Gå til innhold

Noen her som sliter med å komme inn på medisin?


isg

Anbefalte innlegg

HEI!!

 

Det gjør jeg..tenkte jeg skulle prøve å forbedre karakterene mine fra videregående som privatist dette året,men det er vanskelig! Vil helst unngå å bruke 50000 på privatskole...blir nok lån fremover uansett...

 

Men det hadde vært kjekt å ha noen å studere sammen med, som er i samme situasjon. Da er det mulig å diskutere litt når en står fast.

 

Lurer på å ta opp 3FY,2bio,3bio,naturfag,3kj,gym og humanbiologi nå før jul. Men er åpen for forslag til andre fag. Må prøve å fa alle realfagspengene pluss at jeg må ta noen "enkle" fag.

 

Jeg bor i Trondheim.

 

 

:) Iselin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg holder på med nesten akkurat det samme. Har forsåvidt akkurat gode nok karakterer i de fagene jeg har, men mangler realfags-/fordypningspoeng. Har kun 2mx og 2fy fra før (1 poeng... ). Tenkte jeg skulle ta 2bi, 2kj, 3mx og 3fy i dette semesteret og 3kj og 3bi vårsemesteret. Skal lese alle 3-fagene selv, men tar 2bi og 2kj på sonans i høst. Rekkefølgen på 3-er-fagene er forsåvidt ikke så nøye.

 

Kommer også til å ta 30 studiepoeng fra i løpet av høst- og vårsemesteret. Bør gå greit, er bare halvtidsbelastning. Har studert litt før så har 9 poeng allerede derfra, hadde vært greit å få 12.

 

Regner med du har de realfagene du ikke allerede nevnte fra før? Bør satse på full real/fordypnings-poengsum (10 poeng).

 

Bor også i Trondheim :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke 3kj og 3mx fra før. de andre fagene må jeg forbedre.. 2kj tok jeg i vår. Har nesten bare 4-ere og noen 5-ere på vitnemålet,og det er jo for lite,må ha 6-ere!! i år var grensen på 73.1! Ellers så har jeg 12 poeng fra høyskolen. Begynnte å lese på 3fy nå, men skjønner det blir utrolig vanskelig å klare det selv, så håper kanskje å finne noen å studere sammen med. Prøver også å komme meg inn som deltidsstudent ved en videregående skole. Men da må jeg ta faget som vanlig over 1år og få standpunktskarakter,med mulighet til å bli trukket ut til eksamen. Men tror det blir en god løsning når det gjelder de vanskelige 3-er fagene som 3mx,3kj og 3fy,for de er ikke lette! Synes det blir for dyrt å betale nesten 10 000 for hvert fag på sonans.

Lenke til kommentar
Nye opptaksregler gjeldende fra studieåret 2009/2010

Kunnskapsdepartementet har i Rundskriv F-08-07 av 31.januar 2007 fastsatt ny forskrift om opptak til høyere utdanning som skal gjelde fra opptak til studieåret 2009-2010. Opptak til medisinstudiene skal fra og med opptaket 2009 gjennomføres etter samme regelverk som opptak til all annen høyere utdanning. Dette innebærer vesentlige endringer fra dagens regler. De viktigste endringene er:

 

Tilleggspoeng

Fra og med opptaket 2009 gis det ikke lenger tilleggspoeng for relevant praksis. 23/5-søkere får fra og med opptaket 2009 tilleggspoeng på lik linje med andre søkere.

 

Tilleggspoeng for alder:

Det skal gis 2 alderspoeng pr. år fra og med det året søkeren fyller 20 år, maksimalt 8 poeng.

For 23/5-søkere skal det gis 2 alderspoeng pr. år fra og med det året søkeren fyller 24 år, maksimalt 8 poeng.

Tilleggspoeng for høyere utdanning, ett år på folkehøgskole, militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste:

Det skal gis 2 tilleggspoeng for enten et fullført studium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole, eller ett år på folkehøgskole, eller fullført førstegangstjeneste eller siviltjeneste.

Det skal gis 1 tilleggspoeng for et fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng.

Det gis maksimalt 2 poeng etter denne bestemmelsen.

Realfagspoeng

Det skal gis inntil 4 realfagspoeng.

Alle programfag i programområdet for realfag med et omfang på 140 timer gir 0,5 realfagspoeng, bortsett fra Matematikk R2 og Fysikk 2 som gir 1,0 realfagspoeng.

Søkere med studieforberedende Vg3 i utdanningsprogram for naturbruk får 0,5 realfagspoeng.

Søkere med IB-diplom får 0,5 realfagspoeng for matematikk, biologi, fysikk og kjemi tatt på Standard Level, 1,0 realfagspoeng for biologi og kjemi tatt på Higher Level, og 1,5 realfagspoeng for matematikk og fysikk tatt på Higher Level.

Søkere med vitnemål fra fransk Baccalauréat får realfagspoeng som følger:

Bestått linje S Scientifique gir 3,0 realfagspoeng.

Bestått linje ES Economique gir 0,5 realfagspoeng.

Fra og med opptaket 2009 gis det ikke lenger fordypningspoeng.

 

Poengberegning

Fra og med opptaket 2009 skal det ikke lenger regnes middelverdi av karakterer i samme fag.

Karakterpoeng er gjennomsnittet av samtlige tallkarakterer, med to desimaler, multiplisert med 10.

"Førstegangsvitnemål"

Fra og med opptaket 2009 får "primærvitnemål" betegnelsen "førstegangsvitnemål", slik at vi får en kvote for førstegangsvitnemål (50%) og en ordinær kvote (50%).

I kvoten for førstegangsvitnemål blir det fra og med 2009 ikke mulig å få regnet med karakterer og poeng for nye fordypnings- og realfag som er tatt etter at søkeren fikk sitt førstegangsvitnemål.

 

Viktig hvis dere planlegger å benytte to år på å komme inn, reglene forandrer seg dramatisk og det vil samtidig være helt umulig å spå de nye opptakskravene utover at de vil synke drastisk da mulighetene for å samle poeng er skrenket inn.

Lenke til kommentar

Mm, takk for hjelpen, men er klar over det. Tipper selve karaktersnittet for opptak går opp siden muligheten for ekstrapoeng synker -> flere med gode karakterer vil være kvalifiserte. Satser på å komme inn neste år... og hvis det ikke går, vel, da vil jeg fortsatt ha maks bonuspoeng (unntatt alderspoeng). Snittet mitt går opp en del med ny utregning (ikke lenger middelverdi i fag med flere karakterer) men det gjør det vel for mange andre også kan jeg tenke meg.

 

Edit: Eller kanskje selve karaktersnittet går litt ned pga at primærvitnemål blir til førstegangsvitnemål uten mulighet for karakterforbedring... :hmm: hehe, umulig å vite ja...

Endret av Forfe
Lenke til kommentar
Vil det si at man får 5 norsk-karakterer der hver enkelt teller like mye som f.eks karakteren i 3MX?

9263951[/snapback]

Bingo. (Hvertfall slik jeg forstår det).

Og hvis du lurer, så synes jeg det er fjollete.

 

 

Jeg slenger inn et knøttlite spørsmål her, jeg.

 

Hvis jeg velger å ta en bachelorgrad i et annet fag før jeg søker medisin så gir det meg mange ekstrapoeng jeg kan bruke når jeg søker medisin.

 

Hvis noen kan bekrefte/avkrefte og/eller fortelle om erfaringer, hadde det vært ypperlig.

Lenke til kommentar
Vil det si at man får 5 norsk-karakterer der hver enkelt teller like mye som f.eks karakteren i 3MX?

9263951[/snapback]

Bingo. (Hvertfall slik jeg forstår det).

Og hvis du lurer, så synes jeg det er fjollete.

 

 

Jeg slenger inn et knøttlite spørsmål her, jeg.

 

Hvis jeg velger å ta en bachelorgrad i et annet fag før jeg søker medisin så gir det meg mange ekstrapoeng jeg kan bruke når jeg søker medisin.

 

Hvis noen kan bekrefte/avkrefte og/eller fortelle om erfaringer, hadde det vært ypperlig.

9270752[/snapback]

 

Tilleggspoeng for høyere utdanning, ett år på folkehøgskole, militær førstegangstjeneste eller siviltjeneste:

 

    * Det skal gis 2 tilleggspoeng for enten et fullført studium eller samlet 60 studiepoeng ved universitet eller høgskole, eller ett år på folkehøgskole, eller fullført førstegangstjeneste eller siviltjeneste.

    * Det skal gis 1 tilleggspoeng for et fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng.

    * Det gis maksimalt 2 poeng etter denne bestemmelsen.

 

Kilde: http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/#melding6

 

Dette er de nye reglene for 2009/10, så dersom du tenker å søke dette året eller etter, kan du like godt ta et årsstudium og oppnå samme gevinst, evt. om du har militæret, fhs eller siviltjeneste, har man ikke lenger noe å hente ved å ta studiepoeng.

 

Om du søker neste år, søkeråret 2008/09, gjelder de gamle reglene. Det vil si at du får +12 poeng for 120 studiepoeng. Bachelorgrad = mer enn 120 studiepoeng.

Lenke til kommentar

HEI! :)

 

Poengberegning

Fra og med opptaket 2009 skal det ikke lenger regnes middelverdi av karakterer i samme fag.

Dette skjønner ikke jeg helt...

I norsk faget har vi 5 karkterer, to i hovedmål, to i sidemål og en i muntlig. Hvordan regne ut dette? jeg har 4,4,4,5,5?

Endret av isg
Lenke til kommentar

Okey, så rent oppsummeringsvis:

 

Hva kan man egentlig få ekstrapoeng for etter ny beregning?

Er det praktisk talt bare militær/folkehøyskole som gir poeng, og hvis det ikke er nok, må man til å ta opp fagene fra videregående om igjen for å forbedre snittet?

 

Jeg savner snarveier som gir poeng... :p

Endret av fredrikg-ohoi
Lenke til kommentar
Okey, så rent oppsummeringsvis:Sy

 

Hva kan man egentlig få ekstrapoeng for etter ny beregning?

Er det praktisk talt bare militær/folkehøyskole som gir poeng, og hvis det ikke er nok, må man til å ta opp fagene fra videregående om igjen for å forbedre snittet?

 

Jeg savner snarveier som gir poeng... :p

9283367[/snapback]

 

Nei, det blir vanskelig ja.. Å ha gode karakterer direkte ut av vgs kommer til å bli veldig viktig nå, samtidig som det å være gammel blir veldig premiert (8 poeng). Syns det er helt håpløst, det systemet de går overtil funker fint for siv.ing-studiene o.l der det ikke er sinnsykt vanskelig å komme inn.

 

Men for medisin der man har så mange som er villig til å bruke så mye tid for å komme inn, får man bare det resultatet at det kommer til å være folk direkte fra vgs (50%) og folk som har max alderspoeng,altså 24 år+ (50%) som kommer inn.

 

Glad jeg kom inn for 2 år siden..

Lenke til kommentar
Glad jeg kom inn for 2 år siden..

9286977[/snapback]

Heldiggris.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å ta en bachelorgrad på universitetet og dermed høste for det første 12 poeng for høyere utdanning, og dessuten alderspoeng, før jeg søkte medisin.

Dette vil vært min inngangsbillett til medisin, men etter nye regler kan jeg jo bare finne meg noe annet. Min eneste sjanse for å klare medisin nå er å forbedre VGS-karaktere, og det er ikke noe jeg gleder meg til å så fall.

Det jeg synes er ekkelt er at jeg gjennom første og andre klasse på vgs har slappet helt av og bare mottatt 5'ere i fagene, men det er først nå jeg har innsett at det er 6'ere som trengs, og de kommer slettes ikke gratis.

 

Nei nei, det er ikke lett, men nå fikk jeg hvertfall muligheten til å skrive en whine-post her.

Lenke til kommentar

Men for medisin der man har så mange som er villig til å bruke så mye tid for å komme inn, får man bare det resultatet at det kommer til å være folk direkte fra vgs (50%) og folk som har max alderspoeng,altså 24 år+ (50%)  som kommer inn.

 

9286977[/snapback]

Jeg starta på medisin nå i år, og synes ikke at så mye som 50% er rett fra vgs. I kullet mitt vil jeg kanskje tro at ca. 25-30% er rett fra vgs. Har sikkert litt å gjøre med at folk tar militæret, friår o.l. men likevel bruker primærvitnemålet (som jeg forøverig selv gjorde).

Lenke til kommentar
Jeg starta på medisin nå i år, og synes ikke at så mye som 50% er rett fra vgs. I kullet mitt vil jeg kanskje tro at ca. 25-30% er rett fra vgs. Har sikkert litt å gjøre med at folk tar militæret, friår o.l. men likevel bruker primærvitnemålet (som jeg forøverig selv gjorde).

 

Jeg starta også på medisin i år. Går i Oslo. Det er en del av folka som kommer rett fra VGS, men det er jo klart at det ikke er 50% grunnet militæret og folkehøgskoler. Hvor har du begynt?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei. Jeg tar en gigabump, men ikke uten grunn. Har nemmelig et relevant spørsmål, som jeg håper noen kan svare på.

 

Hvis jeg velger å flytte til østeuropa (Polen/Ungarn/Tsjekkia) og studere medisin på et universitet der. Er det da omtrent det samme som å utdanne seg til cand.med. i Norge?

Har sett at de kaller målet med studiet for MUDr (Legeutdanning).

Så nok en gang: Er MUDr og cand.med. noe vidt forskjellig eller to sider av så godt som samme sak.

 

På forhånd takk hvis noen kan opplyse meg!

Fredrik :)

Lenke til kommentar
Flott. Da er hvertfall det konstatert.

Hadde en aning om det, men var litt usikker.

 

Takk! :)

9479882[/snapback]

 

Utdannelsen er nok ikke lik, men det er den jo forsåvidt ikke innad i Norge heller ! Men det finns en del ufordringer ved Øst-Europa hvor det ene er den økonomiske biten. Du må regne med å betale rundt 10,000$ i året i skolepenger.

I tillegg kommer problemer med pasientkontakt (Polsk, tsjekkisk osv. er vanskelig). Dette er nok de to største problemområdene og jeg syns sistnevnte er litt viktig.

 

Pasientkontakt og øvelse på mennesker er _jæævlig_ viktig. I Norge har både Trondheim, Oslo og Tromsø økt pasientkontakten i hele studiet betraktelig de siste 10-15 årene. Bergen kjører fremdeles en litt annen modell med 3 år preklinikk og 3 år klinikk. (3 år uten pas. , 3 år med pas. sånn ca)

 

Men det blir jo lege av deg uansett og med litt ekstraarbeid på norske sykehus i sommerferiene lærer du kjapt pasientkontakt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...