Gå til innhold

Hollywoods beste manusforfatter - hvem sier du?

Fisker

Anbefalte innlegg

En krangel startet i mini-anmeldelsestråden om hvem som skrev den beste dialogen, og temaet er såpass interessant at jeg prøver en egen tråd.

Det eneste riktige svaret er selvfølgelig Aaron Sorkin. Sports Night, The West Wing, Studio 60, A Few Good Men, mannen kan dialoger. På Internett har det utviklet seg til en kult, og dialogene hans er skrevet i "Sorkinese". Dialogene hans er som musikk. Jeg har faktisk brukt de som musikk, satt i solen og hørte på en episode av S60, og det funket rimelig bra. I tillegg til at fyren skriver de beste dialogene, tar han opp interessante temaer, og hever standarden på TV. Helt til han blir kansellert, og da er vi like langt.

Det er selvfølgelig umulig å velge et favorittsitat av ham, men det er lov å prøve:

"You can't handle the truth! Son, we live in a world that has walls, and those walls have to be guarded by men with guns. Whose gonna do it? You? You, Lt. Weinburg? I have a greater responsibility than you could possibly fathom. You weep for Santiago, and you curse the marines. You have that luxury. You have the luxury of not knowing what I know. That Santiago's death, while tragic, probably saved lives. And my existence, while grotesque and incomprehensible to you, saves lives. You don't want the truth because deep down in places you don't talk about at parties, you want me on that wall, you need me on that wall. We use words like honor, code, loyalty. We use these words as the backbone of a life spent defending something. You use them as a punchline. I have neither the time nor the inclination to explain myself to a man who rises and sleeps under the blanket of the very freedom that I provide, and then questions the manner in which I provide it. I would rather you just said thank you, and went on your way, Otherwise, I suggest you pick up a weapon, and stand a post. Either way, I don't give a damn what you think you are entitled to. (A Few Good Men)

Sam: About a week ago I accidentally slept with a prostitute.

Toby: Accidentally.

Sam: Yes.

Toby: I don't understand, did you trip over something? (The West Wing)

Guys are getting killed in a war that’s got theme music and a logo? (Studio 60

Så, hvem er din favoritt?

Endret av Fisker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskeligere spørsmål har jeg ikke fått siden den beintøffe sosialøkonomi-eksamen min, men jeg må innrømme at jeg er svak for Chris Nolan's manusferdigheter. Han er ekstremt flink til å lage interessante, intrikate og innviklete historier, men til slutt nøste det opp på en oversiktelig og samtidig tilfredstillende måte (bare se Following, Memento og The Prestige).

Dialogene i filmene hans er også i topp klasse, mens karakterene ofte er uhyre interessante og komplekse (Eks: Leonard Shelby, Bruce Wayne og Robert Angier).

Eneste som er litt synd er at David S. Goyer fucka opp one-linerne i Batman Begins.

Lenke til kommentar
En krangel startet i mini-anmeldelsestråden om hvem som skrev den beste dialogen, og temaet er såpass interessant at jeg prøver en egen tråd.

9232117[/snapback]

En egen tråd fordi jeg stilte spørsmålet: "Hvem er flinkere til å skrive kule dialoger enn Tarantino?" :p

Ja, svaret på mitt spørsmål er vel kansje Aaron Sorkin. Begge personene (Tarantino og Sorkin) har sine gullkorn. Hvem som er best til å skrive dialoger vet ikke jeg, men når det kommer til manus, så er jeg stor fan av Tarantino.

Endret av Bakke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...