbi, ein dobbeltkjerne på 1,6GHz kan i enkelte situasjoner "rundjule" ein 3.6Ghz. Dermed er det ikkje automatikk i at den cpuen med høgast frekvens har best ytelse.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke helt skjønt det x2-konseptet, men vil det egentlig si at prosessoren har 3,6 GHz?

Nei, det vil si at det er to prosessorkjerner som begger er klokket til 1,8 GHz, i tillegg er prosessorarkitekturen (K8L) veldig effektiv på Hz. Men ikke heng deg helt opp i frekvens, en 1,8 GHz Turion x2-prosessor er mer enn rask nok for de aller fleste :).

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
Jeg har ikke helt skjønt det x2-konseptet, men vil det egentlig si at prosessoren har 3,6 GHz?

9233285[/snapback]

Nei, man regner ikke hastigheter på flerkjerneprosessorer på den måten. Og som Jankee sier, klokkefrekvens er ikke lenger en mal på hastighet mellom prosessorer. Man må helst slå opp benchmarks og se hva som yter best i hvilke sammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...