Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikker og god stasjonsvogn?


Anbefalte innlegg

Man har nok satset på luftfjæring, mye billigere vil jeg tro.

Dessuten er jo 99% av kjøperne storfornøyd med fjærer som ikke på noen måte kan tilpasses noe som helst utover det som bilen kom med fra fabrikk så hvorfor skulle man bry seg? Bilindustrien er ikke akkurat opptatt av og gjøre noe ett øre dyrere eller bedre enn såvidt over smertegrensen til kjøperne.

9273116[/snapback]

Skjønner poenget ditt... men jeg kjøper ikke helt argumenetet.

 

Når de prakker på oss beltevarsler, ABS, Antiskrens, 4WD, etc..etc. så er det jo rart at ingen satser på disse fjærene... Har jo ikke en gang vert snakk om det....

 

Det får meg nemmelig til å stusse litt over slik fjæring... Derfor så tviler jeg også på om kvaliteten og kjøreegenskaper forbedres med slike fjærer....

 

Bare lurer egentlig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det er en fjæring man stort sett enten elsker eller hater, Citroen har aldri brydd seg om og tekkes flest mulig så de er greie slik og derfor setter jeg dem svært høyt som produsent.

9273165[/snapback]

Hmmm....

 

Jeg tviler på at Citroen tilbyr dette for å være "snille" jeg tror de gjør dette for å levere noe ingen andre gjør, for å bruke det som et argument for å kjøpe Citroen.

 

Det bør ikke nødvendighvis være mer trafikksikert eller økte kjøreegenskaper med slik fjæring av den grunn.

 

Det er jo ytterst merkverdig da, at INGEN andre bilprodusenter tilbyr dette...?

 

Tror det ligger noe mer bak kulissene her som ikke allmenheten skal vite.

 

Slike ting liker jeg dårlig og holder meg derfor unna slikt.

 

Men er det noen her som kan motbevise mine påstander så kom igjen!

Lenke til kommentar

Tja, man kan jo f.eks som Xantia Activa ha aktiv fjæring som nesten fjerne krenking osv men dette er dyre og kompliserte systemer, det er en grunn til at alle slike systemer historisk sett har dreid seg om dyre luksusbiler samt Citroen som er programforpliktet til og ha det, de har bare to modeller med det C5 og C6 så jeg er ganske trygg på at mang en blåruss har ønsket disse særegenhetene dit perppern gror når de kikket på produksjonskostnadene.

Lenke til kommentar
Bare et rent spørsmål på tampen her:

 

Citroen har i mange år nå vært kjen for denne spesielle fjæringen....

Men hvorfor er det ingen andre bilprodusenter som har satset på dette, siden det er så flott?

Denne type støtdemping er bra, problemet er at det er ett dyrt system som Citroen sitter med patentene på. Andre produsenter deriblant Merce, Rolls Royce og ett par andre har kjøpt slike systemer fra Citroen, men jeg vil tro Citroen holder tett på denne teknologien. Andre igjen har utvikler liknende systemer selv.

 

Ett annet moment er at man får noe spesielle kjøreegenskaper, jeg liker det, men det er ikke alle som gjør det(noen blir lettere bilsyke bla). Selv Citroen bruker ikke dette i alle bilene sine, jeg tror faktisk ingen modeller under C5 med unntak av en spesialmodell av C4 Picasso som bruker det bak har denne støtdempingen.

 

Ett siste problem har vel vært at systemet har vært noe upålitelig til tider, kanskje det er bedre nå enn da mine foreldre hadde GS og senere BX, men prinspippet er det samme.

 

Ett annet problem jeg ser for meg er at systemet nok øker energiforbruket noe(og dermed bensinforbruket), da man tross alt skal drive noen hydraulikkpumper. Jeg er ikke helt sikkert på dette, det kan også være at det faktum at bilen hele tiden blir liggende "ideelt" på veibanen kompenserer for dette... aner rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Tja, man kan jo f.eks som Xantia Activa ha aktiv fjæring som nesten fjerne krenking osv men dette er dyre og kompliserte systemer, det er en grunn til at alle slike systemer historisk sett har dreid seg om dyre luksusbiler samt Citroen som er programforpliktet til og ha det, de har bare to modeller med det C5 og C6 så jeg er ganske trygg på at mang en blåruss har ønsket disse særegenhetene dit perppern gror når de kikket på produksjonskostnadene.

9273233[/snapback]

Du sier det er dyre og kompliserte systemer... men hvorfor koster da en Citroen like mye eller mindre enn andre biler i samme størrelse?

Lenke til kommentar

I og med kundene forventer slik fjæring så må nok de rett og slett kalkulere lavere fortjeneste, og er de så billige da? En C6 begynner vel på over 700000 for billigmodellen.

For en slik fabrikk ville det være en katastrofe og ikke holde på særhetene, det er derfor folk kjøper de, ikke for at de er tiltalende for hvermansen.

 

Faktisk koster billigste C6 820000.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
I og med kundene forventer slik fjæring så må nok de rett og slett kalkulere lavere fortjeneste, og er de så billige da? En C6 begynner vel på over 700000 for billigmodellen.

For en slik fabrikk ville det være en katastrofe og ikke holde på særhetene, det er derfor folk kjøper de, ikke for at de er tiltalende for hvermansen.

 

Faktisk koster billigste C6 820000.

9273329[/snapback]

Denne var lettere å svelge ja...

 

Så de som kjøper en C6 til nesten en mill, gjør det forde det er litt sært og forde bilen har slik spesiell fjæring?

 

Så da kan vi oppsummere ved å si at Citoen-eiere er sære mennesker som gjerne gir litt ekstra for sære løsninger.... selv om kvaliteten er middels.... ?

Lenke til kommentar

Tja, Citroen har en stor kundegruppe som vil ha de tingene som Citroen har og tilby, mange av de har nok opplevd både modeller med utmerket kvalitet så som Xantia og f.eks første årgangen av XM hvor man hadde kuttet kostnadene på endel ting som ga modellen en tung start.

For disse folkene vil aldri en KIA eller Mazda gi dem den opplevelsen de søker i ett kjøretøy, Citroen er ett menighetsmerke, akkurat som f.eks Alfa Romeo og noen andre som ikke gidder og tekkes den norske gjennomsnittskjøperen og hans ønsker.

Lenke til kommentar
Tja, Citroen har en stor kundegruppe som vil ha de tingene som Citroen har og tilby, mange av de har nok opplevd både modeller med utmerket kvalitet så som Xantia og f.eks første årgangen av XM hvor man hadde kuttet kostnadene på endel ting som ga modellen en tung start.

For disse folkene vil aldri en KIA eller Mazda gi dem den opplevelsen de søker i ett kjøretøy, Citroen er ett menighetsmerke, akkurat som f.eks Alfa Romeo og noen andre som ikke gidder og tekkes den norske gjennomsnittskjøperen og hans ønsker.

9273751[/snapback]

Skjønner hva du mener.

 

Men å sammenligne med Mazda og Kia eller andre biler som koster FRA kanskje 200.000 kr. blir litt urettferdig.

 

Man må sammenligne biler i samme prisklasse som feks. BMW X5, Audi A6 Allroad 3.0TDI og feite merchedeser etc..etc.

 

Jeg vet at ikke disse merkene er spesielt sære, men herregud så mye mer bil man får (sett bort fra den spesielle fjæringen) Det skal sies at Audie'n kan heves senkes.

 

Sammenligner man med biler i samme prisklasse, så blir saken en helt annen synes jeg.

 

EDIT: Dette var konklusjonen etter test av bilen på dinside.no:

 

"Vi tror kundene vil oppfatte prisfordelen alene for liten til å velge C6 fremfor tyskerne, og det er det nok god grunn til – C6 er ikke noe røverkjøp. Bilen har imidlertid andre sterke sider som i seg selv kan motivere ett valg, og er bra nok til å være et reelt alternativ."

 

Dette underbygger totalt mine påstander.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Du sier det er dyre og kompliserte systemer... men hvorfor koster da en Citroen like mye eller mindre enn andre biler i samme størrelse?

9273285[/snapback]

Det er vel derfor systemet ikke blir brukt på de rimeligste bilene deres. Og dersom du sammenliknet C5 og som nevnt over her C6 med tilsvarende biler, så er ingen av dem billige. En ny Ford Mondeo er f.eks billigere med ca samme motorisering som C5, det samme kan sies om Passat. Nå er det jo endel avgifter etc som lager støy i prisene og selvfølgelig utstyrsnivå, men jeg vil tro hydraulikksystemet er en faktor her. Det er også Citroen som sitter på patentene og rettighetene til dette systemet, så det er også billigere for dem enn for produsenter som skal kjøpe teknologien fra Citroen eller utvikle liknende fra grunn selv.

Lenke til kommentar
Jeg vet at ikke disse merkene er spesielt sære, men herregud så mye mer bil man får (sett bort fra den spesielle fjæringen) Det skal sies at Audie'n kan heves senkes.

 

Sammenligner man med biler i samme prisklasse, så blir saken en helt annen synes jeg.

 

EDIT: Dette var konklusjonen etter test av bilen på dinside.no:

 

"Vi tror kundene vil oppfatte prisfordelen alene for liten til å velge C6 fremfor tyskerne, og det er det nok god grunn til – C6 er ikke noe røverkjøp. Bilen har imidlertid andre sterke sider som i seg selv kan motivere ett valg, og er bra nok til å være et reelt alternativ."

 

Dette underbygger totalt mine påstander.

9273793[/snapback]

Systemer til Audi er såvidt jeg vet i dag basert på annen teknologi, det er ett mye mer primitivt system.

 

Det er flere ting Dinside aldri har forstått, en av dem er at folk som er potensielle kjøperer her aldri ville kjøpt tysk bil. For meg er tysk bil metervare og tilbyr ikke noe jeg synes er attraktivt. Skal jeg kjøpe en driftsikker bil, så kjøper jeg Japansk. Skal jeg kjøpe bil som ser bra ut blir det fransk eller Italiensk, fortrinnsvis Alfa Romeo. Det eneste tyskerne kan skryte av er kanskje kjøreegenskaper, men personlig foretrekker jeg fransk og italiensk der også.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Vel... da er vi jo egentlig enige... på hver vår måte :)

 

Metervare eller ikke.... hos meg så står sportslige egenskaper og motor med tempo høyt på listen. Derfor så blir det nok Tysk bil på meg noen år til.

 

Vi er nok alle forskjellige, men jeg kjøper argumentene dine. Hvis du er ute etter en bil med maks komfort uansett pris, så kommer man ikke utenom Citroen.

 

Men når selve kongen og Statsministeren klarer seg med tyskere, så klarer nok allmennheten seg med det også. Så sant man som sagt ikke er litt sær da... hehe

Lenke til kommentar
Vel... da er vi jo egentlig enige... på hver vår måte :)

 

Metervare eller ikke.... hos meg så står sportslige egenskaper og motor med tempo høyt på listen. Derfor så blir det nok Tysk bil på meg noen år til.

Skulle tro at Italiensk var tingen da, f.eks Alfa Romeo :)

 

Nå er det hvertfall ikke noe mål for meg å kjøre samme type bil som kongen eller statsministeren. En 70 år gammel mann setter ikke standarden for mine bilvalg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Nå er det hvertfall ikke noe mål for meg å kjøre samme type bil som kongen eller statsministeren. En 70 år gammel mann setter ikke standarden for mine bilvalg hvertfall :)

9275393[/snapback]

 

 

Nei, hvertfall ikke når han i hovedsak ikke kjører selv engang! ;)

Lenke til kommentar
Vel... da er vi jo egentlig enige... på hver vår måte :)

 

Metervare eller ikke.... hos meg så står sportslige egenskaper og motor med tempo høyt på listen. Derfor så blir det nok Tysk bil på meg noen år til.

Skulle tro at Italiensk var tingen da, f.eks Alfa Romeo :)

 

Nå er det hvertfall ikke noe mål for meg å kjøre samme type bil som kongen eller statsministeren. En 70 år gammel mann setter ikke standarden for mine bilvalg hvertfall :)

9275393[/snapback]

Det skulle man kanskje tro... men tviler på at du finner en italiensk bil med samme plassen som i en Touran. Jeg har nemmelig også lyst på bil med litt plass i, og da duger ikke italienerene spesielt.

 

Dessuten så er det ingen som kan måle seg med VW og Audi sin DSG-kasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...