Gå til innhold

Hovedkort for SATA RAID

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger min neste pc som skal bli enda raskere og råere enn min forrige pc. Bruksområde på denne pc-en blir tunge applikasjoner, videoredigering og den skal være lynkjapp i oppstart og innlogging til tross for et tungt system spekket med applikasjoner i oppstart.

Jeg tenker å kjøre to raptor disker i raid0. Jeg har hørt og vært borti selv at enkelte billige raid kontrollere kan gjøre systemet litt tregere enn det egentlig bør være. Derfor trenger jeg en god anbefalning på et hovedkort med en god sata raid kontroller. Jeg har dessverre kun erfaring med SCSI RAID og lite på SATA RAID.

Jeg har funnet dette hovedkortet foreløpig:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=129000&mlevel=

Er det noen som har noen formeninger om dette eller noen erfaringer? Bør jeg i stedet ha en PCI SATA RAID kontroller eller gjør dette hovedkortet en god jobb når det gjelder raid til privat bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok...

de dårlige nyhetene først:

Den vil ikke være i nærheten av dine drømmer. Den kommer til å bli like treig som alt annet. Kan ikke huske en slik maskin siden 486 DX2 66 ble demonstrert for meg i sin tid...

de enda dårlige nyhetene:

har aldri sett en god test på raid ytelse fra HK.

Har selv brukt raid 0 - ja det hjelper, men det er oppskrytt :)

Du må ha dedikerte 64bits kontrollere med masse minne på, og server hovedkort skal du ha noe fres.

Lenke til kommentar
Du må ha dedikerte 64bits kontrollere med masse minne på, og server hovedkort skal du ha noe fres.

9249584[/snapback]

Jeg har faktisk hatt en liten anelse om det der.. Jeg vurderte faktisk å kjøpe en SCSI kontroller til over 2000 kr og 2 15k SCSI disker til å sette i raid0.. Men om hovedkortet holder mål med dette er en annen ting selv om det og blir raskere. Hovedkortet er Asus P5K Deluxe/WIFI-AP. Ligger til i underkant av 2000 kr på psdata tipper jeg..

Lenke til kommentar

Ellers har jeg funnet en ytelsestest her som viser at man faktisk får noe bedre ytelse ved sata raid0:

http://modtown.co.uk/mt/article2.php?id=sataraid&p=2

I praksis, så snakker vi visst ikke om så veldig forskjell på alt. Jeg har googlet litt etter benchmarks og funnet ut det at testene viser at raid0 på sata med et bra desktop hovedkort gir bedre resultater og opptil dobbelt så bra ytelse. Men i praksis så betyr det at man ikke får mer enn ca. 30% mer hastighet ved filkopiering. Windows bruker ikke noe kortere tid på å starte opp og farcry brukte faktisk noen sekunder mer på å loade når man kjører raid0 på sata.

Etter det jeg har funnet, så sier jeg meg delvis enig her. Man får bedre ytelse, men det er ikke helt det store. Skal man ha noe som rocker, så er det et server-hovedkort med egen fet SCSI kontroller som gjelder. Hvordan dette vil passe på en arbeidsstasjon er en annen sak. Det blir DYRT!

Uansett, så har jeg bestilt pc-en. Jeg har mulighet for å gjøre om bestillingen siden det var noen deler som ikke var på lager, men jeg har uansett tenkt å gå for raid0, så ser jeg i praksis om pc-en vil kicke ass! :-)

Specs. på den nye pc-en jeg har bestilt:

* 8GB DDR2 PC-800 RAM.

* Core 2 Duo E6700 prosessor.

* Asus P5K Deluxe/WIFI-AP hovedkort med støtte for RAID 0 og 1.

* 2x Western Digital 73,4GB 10000 RPM raptor disker som skal settes i RAID0.

* 1x Samsung 500GB 7200RPM harddisk.

* Asus Geforce EN8800GTS/HTDP 640MB RAM skjermkort.

* Creative Soundblaster X-Fi Xtreme gamer lydkort.

* SAMSUNG 18x DVD Recorder +R/+RW -R/-RW Lightscribe SATA.

* Windows Vista Home Premium 64bit.

* CHIEFTEC PSU Turbo Series 650W ATX 12V strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...