Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikker og god stasjonsvogn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En bil til som du kan vurdere er Citroen C5.

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9aLBB6K6f636479

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9aLBB6K6f636479

 

Med litt pruting burde disse også være aktuelle:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9aLBB6K6f636479

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...9aLBB6K6f636479

 

Citroen hadde dårlig rykte på seg på 90tallet, men pr i dag så er det ingen skam å kjøre en Citroen. Gode biler med gode kjøreegenskaper og ikke minst komfort.

9248723[/snapback]

 

 

Jeg gikk for en C5. Selv om mange er negativ til citroen, men har forhørt meg med bekjente som har slik bil, og nesten ikke problemer. Like lite problemer som med andre biler.... Fikk bilen til en overkommelig pris, med pruting, og litt ekstra tilbuder som servicer (kampanje de kjører), årsavigft, omreg.. mm...

Dette er bilen og håper på det beste...

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...1abcAjDLx933637

 

Men takk for alle tips :D

9253129[/snapback]

 

Gratulerer med "ny" bil, hehe.. Godt valg, her har du fått masse bil og kjøreglede for pengene. Og som nevnt før i tråden ang. dårlig rykte og citroen... Er vel ikke uten grunn at Citroen ligger på TOP 10 over mest driftssikre bilene man kan ha (UK)?

Lenke til kommentar
Har ikke mye peil på bil selv, men noen som kan anbefale eller spytte på BMW 5-serien?

 

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7abcfWboX968480

 

Blir ikke fullt så ny bil, men jeg syns de er fine, store biler med kraftig motor samt masse teknisk utstyr (er kjørecomputer og telefon i de også til en akseptabel pris), fint interiør er det på mange av dem også.

9257429[/snapback]

Vel... jeg har ikke tenkt til å spytte på en BMW av den typen. Det er fine biler.

Men så vidt meg bekjent, så er det ikke noe turbo i denne bilen, så 2.0 150HK. er ikke akkurat å betegne som "rått" men en helt grei motor.

 

Motoren krever derfor en god del turtall for å yte maksimalt. Derfor så bler den kanskje litt "kjedelig" å kjøre.

 

Men bilen er flott og kjørekomforten er på topp.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt personbil og stv utgave av den 5 serien du linker til, og kan ikke si jeg er imponert over motoren nei, det er som GigaFlow sier, man må ha endel turtall for at motoren får moment, noe som også vil føre til at bilen vil ha mer drivstoff.. Jeg kan ikke forestille meg en familie på 4 og bilferie i noe slikt no :p

Lenke til kommentar

Ikke pga plass eller noe sånt, for bilen er veldig stor og romslig og veldig god å kjøre. MEN så var det denne motoren.. Den virker dau når man er aleine, og den er ikke noe sprekere med 4 personer inni, i tillegg til parg og alt man har med seg.. Jeg skjønner ikke hvordan BMW kunne få seg til å bygge en så fin bil med så lite power.. Den gamle 323 1.6i'en min føltes mye sprekere! Selv med full bilen i folk.. OM du derimot finner en 5 serie tdi.. Vil jeg nok tru at følelsen er helt en annen. Jeg har kun kjørt bensin motoren. Men skal man kjøpe bil er det helt avgjørende om kjøper liker bilen, og prøvekjører den skikkelig først.. Om man da syns bilen lever opp til prislappen kan ingen si at man har kjøpt en dårlig bil!

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Vectra stv 2001 modell for et par år siden nå og den har vært så å si feilfri hitill (utenom normale ting som pærer,olje etc). Er meget fornøyd med den og er en god bil å kjøre.

 

Jeg ga vel ca 130000,- da og den hadde gått 89000,- (1.8l bensin, klimaanlegg, kjørecomputer etcetc) så føler jeg gjordet et godt kjøp da og kan trygt annbefale den videre.

Lenke til kommentar
Motoren krever derfor en god del turtall for å yte maksimalt. Derfor så bler den kanskje litt "kjedelig" å kjøre.

Det er vel prisen man må betale for å ha en ordentlig selvpustende bensinmotor :) Jeg vil heller ha litt turtall og godlyd fra en bensinmotor(helst 6er) enn Massey Ferguson følelsen fra en Diesel motor, dvs jeg liker kjørbarheten til dieselmotorer, men hater lyden og nei.. dieselmotorer har ikke blitt så rolige :)

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor man kan se 0-100km/t statestikker på forskjellige biler? Så kan jeg jo sammenligne denne bmwen min :p

9261935[/snapback]

 

Hvis du mener e39 520i så treffer nåla 100-merket etter 10,2 sek.

 

En fin stasjonsvogn er e34 540. De vriåtterne der går og går og går... osv.

I tillegg yter de 286 hk.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt personbil og stv utgave av den 5 serien du linker til, og kan ikke si jeg er imponert over motoren nei, det er som GigaFlow sier, man må ha endel turtall for at motoren får moment, noe som også vil føre til at bilen vil ha mer drivstoff.. Jeg kan ikke forestille meg en familie på 4 og bilferie i noe slikt no  :p

9258151[/snapback]

 

Pleier du å kjøre så raskt igjennom bilferien som mulig du da? Isåfall kan du vel heller plukke ut en 535i eller no. Så er ferien raskt unnagjort...

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt personbil og stv utgave av den 5 serien du linker til, og kan ikke si jeg er imponert over motoren nei, det er som GigaFlow sier, man må ha endel turtall for at motoren får moment, noe som også vil føre til at bilen vil ha mer drivstoff.. Jeg kan ikke forestille meg en familie på 4 og bilferie i noe slikt no  :p

9258151[/snapback]

 

Pleier du å kjøre så raskt igjennom bilferien som mulig du da? Isåfall kan du vel heller plukke ut en 535i eller no. Så er ferien raskt unnagjort...

9265051[/snapback]

 

 

Hehe poenget mitt er at skal man bruke så mye penger på en bil med den motoren, så ryker kronene fort! OG jeg personlig ser heller ikke vitsen i å legge ut de ekstra kronene når man kan kjøpe seg en billigere bensinbil og om man da må bruke mye penger heller legger dem i ekstrautstyr i en annen bil, eller kjøper seg en turbodiesel. Mange vil nok være uenige, men jeg har prøvd begge deler, og ville valgt turbodieselen hver gang! Ikke bare pga drivstoff utgifter og det der, men i de nye tdi motorene har man moment i motoren over et så stort register at det nesten er litt moro! hehe

 

Men som sagt alt dette er min personlige mening, og alle som kjøper seg bil må gjøre seg opp en meining sjøl! Og prøvekjøre bilen og sette den på noen prøver før man bestemmer seg! :thumbup:

Lenke til kommentar

Gratulerer med ny bil! Vi falt også for C5, vel og merke kjøpte vi vår ny. Den har nå gått 17000 problemfrie km (1,6 HDi), så vi er kjempefornøyde! Har kjørt andre biler etterpå, men uansett bil og prisklasse (har bl.a. kjørt og/eller sittet på med flere såkalte "luksusmerker") mener jeg at C5 er den beste å kjøre! Det kommer selvsagt an på hvilke kriterier man har, men på norske "traktorveier" hjelper det lite med raske biler som knapt har fjæring, og som på toppen av alt har lavprofildekk... Stakkars nyrer og korsrygg til dere som kjører slike "treplanker". :D

 

Suzuki reklamerer med at de "er som skapt for norske forhold". Har hatt Suzuki selv, og det var en god bil det (XL-7). Men når jeg nå har vent meg til hydraulikkfjæringen til Citroën, så ser jeg jo at det er Citroën som er skapt for norske forhold! :yes:

 

 

Gratulerer igjen, jeg tror du har gjort et godt valg! :)

Lenke til kommentar
Citroen har i mange år nå vært kjen for denne spesielle fjæringen....

Men hvorfor er det ingen andre bilprodusenter som har satset på dette, siden det er så flott?

 

Dette undrer meg veldig egentlig....

9272699[/snapback]

 

Å det er det da:

 

MB 450SEL 6.9 samt RR:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic

 

Det er denne typen fjæring som brukes på tunge anleggsmaskiner som dumpere, tunge anleggslastebiler osv så det er rett og slett ett spørsmål om pris.

Lenke til kommentar
Citroen har i mange år nå vært kjen for denne spesielle fjæringen....

Men hvorfor er det ingen andre bilprodusenter som har satset på dette, siden det er så flott?

 

Dette undrer meg veldig egentlig....

9272699[/snapback]

 

Å det er det da:

 

MB 450SEL 6.9 samt RR:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydropneumatic

 

Det er denne typen fjæring som brukes på tunge anleggsmaskiner som dumpere, tunge anleggslastebiler osv så det er rett og slett ett spørsmål om pris.

9272980[/snapback]

Joa... men er denne fjæringen vanlig i nye merchedeser og dyrere biler som selges nå?

Hvis ikke den er det, så lurer jeg egentlig på hvorfor...

At en og annen bil har hatt det er jo greit... men da lurer man også på hvorfor disse bilene ikke har det lenger...

 

Er jo litt rart... man skulle tro at en slik fjæring skulle øke trafikksikkerheten og komforten (ifølge entusiaster av biler som har dette) Mulig den kanskje gjør det.. men hvorfor er det da kun Citroen som har dette av nye biler?

Lenke til kommentar

Man har nok satset på luftfjæring, mye billigere vil jeg tro.

Dessuten er jo 99% av kjøperne storfornøyd med fjærer som ikke på noen måte kan tilpasses noe som helst utover det som bilen kom med fra fabrikk så hvorfor skulle man bry seg? Bilindustrien er ikke akkurat opptatt av og gjøre noe ett øre dyrere eller bedre enn såvidt over smertegrensen til kjøperne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...