Gå til innhold

Plassering av vifter


DuraN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke helt enig der, Arctic! En aksialvifte fungerer best sugende, dvs når belastningen ligger på sugesiden.

viftene bør derfor monteres oppå radiatoren, slik at luften suges igjennom denne.

 

Bør jeg ikke da plassere viftene på undersiden slik at de suger KALD luft gjennom radiatoren istedet for den varme lufta inne i kabinettet?

Lenke til kommentar

:D

Du mener, suge kald luft igjennom radiator ifra utsiden, som så blir varmet opp, og videre blåst ned til hovedkortet? Jeg holder på å eksperimentere en del, men for min del gjelder følgende akkurat nå: Temperatur inn gjennom radiator = 16'C (gulvet, trekk). Temperatur ut radiator = 25'C. Denne luften blir blåst over hovedkortet, og merker meg at temperaturen stiger i kjølingen min i rundt om 4 timer, hvor den så har stabilisert seg på ~29'C i kabinettet. Da ligger CPU#1 og #2 på ~37'C. Mitt oppsett for tiden er litt ute å kjører (flyttet til nytt kabinett), men tror det beskriver hva du vil ende opp med - økende oppvarming av innmaten hvis du ikke har nok vifter til å blåse ut varmen med.

Lenke til kommentar

Jeg har to 80mm som blåser den varme luften ut bak kabinettet, pluss at PSU også transporterer varme ut fra kabinettet. har også en 80mm i front som blåser kald luft inn. Skal hente viftene imorgen, så hva blir konklusjonen Boye? :) Det er snakk om to 120mm her, tror ikke luften rekker å bli så varm at det gjør noe på sin ferd gjennom radiatoren, eller? :-?

Lenke til kommentar

:D

Vet du hva, jeg er ikke sikker for å være ærlig! Det blir egentlig ingen fakta fra min side, men mer personlig erfaring mens jeg lærer, hvis det kan hjelpe noe? Jeg -vet- at luftinntaket i bunnen av kabinettet alltid er under 2 grader lavere enn ca. 1 meter opp i luften her i leiligheten. Her er det trekk (akkurat nå måler gulvet 20'C og rett over PSU er det 25'C, kabinett er åpent..temperaturforskjell p.g.a. varme i rommet, er sent på natta og kjølig..lufttemperatur etter radiator er ca. 29'C). Jeg har for eksempel tidligere hatt radiatoren utenfor, oppå kabinettet. Da var det fritt fram for lufttilførsel, ingen blokkeringer - optimalt egentlig. Derimot var temperaturen nøyaktig den samme som den er nå på mitt oppsett, hvor radiator er på bunnen av kabinettet MEN en smule tildekket av fronten på kabinettet. Tidligere testing jeg gjorde viser at hvis en kan klare å suge varmen ut av kabinettet rimelig raskt (undertrykk? mer utblåsning enn innsuging?) så holdes temperaturen lav. Men disse viftene, selv på 80mm, bråker...~2500RPM.

 

Imorgen vil jeg forsøke å flytte radiatoren opp, for å se om dette egentlig har noe å si. Jeg kjøpte akkurat et CLabs Audigy2, og dette får selvfølgelig -ikke- plass i kabinettet nå som radiator er festet i bunnen. Jeg håper at jeg vil klare å blåse ut luften tilstrekkelig godt, men er styggelig redd for at varmen vil samle seg i toppen og omsider føre til høyere stabilisert temperatur enn jeg sitter meg her akkurat nuh :roll:

 

En lærer så lenge en feiler regner jeg med :D Så får vi se hvordan mitt system reagerer på å få radiatoren flyttet til toppen! Uansett ville jeg tatt kaldeste lufta inn i radiator, og helst blåst den fortest mulig ut!

Lenke til kommentar

:D

Jeg har nå presset maskinen min for full guffe i ~50 minutter samtidig som jeg jobbet med den, med en temperaturmåler i toppen over PSU. Kabinettet er lukket, radiator fortsatt på bunnen, med 2stk stillegående 80mm PABST vifter i gang på baksiden av kabinettet. Og radiator har 2x120mm vifter på. Relativt forsiktig bruk av vifter.

 

Resultatet er ganske interessant for min del - 21.5'C over PSU øverst i kabinettet rett før testen var over. Før jeg startet testen, viste denne rundt om 20'C. Dette er trolig det mest stillestående og den varmeste delen av kabinettet. CPU#1 er 43'C og #2 er på 45'C (med egne følere inntill CPU core viser de begge ~37'C), og chipset er på 31'C.

 

Luft temperatur inn i radiator = 18'C (gulvtrekk)

Luft temperatur ut av radiator = 29'C innover hovedkortet

Luft temperatur over PSU med åpent kabinett etter test = 22'C

 

5 minutter etter stresstesten er nå temperaturen på CPU#1 40'C og CPU#2 43'C (35'C med egne følere) og chipset nede på 29'C. Slik holder den seg.

 

Uvitenskapelig nybegynner konklusjon : Selv om temperaturen er høy ut av radiator og denne er i bunnen og blåser utover hovedkortet, betyr ikke det nødvendigvis at temperaturen i hele kabinettet blir tilnærmet lik denne så lenge en får blåst det ut, selv med to svært så rolige 1500rpm PABST og masse ledninger & kort-restriksjoner imellom inngang og utgang. Jeg så for meg en situasjon hvor noe varme hele tiden steg til toppen og samlet seg over PSU for så å varme opp resten av kabinettet (min PSU er stillegående og blåser meget lavt). Jeg var også temmelig sikker på at alle restriksjonene ville hindre noen form for effektiv luftsirkulasjon i kabinettet og kontinuerlig varme opp hovedkort komponentene med ~27'C. Bortsett fra røyktesten for å observere hvordan røyken samler seg og eventuelt blir blåst ut, i et lukket kabinett, er dette det egentlig det nærmeste jeg kommer. For dere litt mer erfarne vannkjølere virker kanskje dette noe banalt :lol: Men ikveld flytter jeg radiatoren fra bunnen opp til toppen, så får vi se om det blir hefig temperaturøkning eller bare en 2'C økning :)

 

Så DuraN - jeg tror egentlig ikke det gjør så mye å ha vifte til å suge kald luft inn fra utsiden, selv om en blåser oppvarmet luft innover i kabinettet. Blåser en det ut på veien ned, så gjør det egentlig ikke så veldig mye.

Lenke til kommentar

Greit, nå har jeg flyttet radiator opp over PSU. Fikk bekjentskap med Mr. Dremmel, og ble vel 1% mer mann nå! Gnistrene fløy, nyydelig... Dagen før var jeg oppe i stigen for å fikse satelitten, og jammen ble det en prosent til der gitt - virker bra så langt :D

 

Uansett, kjølingen ser bedre ut enn tidligere, men tror dette kommer av 120mm Pabst 26dB viftene som brukes. Disse er fantastiske selv i full speed (12v?), og jeg kan ikke annet enn anbefale disse over Enermax' 120mm selv på laveste turtall. Imorgen kommer jeg til å kjøre noen stresstester, og vil legge ut resultatene for å se om temperaturen øker når jeg flytter radiatoren opp ifra bunnen, hvor luften er kaldest.

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd å sette viftene oppå radiatoren, både sugende ut fra radiatoren og blåsende ned. Nå har jeg ikke borret hull under radiatoren enda, men det skal gjøres idag. CPU på 1800mhz,1.9volt. Tempen steg etterhvert til 45 grader når viftene blåste ned(ble litt høyt mottrykk), og stabiliserte seg på 41 grader når viftene sugde luft vekk fra radiatoren. Det må legges til at det var ganske varmt på rommet mitt. Idle er 36 grader.

Lenke til kommentar

:D

Håper oppsettet ditt fungerer! Jeg ble akkurat ferdig nå og blåser luft ifra kabinettet og rett ut på baksiden over PSU, og med lukket kabinett full guffe i to timer 2xCPU Toast og Sandra Burn-in (samtidig som jeg surfer på nettet) ligger jeg med følgende temperaturer:

- Chipset=23'C motherboard winBond (tidligere 31'C!)

- CPU#1 =46'C motherboard (tidligere 43'C)

- CPU#2 =47'C motherboard (tidligere 45'C)

- Luft temperatur radiator inn føler =22'C

 

Temperaturen steg som forventet når jeg flyttet radiator fra bunn til topp :-? MEN, plassen er bedre, maskinen ser nesten "normal ut" :lol:

Lenke til kommentar

Hmm.. jeg har tenkt på to Black Ice Extreme.

 

Tenkte å ha en på toppen av kabinettet[som blåser ut] og en på bunnen[som blåser inn]. Pluss noen andre vifter selvfølgelig. Eller skal jeg la vifte på bunnen også blåse ut? Hva syns dere? Tenkte lissom at radiator Nr. 2 får kald luft nedenfra slik at vannet blir kaldere, men jeg vet ikke jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...