Gå til innhold

Hvordan legge inn ny rad i MYSQL tabell?

Anbefalte innlegg

Jeg har laget en tabell i Mysql (XAMPP) som inneholder fornavn, etternavn, epost og telefon. Men hvordan får jeg tabellen fylt med informasjon? Har skjønt at det har noe med INSERT å gjøre, men skal jeg skrive det i en vanlig php fil, eller skal jeg sette inn rad inne på phpmyadmin? Hvordan gjør man dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://no.php.net/mysql

9232112[/snapback]

Tenkte jeg skulle slippe å lese igjennom en hel manual;) Dessuten er jeg ikke så flink i engelsk:)

9232301[/snapback]

Helt ærlig: Hvis du skal slippe å lese manaler/hjelpefiler eller tilsvarende: Bruk Excel eller et annet regneark. Databaser er ikke noe du lærer på et kvarter. Om du er ute etter å lære deg databaser, bli vant med manualer, bli vant med engelsk, bruk gjerne MySQL som en begynnelse, men være klar over at det finnes vesentlig bedre databaser der ute, som også er gratis. F eks PostgreSQL, samt Express utgaven av Microsoft SQL Server, Oracle og IBM DB2.

Lenke til kommentar
http://no.php.net/mysql

9232112[/snapback]

Tenkte jeg skulle slippe å lese igjennom en hel manual;) Dessuten er jeg ikke så flink i engelsk:)

9232301[/snapback]

Helt ærlig: Hvis du skal slippe å lese manaler/hjelpefiler eller tilsvarende: Bruk Excel eller et annet regneark. Databaser er ikke noe du lærer på et kvarter. Om du er ute etter å lære deg databaser, bli vant med manualer, bli vant med engelsk, bruk gjerne MySQL som en begynnelse, men være klar over at det finnes vesentlig bedre databaser der ute, som også er gratis. F eks PostgreSQL, samt Express utgaven av Microsoft SQL Server, Oracle og IBM DB2.

9232546[/snapback]

Har lest ganske masse manualer og jeg har jo lært meg litt om databaser. vet det er veldig vanskelig å lære.:) Men jeg bare lurte om det var noen som kunne svare meg raskt på hvordan jeg setter inn informasjon i tabellen. Men hvis det ikke er noen som vil svare meg på det, har jeg jo ikke noe annet valg enn å fortsette å lese:)

Lenke til kommentar

I et script, program eller hva du selv lager (f eks i PHP, Java, C#) bruker du følgende syntaks:

INSERT INTO tabell VALUES ('Verdi 1', 'Verdi 2' ...)

Hvis det er numeriske felter bør verdien ikke stå i fnutter, selv om MySQL godtar det. Dette for kompatibilitet. INTO er det forøvrig valgfrit å ta med eller ikke, men jeg synes det blir mer lesbart.

Lenke til kommentar
I et script, program eller hva du selv lager (f eks i PHP, Java, C#) bruker du følgende syntaks:

INSERT INTO tabell VALUES ('Verdi 1', 'Verdi 2' ...)

Hvis det er numeriske felter bør verdien ikke stå i fnutter, selv om MySQL godtar det. Dette for kompatibilitet. INTO er det forøvrig valgfrit å ta med eller ikke, men jeg synes det blir mer lesbart.

9232656[/snapback]

Ok, ja det skal altså være en eget php script? Det er ikke noe jeg skal legge inn på phpadmin siden..

Lenke til kommentar
Jobber med CMS-system, så kanskje :-)

9251902[/snapback]

åja såpass ja. :) Ja, jeg trenger en løsning ganske fort, så du ser nå selv hvis du vil hjelpe meg eller ikke:) Trenger en løsning der bedriften jeg har laget hjemmeside for kan logge seg inn på internett og enkelt redigere tekst og bilder på siden. (www.meloynot.no) .

Lenke til kommentar
...og hvor gammelt var designet på den siden, sa du? 10-12 år?

9256797[/snapback]

Og hva får deg til å tro det? Den websiden er LANGT bedre enn det som var vanlgi for 10-12 år siden. At den har sine upraktiske sider er nå så, men jeg personlig synes ikke at det var en særlig pen kommentar. Det eneste som for meg så "gammeldags" ut var bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...