TwiiK Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Hei, etter alle de flotte svarene og hjelpen jeg har fått så trodde jeg at jeg var klar til å kjøpe den den minste Cambridge forsterkeren og Dynavoice F6 høyttalerne. Men jeg fikk svar fra hifiklubben idag og selv om det var veldig bra og oppklarende så førte det til et siste spørsmål. Her er et utdrag av svaret jeg fikk: 340ASE vil nok fungere helt flott ilag med disse høyttalerene. Jeg vil tro at den er kraftig nok. Men skal det spilles skikkelig høyt, så kan det hende at du sprenger høyttalerene. Med en litt kraftigere forsterker så kan du spille høyere, og ha mer kontroll på høyttaleren, noe som fører til fetere bass og mer trøkk + en renere mellomtone og diskant. Jeg har ikke tenkt å spille "skikkelig høyt" så det jeg lurer på er om en kraftigere forsterker vil gi meg, jeg siterer: "mer kontroll på høyttaleren, noe som fører til fetere bass og mer trøkk + en renere mellomtone og diskant" også ved lavere volum eller bare ved høyere volum? Jeg ønsker ikke å kjøpe en kraftigere forsterker bare for å spille høyere, men dersom det gir meg bedre lyd også ved lavere volum så tror jeg at jeg slenger i 1000kr ekstra og kjøper 640A istedenfor 340A. Et lite tilleggsspørsmål: Er det slik at 640A er en bedre forsterker enn 340A eller er den bare kraftigere? Takker på forhånd for svar og unnskylder for alle spørsmålene overalt. Blir litt slik når man setter seg inn i noe nytt. Endret 8. august 2007 av TwiiK Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 &40'en er vel først og fremst kraftigere, men har nok også litt mer påkosta komponenter, slik at den spiller penere. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Du skulle hatt en tråd hvor du kunne kastet ut alt du hadde av spørsmål Joda,selgeren har jo rett i at jo større modell du har jo mer kontroll over høyttaleren vil du ha. Så om du har muligheten til å legge på den ekstra lappen er det virkelig smart med tanke på senere bruk og for å unngå sprenging. Selv har jeg kjøpt F6 sammen med en slimline forsterker fra Argon,da hun ønsket noe enkelt og billig. Dette fyller en stor stue uten problemer og prøvde nylig å skru opp til ørene ikke orket mer bare for å se konsekvensene. Vel,de spiller fortsatt like fint uten noen problemer. Bare for å understreke at du ikke MÅ kjøpe større Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Du skulle hatt en tråd hvor du kunne kastet ut alt du hadde av spørsmål Joda,selgeren har jo rett i at jo større modell du har jo mer kontroll over høyttaleren vil du ha. Så om du har muligheten til å legge på den ekstra lappen er det virkelig smart med tanke på senere bruk og for å unngå sprenging. Selv har jeg kjøpt F6 sammen med en slimline forsterker fra Argon,da hun ønsket noe enkelt og billig. Dette fyller en stor stue uten problemer og prøvde nylig å skru opp til ørene ikke orket mer bare for å se konsekvensene. Vel,de spiller fortsatt like fint uten noen problemer. Bare for å understreke at du ikke MÅ kjøpe større 9233517[/snapback] Det er en universell sannhet(en av de skjeldne) i HI-FI verdenen det;at det er lettere å sprenge høyttalere med en for liten forsterker,enn med en stor.Før i tiden visste de mye om lyd da også,men den gangen trodde de det var omvendt. En for liten forsterker kan skape forvrengning i de aller høyeste frekvensene.De kan faktisk være så høye at du ikke hører det engang,og du trenger heller ikke,nødvendigvis å spille spesiellt høyt for at elendigheten kan intreffe.Det kan være nok at du setter på "feil" plate,med feil lyd på.Vips..!- så har diskanten(kanskje mellomtone)levert inn skiltene! Dette trenger absolutt ikke å skje,men det KAN skje,og sjansen er langt større med for liten forsterker. Mvh Rune Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Så forutsetter dette at du har en forsterker som er for liten i utgangspunktet som ikke nødvendigvis er tingen her Men ellers helt sant det du sier. Lenke til kommentar
TwiiK Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Takker for atter et bra svar, Daniel. Blir nok 340A på meg. Tror jeg får mer enn nok og bra lyd med den kombinasjonen. Så får jeg heller kaste hele sullamitten og kjøpe noe heftigere i fremtiden. Dyrt er det ikke akkurat. Og jeg fant nettopp ipoden min bak fryseren (stakkaren har vært borte i 1 år) så da kan jeg plugge den i den ipodgreia foran på 340en. Bestiller høyttalere og forsterker fra nett etter jobb idag slik at jeg kan angre dersom det virkelig låter skeivt. Kan sikkert skrive hva jeg synes etter litt innspilling som en konklusjon på alle spørsmålene mine. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Ikke noe problem Hehe,jeg har klart å rote bort en Creative Micro i en bag jeg bruker flere ganger i uken og hatt den der et år! Ja,skriv en liten erfaring du. Håper du blir fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå