bjaa Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 hallo i kveld skulle jeg formatere hd en, men s[ skjedde det f;lgende, i bios n[r jeg starter kommer det fram en feilmelding om at sekundary master har feila! hvis jeg setter i xp med boot i s[ finner den ut at jeg har 40 gigabyte osv, men s[ g[r den ikke lenger, for bios vil ikke starte med den hd for det den ikke finner den .S[ jeg tok ut bateriet i haap om at bios skulle resete seg og at hd skulle gjenkjennes, men neida. n[ vil ikke maskinen poste en gang! den bare henger ved det bilde som er oppstarts bilde! Hovedkortet er et asus p4b266/e og hd er en wd 40 7200rpm. Takker for alle svar Lenke til kommentar
Kristian S Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Mulig du har rota litt med slave og master... Har du flere harddisker? Ett råd kan være å åpne pc'n og sjekke kablene litt.... Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 hallo i kveld skulle jeg formatere hd en, men s[ skjedde det f;lgende, i bios n[r jeg starter kommer det fram en feilmelding om at sekundary master har feila! hvis jeg setter i xp med boot i s[ finner den ut at jeg har 40 gigabyte osv, men s[ g[r den ikke lenger, for bios vil ikke starte med den hd for det den ikke finner den .S[ jeg tok ut bateriet i haap om at bios skulle resete seg og at hd skulle gjenkjennes, men neida. n[ vil ikke maskinen poste en gang! den bare henger ved det bilde som er oppstarts bilde! Hovedkortet er et asus p4b266/e og hd er en wd 40 7200rpm. Takker for alle svar Kommer du inn i bios? Velg hvis ja. Load setup defaults. Gå inn i main menu og sjekk Harddisk settings. Gå eventuelt inn i Primary master og sjekk om hardisk blir igjenkjent. Hvis nei sjekk tilkopling på hardisk. eventuelt jumper. Prøv eventuelt og sett den på secondary ide. Alternativt sjekker ved å fjerne den å boote fra floppy. For å sjekke om booting skjer normalt da. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 problemet er n[ at jeg for bare oppstarts bilde p[ skjermen, og jeg har skhjekket at alle kablene st[r riktig i osv...Jeg har bare koblet til hd for [ forsikre meg om at det ikke er noen konflikt mellom master slave osv...Men n[ er det storste problemet at jeg ikke for starta bios engang... Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 problemet er n[ at jeg for bare oppstarts bilde p[ skjermen, og jeg har skhjekket at alle kablene st[r riktig i osv...Jeg har bare koblet til hd for [ forsikre meg om at det ikke er noen konflikt mellom master slave osv...Men n[ er det storste problemet at jeg ikke for starta bios engang... Clear RTC RAM Det kan hende du ikke har fått slettet Cmos godt nok. 1 slå av pc og trekk ut nett kabel. 2. Fjern batteri 3 Kortslutt CLRTC punkt (eller det du har isteden jumper) min.5sek. 4 Sett in nettkabel og start maskin 5 Hold nede DEL under boot prosses. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 takk for tipsa. men hvor finner jeg CLRTC punktet? jeg har forresten tatt ut batteriet i ca 10 sek, men det hjalp ikke no, har paa folelsen at det kan vaere litt strom igjen saa jeg tok det ut og venter med aa sette det inn igjen for i morgen Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Se manual side 2-24. 2 punkter som skal kortsluttes. Se veileding. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 Jeg finner ikke helt det punktet som skal kortsluttes, det er ingen jumper der, men i f;lge bruksanvisningen s[ skal jeg kortslutte c219. jeg skj;nner ikke baeret Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Ja det er riktig . Du skal kortslutte dette punktet. Uten strøm på / uten batteri i. Hvis det sitter en Kondensator der, så vil den virke som backup for CMOS Ramlager. Ved å kortslutte den så sletter du Rammen. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 takk skal du ha Jeg fikk det til og naa vil bios starte som vanlig, men hardisken min var odelagt saa jeg har faatt ny naa. takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå