Gå til innhold

Hva bør gjøres for å redusere/fjerne kriminalitet?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Hva bør gjøres for å redusere eller fjerne kriminaliteten?

Har FrP løsningen med strengere straffer, mer politi og økte ressurser...eller gjør den sittende regjeringen det rette?

Bør kriminelle straffes hardere, isåfall....hvor hardt?

Bør kriminelle isteden få tilbud om jobb, bolig, gratis utdanning osv?

Hvis så, bør tilbudet økes jo grovere kriminaliteten er som for eksempel tilbud om ett års gratis utdanning pr. idømt 3 års fengsel (3 års fengsel=1 års gratis utdanning, 6 års fengsel=2 års gratis utdanning osv, 21 års fengsel=gratis bolig, gratis utdanning, valgfri jobb).

Kanskje ta en poll på dette også, som foreksempel:

Bør de kriminelle få:

A-Strengere straffer

B-Jobbe ifred

C-Flere goder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 års fengsel=gratis bolig, gratis utdanning, valgfri jobb).

Det var da veldig man skulle bli belønnet for drap :p

I dag vil jeg være...sjef i hydro?? :)

Men får jo ihvertfall 21 års gratis bolig da, og regner med de får lov til å studere så mye de vil i fengselet. På 21 år kan man jo ta 4 forskjellige mastergrader :p Valgfri jobb blir vel noe drøyt :p

Lenke til kommentar

Spørsmålet er lite nyansert, det finnes amnge typer kriminelle, og mange typer kriminalitet. Det er forskjellige hva som virker mot hva. Politikere har gjerne ikke gode løsninger om de ikke treffer på de med slumpetreff, jeg anbefaler deg å lese lit forskning om temaet, der er det endel interessante ting å se. (som desverre gjør ting litt vanskligere på mange måter)

AtW

Lenke til kommentar

Stop import av kriminelle.

-Få lukkede asylmottak og utvisning på dagen av de med grunnløse søknader (ikke Norge som første sikre land for eksempel)

-Utvidet bruk av soning i hjemlandet slik at vi får bukt med soningskøene.

-DNA-register for alle kriminelle

-Slutt på kvantumsrabatt og soningskørabatt for kriminelle

-Ingen permisjon fra fengsel før det er mindre enn 1 år igjen av dommen

-Tvungen behandling av alle som får påvist besittelse eller bruk av narkotika.

-Forbud mot tigging

Lenke til kommentar
Stop import av kriminelle.

-Få lukkede asylmottak og utvisning på dagen av de med  grunnløse søknader (ikke Norge som første sikre land for eksempel)

-Utvidet bruk av soning i hjemlandet slik at vi får bukt med soningskøene.

-DNA-register for alle kriminelle

-Slutt på kvantumsrabatt og soningskørabatt for kriminelle

-Ingen permisjon fra fengsel før det er mindre enn 1 år igjen av dommen

-Tvungen behandling av alle som får påvist besittelse eller bruk av narkotika.

-Forbud mot tigging

9235397[/snapback]

Lukkede asylmottak? Holy crap jeg synes synd på de som venter årevis i kø. Det er ikke et fengsel. De har ikke gjot noe galt, det er noen som har gjort noe galt mot dem.

Tvunget behandling? Det er et så latterlig forslag. For det første vil det ikke ha en eneste virkning (om ikke en negativ en), for det andre er det å bruke penger på en haug med vanlige brukere som ikke trenger behandling, for det tredje er det latterlig å straffe noen for noe de har valgt å gjøre mot sin egen kropp og for det fjerde så er det bare et fåtall av brukerne som faktisk blir busta. Hvis det er stjeling for å finansiere misbruk du tenker på, så er det å selge billig og ren heroin på apotek en mye bedre løsning. Det samme gjelder for andre stoffer (legalisering).

La oss heller være mindre liberale mot alkohol. Over 50% av alle drap, voldtekter, ran og vold skjer i alkoholrus. For å ikke snakke om de skyhøye alkoholprisene som sannsynligvis også er litt for mye for en og annen uteligger.

Pleier det foresten å skje mange kriminelle handlinger i permisjon fra fengselet?

Og hvordan vil det å kriminalisere tigging hjelpe?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Lukkede asylmottak? Holy crap jeg synes synd på de som venter årevis i kø. Det er ikke et fengsel. De har ikke gjot noe galt, det er noen som har gjort noe galt mot dem.

Dagens situasjon med at noen sitter i mottak i flere år er helt uakseptabelt. Behandlingstiden må selvsagt reduseres drastisk. Om de har gjort noe galt aner man ingenting om, det er mange krigsforbrytere som kommer seg til Norge på den måten. Om de virkelig trenger politisk asyl vil et lukket mottak gi dem bedre trygghet.

Og om de ikke liker ordningen hindrer ingen dem fra å reise ut av landet.

Tvunget behandling? Det er et så latterlig forslag. For det første vil det ikke ha en eneste virkning (om ikke en negativ en), for det andre er det å bruke penger på en haug med vanlige brukere som ikke trenger behandling, for det tredje er det latterlig å straffe noen for noe de har valgt å gjøre mot sin egen kropp og for det fjerde så er det bare et fåtall av brukerne som faktisk blir busta. Hvis det er stjeling for å finansiere misbruk du tenker på, så er det å selge billig og ren heroin på apotek en mye bedre løsning. Det samme gjelder for andre stoffer (legalisering).

Tvungen behandling ville fjernet narkomanene fra gata og også pengestrømmen de skaper gjennom kriminalitet. Det er faktisk forbude å bruke narkotika i norge. Skulle du være uenig i det så er det helt fritt for deg å reise til et annet land hvor slikt misbruk er akseptert.

La oss heller være mindre liberale mot alkohol. Over 50% av alle drap, voldtekter, ran og vold skjer i alkoholrus. For å ikke snakke om de skyhøye alkoholprisene som sannsynligvis også er litt for mye for en og annen uteligger.

Man kan begynne med å ha nulltoleranse mot personer som er overstadig beruset på offentlig sted. At noen raver rundt i gatene er helt uakseptebelt.

Pleier det foresten å skje mange kriminelle handlinger i permisjon fra fengselet?

Ja. Og ofrene for kriminalitet skal selvsagt skjermes fra å møte overgriperen på gata kort tid etter at de skal sitte i fengsel. Hensynet til samfunnet og offrene skal alltid gå først. Dette er en helomvening fra det den politiske vanstresiden står for idag.

Og hvordan vil det å kriminalisere tigging hjelpe?

Da blir vi lettere kvitt bandene fra Romenia. Og med alle rusede personer vekk fra gatene skulle ingen i Norge trenge å tigge.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke strengere straffer ville løse noen ting, vi burde ikke gjøre alt i vår makt på å holde kriminelle ute av samfunnet, vi bør gjøre så godt vi kan for å få de inn igjen som lovlydige borgere.

Og for de som er helt håpløse tilfeller? Skal vi fortsette og prøve og prøve og bare la det går ut over stadig nye ofre?

Jeg mener at om de for eksempel blir dømt 3 ganger så må de sitte inne minst 20 år. Hensynet til samfunnet og uskyldige ofre burde gå langt forran hensynet til kriminelle som faktisk har et valg.

Lenke til kommentar
Tvungen behandling ville fjernet narkomanene  fra gata

Ehhh nei, ikke i det hele tatt. Er foresten grusomt hvordan du vil straffe en stakkars hasjrøyker.

Det er faktisk forbude å bruke narkotika i norge. Skulle du være uenig i det så er det helt fritt for deg å reise til et annet land hvor slikt misbruk er akseptert.

Jeg ER uenig i det. Hvorfor i all verden må du påpeke det hele tida? JA, det er forbudt å bruke narkotika i Norge, men lover kan endres. Det er jo akkurat det du vil her også - endre lover for å senke kriminalitet.

Er foresten forkastelig hvordan du kaller all bruk av narkotika for misbruk.

Du har blir nedargumentert i Heroin-tråden, og har dermed ingen rett eller grunnlag til å bruke de samme argumentene her. Prøv heller å argumentere tilbake i den andre tråden.

Man kan begynne med å ha nulltoleranse mot personer som er overstadig beruset på offentlig sted. At noen raver rundt i gatene er helt uakseptebelt.

For å ikke snakke om å forby alle under 18 år å kjøpe alkohol og å drikke alkohol. Idag er det kun ulovlig å selge alkohol til de under 18 år, dermed blir kun selgeren straffet, mens de mindreårige kan rave fritt rundt drita fulle som de vil.

Da blir vi lettere kvitt bandene fra Romenia. Og med alle rusene personer vekk fra gatene skulle ingen i Norge trenge å tigge.

På hvilken måte blir vi lettere kvitt bandene fra Romania ved å forby tigging? Et ord jeg ikke skjønte: rusene?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Tvungen behandling ville fjernet narkomanene  fra gata
Ehhh nei, ikke i det hele tatt. Er foresten grusomt hvordan du vil straffe en stakkars hasjrøyker.

Stakkars? Jeg har null medfølelse for kriminelle.

Det er faktisk forbude å bruke narkotika i norge. Skulle du være uenig i det så er det helt fritt for deg å reise til et annet land hvor slikt misbruk er akseptert.

Jeg ER uenig i det. Hvorfor i all verden må du påpeke det hele tida? JA, det er forbudt å bruke narkotika i Norge, men lover kan endres. Det er jo akkurat det du vil her også - endre lover for å senke kriminalitet.

Hvorfor ikke tillate ran og voldtekt mens du holder på så får vi senket kriminaliteten enda mer.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Forbud mot rusmidler løser ingenting. Man kan la det være forbudt å være full i offentlighet, evt. sette en promillegrense på hvor full man har lov å være i offentlighet. Dette må også være noe politiet må følge opp.

9238377[/snapback]

Ideelt er det du sier, men jeg sier "forbud" fordi jeg tror at en regulering av alkoholinntak ville ha blitt vanskelig å håndheve på det praktiske plan.

Lenke til kommentar
Stakkars? Jeg har null medfølelse for kriminelle.

Kan du slutte å generalisere absolutt alle kriminelle og sette dem i samme bås uansett hva de gjør? Synes du virkelig det er rettferdig at det ikke skal være lov å ta seg en rev, mens det å være drita full skal være fullt lovlig? Det er jo din egen kropp for gods sake. Men du er vel tilhenger i at staten ved hva som er best for deg og være "barnevakt". Hvorfor stemmer du ikke venstresiden mens du først holder på? Vi vet jo alle hvor mye du elsker venstresiden...

FrP vil foresten ikke straffe bruk av narkotika bare så det er sagt.

Hvorfor ikke tillate ran og voldtekt mens du holder på så får vi senket kriminaliteten enda mer.

Slutt å komme med de samme argumentene som du vet er helt på jordet og ikke virker. Ran og voldtekt går utover andre/skader andre, mens det å bruke et rusmiddel kun går utover personen selv.

Det er så latterlig at du mener fordi at noe ER ulovlig, så skal vi følge lovene uten å stille spørsmål ved dem engang. Vis du mener at vi skal følge lovene så kan vi vel fortsette med lovene slik de er idag? "DET er loven og den SKAL ikke endres." Du vil leve i et land regjert av venstresiden resten av livet om vi ikke endrer lovene.

Tenk litt lengre.

Ideelt er det du sier, men jeg sier "forbud" fordi jeg tror at en regulering av alkoholinntak ville ha blitt vanskelig å håndheve på det praktiske plan.

Bare la det være ulovlig å være tydelig full i offentlighet.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Forby alkohol! Da blir vi kvitt en STOR del av voldskriminaliteten ihvertfall.

9238353[/snapback]

Og vi hadde også fått et gigantisk nytt illegalt marked som kriminelle kunne ha tjent seg rike på og fått finansiert ny kriminalitet fra. De prøvde seg også på nettopp dette i USA på 20 og 30-tallet og det gikk jo som kjent ikke så bra.
Lenke til kommentar

Bare la det være ulovlig å være tydelig full i offentlighet.

9238518[/snapback]

En person som vil utøve sine voldelige tendenser under påvirkning av for høyt alkoholinntak vil ikke nødvendigvis være synlig beruset. Vold grunnet alkohol vil i mange tilfeller forekomme raskere enn denne synlige berusetheten, ergo din fremsatte setning blir for enkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...