Gå til innhold

Billig og støysvak Linux dev maskin

Anbefalte innlegg

Formålet med denne maskinen er å få den så støysvak som budsjettmessig lar seg gjøre. Jeg vil ikke bruker mer enn rundt 3000kr for ett komplett system uten skjerm.

Er daglig Linux bruker og kjører DWM som window manager. Dette betyr at jeg ikke trenger all verdens med ytelse (som et eksempel er DWM sin kildekode på mindre enn 2000 linjer og kompilert er den ikke større enn 27k!). Vanligvis har jeg åpen et par terminaler, en vim session, firefox samt mplayer for underholdning. Det mest krevende jeg bedriver er vel å ha 50+ tabber i firefox åpne samt kjører en del unit tester som kan være litt CPU avhengige.

Her er en liste komponenter som jeg har kommet opp med:

Kabinett:  Antec NSK3400
Hovedkort: Asus M2A-VM
CPU:       AMD Athlon64 X2 3600+, Brisbane core
Kjøler:    Scythe Ninja Plus
RAM:       Kingston DDR2-533, 2x512MB
HDD:       WD Caviar 2500AAKS
Media:     NEC AD-7170S

Tenker å kjøre Ninjaen passivt samt suspende harddisken.

Høres dette ut som en velfungerende kombo? Noen komponenter som burde byttes ut? Har tenkt litt på¨å kjøre solid state disk i steden for en mekanisk. Men blir kanskje litt utenfor mitt budsjett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo greit ut det. Men du får jo Intels core 2 duo til ca samme pris som den AMD prossesoren, så hvorfor ikke gå for Intel som yter bedre?

Jeg skal også gå til innkjøp av en maskin til maks 3000,- som skal stå som server.

Så jeg følger denne tråden :thumbup:

Lenke til kommentar
Ser jo greit ut det. Men du får jo Intels core 2 duo til ca samme pris som den AMD prossesoren, så hvorfor ikke gå for Intel som yter bedre?

Problemet er at Intel plattformen ikke har noe som tilsvarer 690G chipsettet. Tenker da på prisen og kvaliteten på onboard grafikk.

Lenke til kommentar

Problemet er at Intel plattformen ikke har noe som tilsvarer 690G chipsettet. Tenker da på prisen og kvaliteten på onboard grafikk.

9232644[/snapback]

Så du legger vekt på Onboard grafikken?

Har du disse delene i en Handlevogn du kunne lagt opp her?

Lenke til kommentar
Så du legger vekt på Onboard grafikken?

Har du disse delene i en Handlevogn du kunne lagt opp her?

9233183[/snapback]

Hvis jeg slipper å kjøpe et eksternt skjermkort betyr det både mindre penger og mindre varme. Skal bare kjøre 2D, men hvis jeg kjøper meg en 24" @ 1920x1200 er det greit med litt krefter på grafikkfronten da det er snakk om 2.3 megapixler.

Har desverre ingen handlevogn, men satt sammen disse komponentene på shg.no som fører alle delene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...