Gå til innhold

Kan jeg fritt skru av og på strømmen til en HD?

Anbefalte innlegg

Har sett det finnes drevrammer med strømbrytere.

F.eks denne:

http://www.netshoposlo.no/aspx/produkt/prd...aspx?plid=36113

Det virker litt kjekt når jeg har mange disker og ønsker å redusere varmen i kabinettet ved å skru av de jeg bare bruker sporadisk (typisk backupdisker ol.) Kan jeg bare skru av og på strømmen etter behov? Et annet alternativ kan være å ha 2 stk psu og ha den ene til backupdisker og bare koble til og fra strømmen på den?

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer generelt, diskene selv tar ingen skade om du slå av strømmen til dem.

Men de "forsvinner" jo for PC'en, og om de dukker opp igjen når du slår på strømmen igjen, det kommer an på hva slags grensesnitt de er tilkoblet.

IDE-disker (PATA) må være tilkoblet når PC'en blir slått på, mens SATA-, USB- og FireWire-disker kan kobles til (og fra) når PC'en allerede er påslått. (Hot Swapping).

Bruk helst "Safely remove hardware"-funksjonen for å være sikker på at alle bufre er tømt og alle data overført til disken før du kutter power til den.

Med en sånn en (ICYBOX Trayless Mobile Rack SATA) kan du oppnå noe av det samme - nøkkelen fungerer som strømbryter til disken, om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Jeg tror dessverre du har misforstått.

Disse drevrammene styrer kun strømmen til hovedkort/psu og ikke harddiskene.

9232101[/snapback]

Takk for svar, men jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Er det slik at PÅ betyr at disken er koblet til HK, og AV betyr at koblingen til HK er brrutt?

Hvis bryterne styrer strømmen til psu, så betyr vel det at disken ikke har strøm??

Nå er jeg forvirret.. :blush:

Hva med denne her, fungerer den også slik du antyder (og som jeg ikke skjønner helt)?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311005

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Mer generelt, diskene selv tar ingen skade om du slå av strømmen til dem.

Men de "forsvinner" jo for PC'en, og om de dukker opp igjen når du slår på strømmen igjen, det kommer an på hva slags grensesnitt de er tilkoblet.

IDE-disker (PATA) må være tilkoblet når PC'en blir slått på, mens SATA-, USB- og FireWire-disker kan kobles til (og fra) når PC'en allerede er påslått. (Hot Swapping).

Bruk helst "Safely remove hardware"-funksjonen for å være sikker på at alle bufre er tømt og alle data overført til disken før du kutter power til den.

Med en sånn en (ICYBOX Trayless Mobile Rack SATA) kan du oppnå noe av det samme - nøkkelen fungerer som strømbryter til disken, om jeg ikke tar feil.

9232158[/snapback]

Takk for svar!

Hva med denne her:

her er det mange brytere og det virker som om jeg kan skru av og på, men det er kanskje ikke helt slik??

Hvis jeg bruker "safely remove osv" kommer vel bare USB-drev ol frem som valg og ikke de inni kabinettet?

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Hva med denne her, fungerer den også slik du [dvs. BennyXNO] antyder (og som jeg ikke skjønner helt)?

9232269[/snapback]

Denne fungerer som den IcyBox-enheten jeg linket til over, dvs. den fungerer som 3 stykk av dem.

Den Lian-Li-greia du først viste til kjenner jeg ikke, men det kan virke som om den er en del av PC-kabinettets front, slik at brytere og LED er ment å skulle kobles til hovedkortet, dvs. for å slå hele PC'en av og på.

Lenke til kommentar
Hva med denne her:

her er det mange brytere og det virker som om jeg kan skru av og på, men det er kanskje ikke helt slik??

Hvis jeg bruker "safely remove osv" kommer vel bare USB-drev ol frem som valg og ikke de inni kabinettet?

9232289[/snapback]

Ja, den Chieftec-greia bør du kunne bruke til det du tenker på. Det virker på meg som om du kan slå av/på power for hver enkelt av de 3 diskene, men jeg har ikke sjekket det i detalj. (Se her.)

På min PC (WinXP) kommer også SATA-disker opp under "Safely Remove", i hvert fall de som er tilkoblet en separat SATA-kontroller. Jeg tør neimen ikke si noe sikkert når det gjelder selve system-disken, men den er det da heller ikke aktuelt å fjerne så lenge PC'en er påslått ...

Lenke til kommentar
Hva med denne her, fungerer den også slik du [dvs. BennyXNO] antyder (og som jeg ikke skjønner helt)?

9232269[/snapback]

Denne fungerer som den IcyBox-enheten jeg linket til over, dvs. den fungerer som 3 stykk av dem.

Den Lian-Li-greia du først viste til kjenner jeg ikke, men det kan virke som om den er en del av PC-kabinettets front, slik at brytere og LED er ment å skulle kobles til hovedkortet, dvs. for å slå hele PC'en av og på.

9232343[/snapback]

Aha! :D Nå ble jeg litt klokere! Jeg ser nå at den Lian Li greia antakelig er noe annet enn jeg tenkte. Takk for det.

Til BennyXNO, takk da skjønner jeg hva du mente.

Tusen takk for hjelpen begge to!

Da skal jeg gå for den Chieftec- saken. Ser den har kjølevifte også, så det må vel bli bra.

Eneste jeg fortsatt lurer på er dette med "safely remove hardware" - hvordan får jeg det til å funke på interne HD - på min maskin kommer det bar opp for USB-enheter og slikt??

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Eneste jeg fortsatt lurer på er dette med "safely remove hardware"  - hvordan får jeg det til å funke på interne HD - på min maskin kommer det bar opp for USB-enheter og slikt??

9232392[/snapback]

Jeg sitter nå ved en bærbar jobb-PC og kan ikke sjekke hvordan det ser ut på PC'en hjemme, men jeg kan tenke meg å foreslå en fremgangsmåte som gjør at PC'en oppfatter diskene i et slikt Chieftec-"kabinett" som "eksterne disker":

Ikke slå dem på før PC'en er oppe og går. Da burde de detekteres og dukke opp i "Safely Remove"-listen.

Jeg kan sjekke nærmere når jeg kommer hjem i kveld.

Lenke til kommentar

Uansett harddisk, skru *aldri* av strømmen før den er fjernet via. Safely remove hardware. Sjansen for å ødelgge data (eller ennå mer alvorlig, datastrukturen på partisjonen) er ganske stor.

Når det gjelder S-ATA, så er det ikke gitt at de kan hotswap'es. Kommer helt an på chipset og drivere. nForce4 baserte hovedkort har typisk støtte for dette, mens kontrolleren i Intel sine chipset ikke støtter dette like bra.

Finner du ikke disken under "Safely remove hardware", så er ikke hot swap støttet.

Lenke til kommentar
Eneste jeg fortsatt lurer på er dette med "safely remove hardware"  - hvordan får jeg det til å funke på interne HD - på min maskin kommer det bar opp for USB-enheter og slikt??

9232392[/snapback]

Det er ikke sikkert S-ATA kontrolleren på hovedkortet ditt støtter dette.

Lenke til kommentar

Uansett harddisk, skru *aldri* av strømmen før den er fjernet via. Safely remove hardware. Sjansen for å ødelgge data (eller ennå mer alvorlig, datastrukturen på partisjonen) er ganske stor.

Når det gjelder S-ATA, så er det ikke gitt at de kan hotswap'es. Kommer helt an på chipset og drivere. nForce4 baserte hovedkort har typisk støtte for dette, mens kontrolleren i Intel sine chipset ikke støtter dette like bra.

Finner du ikke disken under "Safely remove hardware", så er ikke hot swap støttet.

9232580[/snapback]

Takk fro svar! Jeg har to spørsmål:

Spørsmål 1:

I produktbeskrivelsen på komplett står det at Chieftec saken støtter hotswap. Må det i tillegg være støttet av satakontrolleren på hk?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319943&view=detailed

Har for øvrig et P35 basert HK og jeg må ev finne ut om det støtter hotswap.

Spørsmål 2:

Forstår jeg deg riktig at det bare er det å koble fra strømmen til disken som kan ødelegge data, mens det er ok å skru på strømmen til en disk som ikke er i bruk når maskinen er i gang? I tilfelle vil det i stor grad løse saken for meg. Kan bare skru på strømmen til backupdiskene på slutten av økten og ha dem på en kort stund før jeg skrur av hele PCen.

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Spørsmål 1:

I produktbeskrivelsen på komplett står det at Chieftec saken støtter hotswap.  Må det i tillegg være støttet av satakontrolleren på hk?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319943&view=detailed

Har for øvrig et P35 basert HK og jeg må ev finne ut om det støtter hotswap.

Kjenner ikke denne enheten. Men jeg svarer et ganske sikkert ja på det spørsmålet. Enkelte eksterne S-ATA enheter med støtte for flere disker *kan* ha integrert logikk som håndterer diverse ting. Sjekk evt. på Chieftec sin produktside.

Spørsmål 2:

Forstår jeg deg riktig at det bare er det å koble fra strømmen til disken som kan ødelegge data, mens det er ok å skru på strømmen til en disk som ikke er i bruk når maskinen er i gang?  I tilfelle vil det i stor grad løse saken for meg.  Kan bare skru på strømmen til backupdiskene på slutten av økten og ha dem på en kort stund før jeg skrur av hele PCen.

9234208[/snapback]

Systemet kan fort bli kraftig forvirret hvis en ny disk dukker opp, og det ikke har støtte for hotswap. Testet en god del rundt dette på mitt Asus P5K Deluxe kort (med Vista x64), og i beste fall skjedde ingen ting. Værste fall var total frys av maskinen...

Men du kan evt. løse dette ved å sette inn en ekstra S-ATA kontroller, mener å ha sett at noen av de billige også kan støtte hotswap.

Noen hovedkort har også en sekundær kontroller, som kanskje kan støtte slikt. Asus har bla. en JMicron kontroller som styrer eSATA porten. Har store problemer med å få denne integrerte kontrolleren til å funke fra Vista x64, så jeg har heller ikke testet dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...