Gå til innhold

Ustabil Celeron 300. Hjelp tas imot med glede!

gixer

Anbefalte innlegg

Hei-sveis alle!

For tiden sitter jeg med en PC mamma har fått av jobben. Så heldig var hun at det var en gammel Siemens Nixdorf med Intel Celeron 300 prosessor (regner med at det er 66mhz buss) som har én rambrikke på 64mb (66mhz) og én på 128mb (133Mhz). Problemet er at maskinen er utrolig ustabil med begge rambrikkene i maskinen. Noen ganger slår den seg av og på før den rekker å telle rammen i oppstarten. Har prøvd med forskjellige løsninger og har kommet fram til at maskinen er mest stabil med bare den ene rambrikken (128mb) i maskinen. Da funker maskinen helt feilfritt, men det er et "liiiite" problem. Hvis man lar maskinen stå uten aktivitet en stund (10-15min) så slår den seg av og så på igjen, men hvis jeg bruker den så holder den seg på. Merkelig! Det er kanskje lurt å nevne at den kjører Win XP (Ja, det går utrolig sakte! :lol: ).

Er det noen som kan hjelpe meg? Takker og bukker på forhånd!

MVH

Terje Rasmussen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei-sveis alle!

For tiden sitter jeg med en PC mamma har fått av jobben. Så heldig var hun at det var en gammel Siemens Nixdorf med Intel Celeron 300 prosessor (regner med at det er 66mhz buss) som har én rambrikke på 64mb (66mhz) og én på 128mb (133Mhz). Problemet er at maskinen er utrolig ustabil med begge rambrikkene i maskinen. Noen ganger slår den seg av og på før den rekker å telle rammen i oppstarten. Har prøvd med forskjellige løsninger og har kommet fram til at maskinen er mest stabil med bare den ene rambrikken (128mb) i maskinen. Da funker maskinen helt feilfritt, men det er et "liiiite" problem. Hvis man lar maskinen stå uten aktivitet en stund (10-15min) så slår den seg av og så på igjen, men hvis jeg bruker den så holder den seg på. Merkelig! Det er kanskje lurt å nevne at den kjører Win XP (Ja, det går utrolig sakte! :lol: ).  

Er det noen som kan hjelpe meg? Takker og bukker på forhånd!

MVH  

Terje Rasmussen

Ja dette med 2 rambrikker som ikke er helt kompatible er jo en kjent og ikke så mye og gjøre med :cry:

Det att maskina restarte etter 15 min kan være en funksjon som heter powersavingfunksjon/strømsparing [ett eller annet] .. slik att maskinen slår seg av etter 15 min får og spare strøm/power

denne funksjonen er i bios eller i "egenskaper får skjerm" i win...

så slå av den [disable] å du vil se att maskina ikke slår seg av :p

Lenke til kommentar

Gjør følgende dersom du har WinXP...: høyreklikk på Min Datamaskin, velg Egenskaper - Avansert... Trykk på Innstillinger for Oppstart og Gjenoppretting, ta bort krysset foran Start på nytt automatisk ved systemfeil...

Bruk maskinen litt og se hva som skjer, hvis det er problem med hardware/software så får du ihvertfall en feilmelding som kanskje kan tolkes...

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...