Gå til innhold

Hva bør gjøres for å redusere/fjerne kriminalitet?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Forby alkohol! Da blir vi kvitt en STOR del av voldskriminaliteten ihvertfall.

9238353[/snapback]

Og vi hadde også fått et gigantisk nytt illegalt marked som kriminelle kunne ha tjent seg rike på og fått finansiert ny kriminalitet fra. De prøvde seg også på nettopp dette i USA på 20 og 30-tallet og det gikk jo som kjent ikke så bra.

9238540[/snapback]

Økonomisk (vinnings)kriminalitet er absolutt å foretrekke fremfor voldskriminalitet, så ja, hvis dette er konsekvensene av å forby alkohol, så er det bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Økonomisk (vinnings)kriminalitet er absolutt å foretrekke fremfor voldskriminalitet, så ja, hvis dette er konsekvensene av å forby alkohol, så er det bare å kjøre på.

9238605[/snapback]

Du har et alt for enkelt syn på dette. Et alkoholforbud gir organiserte kriminelle en helt ny inntektskilde og gir dem mer makt, samtidig som det minsker respekten for lovsystemet generelt ved å gjøre lovlydige borgere til kriminelle. Man ville også ha måttet øke politiets budsjett betraktelig for å kunne håndheve loven. Alkohol er altfor innarbeidet i den norske kulturen til at jeg ser at et forbud hadde hatt noen reell effekt.

Fra Wiki om "The Prohibition":

Many social problems have been attributed to the Prohibition era. A profitable, often violent, black market for alcohol flourished. Racketeering happened when powerful gangs corrupted law enforcement agencies. Stronger liquor surged in popularity because its potency made it more profitable to smuggle. The cost of enforcing prohibition was high, and the lack of tax revenues on alcohol (some $500 million annually nationwide) affected government coffers.

Og til slutt et sitat fra John D. Rockefeller som i utgangspunktet var en tilhenger av "The Prohibition":

"When Prohibition was introduced, I hoped that it would be widely supported by public opinion and the day would soon come when the evil effects of alcohol would be recognised. I have slowly and reluctantly come to believe that this has not been the result. Instead, drinking has generally increased; the speakeasy has replaced the saloon; a vast army of lawbreakers has appeared; many of our best citizens have openly ignored Prohibition; respect for the law has been greatly lessened; and crime has increased to a level never seen before."
Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
Kan du slutte å generalisere absolutt alle kriminelle og sette dem i samme bås uansett hva de gjør?

Uansett hva de gjør? Om de ikke bryter noen lov skal de ikke settes i noen "bås", men om de bryter loven skal de settes i en "bås" som heter fengsel.

9238923[/snapback]

Mener du at en person som kjører 15 km/t for fort også burde settes i denne båsen?

Lenke til kommentar
Kan du slutte å generalisere absolutt alle kriminelle og sette dem i samme bås uansett hva de gjør?

Uansett hva de gjør? Om de ikke bryter noen lov skal de ikke settes i noen "bås", men om de bryter loven skal de settes i en "bås" som heter fengsel.

9238923[/snapback]

Jeg er villig til å vedde mye penger på at du også er en "kriminell" i den betydningen at du har brutt loven. Det er lite meningsfylt å skjære alle som har brutt loven over en kam, når det er så stor individuell forskjell.

AtW

Lenke til kommentar

Victimless crimes må lovliggjøres.

Forbrytelser i dag som ikke går utover noen, f. eks å røyke en joint burde legaliseres.

Straffesystemet i norge i dag burde gjennomgås, og noen straffer burde bli lavere, mens andre høyere.

I fengselet burde fangen jobbe for føden og hustak = Mye billig arbeidskraft.

Man skal ha fengsler til førstegangskriminelle, mordere, osv. Er en ungdom i fengsel for å ha kjørt for fort, eller noe. Skal han ikke kunne se en morder i fengselet. Bare personer som har gjort ligenede.

I fengsel, så er meningen at folk skal miste friheten. TV og internett på cella er ikke å miste friheten. er du nerd nok er det helt topp.

TV burde være på et fellesrom.

Internett burde være strengt bevoktet. hvis de i det hele tatt skal kunne få det (Kommer litt ann på type forbrytelse).

Du skal heller ikke ha stemmerett i fengsel (Har hørt at de har det, sant?)

Når forbryteren er ute av fengsel, da har han sonet ferdig straffen sin. Vedkommende kan ha gjeld etter forbrytelsen, og kan da ha store problemer med å skaffe seg inntekt og bolig.

Dette burde ha få hjelp til. Når de kommer ut,burde de som trenger det få hjelp til å skaffe en bolig, og få et tilbud om en jobb.

Undervisning i fengsel burde koste noe. kanskje ikke penger, men en avtale som man har i militæret. Utdanner du deg her, så skal du jobbe for oss i x år.

Utdanner de seg til det og det, så skal fengselet ha en ordning med div selskaper som da får ferdig utdannet arbeidsfolk etter kontakt i x år. Bryter vedkommende kontrakten, kan vedkommende bli straffet igjen. og da mener jeg ikke bare en bot, men et lite fengselsopphold.

Lenke til kommentar

9238923[/snapback]

Oi faen, kjørte visst i 90 i 80 sona på E6, skal jeg i fengsel?

Oi, faen, hadde med meg et par øl for mye over grensa til norge fra sverige, skal jeg i fengsel?

Tok med meg en penn hjem fra jobb, jeg stjal da, og må i fengsel?

Jeg kan fortsette med slike idiotiske ting i en evighet.

Det er mange typer ting som er ulovlig i norge, noen forbrytelser bør straffet hardt, mens andre "forbrytelser" ikke bør straffet i det hele tatt, som f. eks et offerløs kriminalitet. der det som er kriminelt ikke går utover noen andre enn en selv.

Hvis man skal sette alle som har gjort den minste kriminelle ting, i samme bås som de mest hardbarka kriminelle er det noe som er galt.

Men du har vel aldri gjort en eneste lille ting ulovlig?

Lenke til kommentar

Jeg kunne tengt meg doble eller triple straffer for lobrudd begått i beruset tilstand.

Ved å ha dette som en prøveordning over noen år kan man se om det har noen effekt, noe jeg personlig har jeg tro på.

Vil sikkert ikke fungere etter hensikten fra begynnelsen av men etterhvert som flere blir domfelt med strenge straffer for forbrytelser begått i rus vil ordningen bli kjent og virke mere avskrekkende.

Når da dette er gjennomført kan man begynne å tenke på legalisering av hasj for de svake sjeler som trenger det.

Lenke til kommentar

Mer politi ville hjelpe definitivt. Idag så er henleggeslsesprosenten skyhøy, oppklaringsprosenten til å le av, latterlig lang soningskø, lave straffer for en masse ting.

1.

Norge har 438 innbyggere pr politmann, mens i danmark er det 396, og 381 i sverige - Dette er 2005 tall, men mye har neppe forandret seg.

Politiet hadde også et stunt i 2005 der masse purk var ute på en fredag, og effekten var meget merkbar.

http://www.pf.no/index.gan?id=3231&subid=0

2.

Oppklaringsprosenten er vanvittig lav og henleggelsesprosenten er skyhøy - gidder ikke finne tall på det siden det er opplest og vedtatt. For all det, vis at jeg tar feil.

Mer politi ville også ført til at de kunne tatt seg mer tid til politoppgavene, ikke bare være i gatene.

3.

Vi har soningskø ... bare det er latterlig. Det bygges nye fengsler, men det er for åpen soning, noe som er for småkriminelle og de som er på slutten av en lang soning. Men det bygges ingen ordentlige fengsler, så tiltaket vil ikke hjelpe på mange mange år.

Mer orntlige fengsler, og mer toppsikkrede fengsler.

4.

Voldtekt, incest, vold, brutal vold, ran gis så latterlige straffer at de kunne bare latt være. Signalet er at disse tingene er helt ok å gjøre.

Øk straffene for disse tingene til et troverdig nivå.

Også. Det å stjele en jakke, ja det trenger ikke store straffen. Men har du 100 ganger stjelt småting, så burde straffen økes logaritmisk mener nå jeg. Idag så får de straff for den ene jakken bare, ute og stjeler igjenn dagen derpå.

5.

Systemet fra anmeldelse, etterforskning, pågripelse, sak, dom, fengsling bør være så kort som overhode mulig. Vente i 2-3år på bli ferdig med en sak er drøyt.

Lenke til kommentar

Vel begår de ikke kriminelle handlinger i beruset tilstand så er jo ikke det et problem for de som holder seg i skinnet.

I tillegg blandes gjerne alkohol og hasj i festlig lag og da er de ikke nødvendigvis så snille lengere.

Problemet i dag er at det i retten blir brukt som formildende omstendighet at vedkommende var beruset.

Da burde man heller snu på situasjonen og bruke det mot den tiltalte som en skjerpende omstendighet.

Lenke til kommentar
Vel begår de ikke kriminelle handlinger i beruset tilstand så er jo ikke det et problem for de som holder seg i skinnet.

I tillegg blandes gjerne alkohol og hasj i festlig lag og da er de ikke nødvendigvis så snille lengere.

Problemet i dag er at det i retten blir brukt som formildende omstendighet at vedkommende var beruset.

Da burde man heller snu på situasjonen og bruke det mot den tiltalte som en skjerpende omstendighet.

9239732[/snapback]

Det kommer helt ann på hva slags rusmiddel man bruker om man blir f. eks voldelig eller ikke. Kan også komme ann på fra person til person.

Men mange blir voldelige av alkohol, hvis de drikker nok.

Og jo mere du røyker cannabis, jo slappere blir du.

Så å sette opp straffen på en som har røyka og så dengt en kar, blir for dumt. Man kan ikke skylde på rusmiddelet i den sammenhengen.

Men selvsagt, når det gjelder rusmidler som man vet man kan bli voldelig av, så burde vedkommende passe på inntaket, slik at han/hun ikke blir voldelig.

Lenke til kommentar
Mer politi ville hjelpe definitivt. Idag så er henleggeslsesprosenten skyhøy, oppklaringsprosenten til å le av, latterlig lang soningskø, lave straffer for en masse ting.

1.

Norge har 438 innbyggere pr politmann, mens i danmark er det 396, og 381 i sverige - Dette er 2005 tall, men mye har neppe forandret seg.

Politiet hadde også et stunt i 2005 der masse purk var ute på en fredag, og effekten var meget merkbar.

http://www.pf.no/index.gan?id=3231&subid=0

Mere synlig politi i gatene tror jeg er en positiv ting.

Så den er jeg helt enig i.

Husker sisst det var masse politi ute på lørdagskveld her jeg bor, med bikkje og alt mulig. Kan ikke huske at det har vert så mye bråk enn da.

Virket heller ikke som om det var noe serlig bråk før de kom, men jeg var ikke ute og fikk med meg alt hele tiden, så kan godt være det hadde vert værre hvis politiet ikke hadde vert der. Men politiet kan også kanskje få det til å bli mere synlig, som kanskje var grunnen da...

Lenke til kommentar

Ser helst at robertaas ikke går inn i politikken. Jeg vil nødig risikere den politistaten han har våte drømmer om... Heldigvis så står humanismen og menneskerettighetene høyere i kurs hos de som forvalter fengselsvesenet og lovverket enn hos robertaas og andre forumbrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...