Monica81 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg har laget en tabell i Mysql (XAMPP) som inneholder fornavn, etternavn, epost og telefon. Men hvordan får jeg tabellen fylt med informasjon? Har skjønt at det har noe med INSERT å gjøre, men skal jeg skrive det i en vanlig php fil, eller skal jeg sette inn rad inne på phpmyadmin? Hvordan gjør man dette? Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 http://no.php.net/mysql Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 PHP MyAdmin har du et sql-grensesnitt du kan bruke. Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 PHP MyAdmin har du et sql-grensesnitt du kan bruke. 9232118[/snapback] Hva mener du? Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 http://no.php.net/mysql 9232112[/snapback] Tenkte jeg skulle slippe å lese igjennom en hel manual;) Dessuten er jeg ikke så flink i engelsk:) Lenke til kommentar
roac Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 http://no.php.net/mysql 9232112[/snapback] Tenkte jeg skulle slippe å lese igjennom en hel manual;) Dessuten er jeg ikke så flink i engelsk:) 9232301[/snapback] Helt ærlig: Hvis du skal slippe å lese manaler/hjelpefiler eller tilsvarende: Bruk Excel eller et annet regneark. Databaser er ikke noe du lærer på et kvarter. Om du er ute etter å lære deg databaser, bli vant med manualer, bli vant med engelsk, bruk gjerne MySQL som en begynnelse, men være klar over at det finnes vesentlig bedre databaser der ute, som også er gratis. F eks PostgreSQL, samt Express utgaven av Microsoft SQL Server, Oracle og IBM DB2. Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 http://no.php.net/mysql 9232112[/snapback] Tenkte jeg skulle slippe å lese igjennom en hel manual;) Dessuten er jeg ikke så flink i engelsk:) 9232301[/snapback] Helt ærlig: Hvis du skal slippe å lese manaler/hjelpefiler eller tilsvarende: Bruk Excel eller et annet regneark. Databaser er ikke noe du lærer på et kvarter. Om du er ute etter å lære deg databaser, bli vant med manualer, bli vant med engelsk, bruk gjerne MySQL som en begynnelse, men være klar over at det finnes vesentlig bedre databaser der ute, som også er gratis. F eks PostgreSQL, samt Express utgaven av Microsoft SQL Server, Oracle og IBM DB2. 9232546[/snapback] Har lest ganske masse manualer og jeg har jo lært meg litt om databaser. vet det er veldig vanskelig å lære. Men jeg bare lurte om det var noen som kunne svare meg raskt på hvordan jeg setter inn informasjon i tabellen. Men hvis det ikke er noen som vil svare meg på det, har jeg jo ikke noe annet valg enn å fortsette å lese:) Lenke til kommentar
roac Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 I et script, program eller hva du selv lager (f eks i PHP, Java, C#) bruker du følgende syntaks: INSERT INTO tabell VALUES ('Verdi 1', 'Verdi 2' ...) Hvis det er numeriske felter bør verdien ikke stå i fnutter, selv om MySQL godtar det. Dette for kompatibilitet. INTO er det forøvrig valgfrit å ta med eller ikke, men jeg synes det blir mer lesbart. Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 I et script, program eller hva du selv lager (f eks i PHP, Java, C#) bruker du følgende syntaks: INSERT INTO tabell VALUES ('Verdi 1', 'Verdi 2' ...) Hvis det er numeriske felter bør verdien ikke stå i fnutter, selv om MySQL godtar det. Dette for kompatibilitet. INTO er det forøvrig valgfrit å ta med eller ikke, men jeg synes det blir mer lesbart. 9232656[/snapback] Ok, ja det skal altså være en eget php script? Det er ikke noe jeg skal legge inn på phpadmin siden.. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jo, det er noe du kan legge inn på phpmyadmin siden. på venstre side oppe, ved siden av hus-bildet har du noe der det står SQL på. http://linux.softpedia.com/screenshots/phpMyAdmin_1.png Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Jo, det er noe du kan legge inn på phpmyadmin siden. på venstre side oppe, ved siden av hus-bildet har du noe der det står SQL på. http://linux.softpedia.com/screenshots/phpMyAdmin_1.png 9232719[/snapback] Ja se der ja! Tusen takk! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Du har jo, så fremt du har tilgang til PHPMyAdmin en egen INSERT-knapp som du kan bruke. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Ja se der ja! Tusen takk! 9232851[/snapback] Bare hyggelig, Monica! :-) Fått til? Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Ja se der ja! Tusen takk! 9232851[/snapback] Bare hyggelig, Monica! :-) Fått til? 9234940[/snapback] Jepp, nå skjønner jeg litt mer av MySQL;) Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Flott! Bare spør hvis det er noe mer du lurer på... Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 Flott! Bare spør hvis det er noe mer du lurer på... 9243339[/snapback] ja er jo et annet problem jeg har, i en annen tråd her:) Om CMS system. Kan du noe om det kanskje? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jobber med CMS-system, så kanskje :-) Lenke til kommentar
Monica81 Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Jobber med CMS-system, så kanskje :-) 9251902[/snapback] åja såpass ja. Ja, jeg trenger en løsning ganske fort, så du ser nå selv hvis du vil hjelpe meg eller ikke:) Trenger en løsning der bedriften jeg har laget hjemmeside for kan logge seg inn på internett og enkelt redigere tekst og bilder på siden. (www.meloynot.no) . Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 ...og hvor gammelt var designet på den siden, sa du? 10-12 år? Lenke til kommentar
roac Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 ...og hvor gammelt var designet på den siden, sa du? 10-12 år? 9256797[/snapback] Og hva får deg til å tro det? Den websiden er LANGT bedre enn det som var vanlgi for 10-12 år siden. At den har sine upraktiske sider er nå så, men jeg personlig synes ikke at det var en særlig pen kommentar. Det eneste som for meg så "gammeldags" ut var bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå