Gå til innhold

uskaprt i deler av bilde

Anbefalte innlegg

Har tatt et bilde med nikon d40x kamera med instilling A på hjulet og F6.3 og Af-s på auto fokusen, som dere ser på bildet så er ikke hele det grønne bladet med dråpene klart det ble klart der foukus firkanten var. prøvd også samme med manuel fokus med det ble ikke noe bra. Er det noen som har et forslag på hvordan jeg ta et bilde der jeg får hele det grønne bladet klart, resten rundt kan godt være difust.

http://www.flickr.com/photos/11114461@N05/1050171744/

Endret av richardhal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har tatt et bilde med nikon d40x kamera med instilling A på hjulet og F6.3 og Af-s på auto fokusen, som dere ser på bildet så er ikke hele det grønne bladet med dråpene klart det ble klart der foukus firkanten var. prøvd også samme med manuel fokus med det ble ikke noe bra. Er det noen som har et forslag på hvordan jeg ta et bilde der jeg får hele det grønne bladet klart, resten rundt kan godt være difust.

Du må bruke mindre blender og/eller større avstand (og lenger brennvidde for samme utsnitt)... Prøv med f.eks. f/11 og zoom inn max, mens du går lenger unna slik at du får det samme utsnittet.
Lenke til kommentar
Tja, du kan bruke mindre blenderåpning, og eventuelt gå nærmere og bruke mindre brennvidde for et gitt f-tall (avhengig av at objektivet klarer å fokusere på så nært hold, selvsagt).

Går man nærmere, får man mindre dybdeskarphet... Du må lenger unna og fremdeles ha samme samme eller mindre blender (høyere tall).
Lenke til kommentar

Hei,

dette går på det som på godt norsk heter dybdeskarphet.

http://www.akam.no/guide/fotografering/dybdeskarphet/38631

Linken over er til en artikkel på akam.no som forklarer dette rimelig greit.

Sånn i korte trekk så ønsker du å bruke en liten fokallengde (mm), et forholdsvis høyt blendertall (Liten blenderåpning) (F/11-13 ?), og fokus ca 1/3 inn i 'bildet' er vel det som

er anbefalt... Sånn mer eller mindre.

Dette er tommelfingerregler og ikke et fasitsvar.

Men les den artikkelen jeg linket til, så blir du nok litt klokere på det.

Mvh,

Beej80

EDIT:Og nå ser jeg at Sutekh var kjappere enn meg. Jaja, stort sett samme svar. k-ryeng også. (Må lære meg å skrive og tenke fortere ;) )

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
Går man nærmere, får man mindre dybdeskarphet... Du må lenger unna og fremdeles ha samme samme eller mindre blender (høyere tall).

Høh?

Skarphetsdybde er først og fremst avhengig av diameteren på blenderåpningen (i mm). Jo mindre fysisk blenderåpning, jo større skarphetsdybde. Samme blendertall på større brennvidde gir større fysisk blenderåpning, altså mindre skarphetsdybde for et gitt blendertall.

Hvis jeg skal ta bilder med liten skarphetsdybde så må jeg typisk droppe 17-50/2,8 og finne frem 50mm/1,4 eller 80-200/2,8 for å få resultatene jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar

Høh?

Skarphetsdybde er først og fremst avhengig av diameteren på blenderåpningen (i mm). Jo mindre fysisk blenderåpning, jo større skarphetsdybde. Samme blendertall på større brennvidde gir større fysisk blenderåpning, altså mindre skarphetsdybde for et gitt blendertall.

Dybdeskarphet avhenger av tre ting (forutsatt at bildeformatet er konstant, noe det er på et kamera), brennvidde, blenderåpning og avstand til motivet. Når du går lenger unna, øker dybdeskarpheten mer enn du kompenserer ved å bruke lenger brennvidde (for å beholde utsnittet). Det kommer an på hvilket område man opererer i, men her vil det stemme, og for alle praktiske formål vil det stemme. Derfor vil også kompaktkameraer kunne tilby svært begrenset dybdeskarphet på kort avstand og full vidvinkel, mens går du lenger unna og zoomer inn til samme utsnitt vil dybdeskarpheten øke.

Edit: for å klargjøre ytterligere - på nært hold vil forstørrelsen og blenderen avgjøre, og konstant forstørrelse (likt utsnitt) vil medføre at brennvidde og avstand oppveier hverandre. Da snakker vi om avstander i størrelsesorden brennvidden. Når du kommer på litt avstand, vil ikke det være tilfelle lenger.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...