Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor trenger jeg 100mbit? bbse.no

Anbefalte innlegg

Jeg har mulighet til å oppgradere til 100mbit for 790,-/mnd.

Men jeg ser ikke helt at jeg trenger det til daglig.

Nå leter jeg etter gode grunner for å rettferdiggjøre oppgraderingen. :)

Hva kan jeg bruke den til? F.eks. noen bra 100mbit hubber til DC?

Hva med tv-tilbudet deres? Er det verdt en oppgradering? Funker det?

Trenger jeg noe utstyr? Router etc? Bruker stort sett bare 1 maskin.

Og får dere faktisk 100mbit, eller er det mye lavere?

Som sagt; bør jeg oppgradere om jeg ikke helt synes jeg trenger det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sette opp en dedikert spillserver eller fem og la folk bruke litt av linja. 100mbit only hubber finner du noen av på dc ja, noen i sverige, desidert mest i japan.

Jeg ville oppgradert, men jeg føler aldri jeg får nok uansett ^^

Lenke til kommentar
Penger ut av vinduet...

9231730[/snapback]

Jepp, det synes jeg og.

Det kommer jo litt an på hva 'nest beste' tilbud er da, men det er vel minst 10mbit vil jeg anta, og det holder jo i bøtter og lass til 'alt' i dag.

Jeg sitter på 10mbit idag og vurderer faktisk å nedgradere til 6 eller 7 (husker ikke helt hva leverandøren min har) siden jeg utrolig sjelden er i nærheten av å makse ut linja og heller vil spare mer enn en tusenlapp i året.

Lenke til kommentar

Jeg bruker nettet rimelig mye og intensivt i perioder, men jeg ser ingen grunn til å oppgradere 10 Mbps-linjen min til 100 Mbps.

Det får vente til digital-tv osv kommer.

Edit; men å makse ut 10Mbps er NULL problem! :-)

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Hva kan jeg bruke den til? F.eks. noen bra 100mbit hubber til DC?

Hva med tv-tilbudet deres?

Enkelte studentbyer etc er vel koblet opp med 100mbit, så du finner sikkert slike. Hadde selv både 10 og 100 da jeg bodde i Trondheim, det var svært sjelden jeg fikk utnyttet dette. Tror faktisk du skal slite med å få utnytte 10mbit fullt ut. Jeg har vel 6mbit nå og med litt surfing og DC er det sjelden jeg får utnyttet hele kapasiteten og dermed føler behovet for å oppgradere.

På DC og bittorrent er det stort sett opplastningshastigheten i andre enden som er problemet, de fleset har lavere opplastningskapasitet enn nedlastning, det begrenser jo utnyttelsen endel. Det er klart at nedlastning fra f.eks iTunes kunne gått fortere, det samme med oppdateringer av programmer etc, men selv med 6mbit går det såpass fort at jeg tviler på at det er ett stort problem for folk flest. 790kr/mnd er jo også endel penger, du bør hvertfall føle at linjen du har i dag er for treig eller begrense deg vesentlig.

Lenke til kommentar
Men jeg er litt spent på tv-tilbudet deres, og om jeg da trenger å oppgradere.

9232433[/snapback]

For å si det sånn; selv en DVD i super kvalitet med 5-kanals DTS-lyd er ekstremt sjelden i nærheten av 10mbit, så 10mbit holder til å streame i full DVD-kvalitet og vel så det, og TV/film over nett er vel langt under det som regel.

Men det kommer jo an på om du skal gjøre mye annet samtidig - husk at 10mbit tilsvarer drøyt 4,5 GB i timen under optimale forhold.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte fra 10 til 100mbit fra bbse.no..

Jeg får maks rundt 8-9000kb/sek.

Jeg begynner å vurdere å nedgradere til 10mbit igjen, da jeg også er av oppfattningen om at det er penger ut av vinduet. Jeg har ikke annet enn en privat web server og bruker remote desktop hjem..

Og da holder 10mbit lenge!

Selvom det er behagelig å laste ned en linux distro fra ftp.uio.no på 3-4 minutter. Men hvor ofte trenger jeg å gjøre det?

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte også til 100mbit. Det er luksus og veldig behagelig. Om det er verdt pengene eller ikke vil jeg si at i stor grad avhenger av hva du evt. prioriterer bort sånn rent økonomisk. Dvs. hva du ellers hadde brukt de 400,- i mnd på.

For egen del så har jeg ikke samvittighet til ikke å ha 100mbit når jeg er en av få heldige som faktisk kan ha det. I tillegg så har jeg råd til pålegg på brødskivene med 400,- i ekstrautgift i måneden så da er det til å leve med.

Lenke til kommentar

Man kan sikkert få utnyttet 100Mbps engang iblandt, men når har man det så travelt at man ikke har tiden til å vente noen minutter ekstra?

10Mbps holder i massevis til de fleste..

Og pengene som er spart vil berike livet mye til de som er utendørs engang iblandt også.

Siden du bare er én person så tror jeg ikke du har så stor nytteverdi av dette, men hadde det vært 6-7stk som skulle vært påkoblet det samme nettet så hadde det gikk saken en helt annen vinkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...