Techpoint Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Spiller, forsterkere, 4stk 15" og 4 stk 6x9, kabler osv, kom vel på ca 12 000 tenker jeg, spillte hinsides.. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Bygg en vegg helt bakerst, sett inn 4 x 15" eller 8 x 12" for show og trøkk. Evt. gå for 2 x 12" av kvalitet som kanskje trøkker like bra. Veit ikke om dere har tenkt til å kjøpe stereo nå eller til våren igjen? Lenke til kommentar
Unicas Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hadde vært glad om noen kunne sett på innlegget til Christian_, og gitt feed back på det innlegget. Vi syntes det så utrolig stilig ut, og kan få inntrykk av at det kan gi god lyd. Men takknemmelig om noen gir feed Lenke til kommentar
Unicas Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Bygg en vegg helt bakerst, sett inn 4 x 15" eller 8 x 12" for show og trøkk. Evt. gå for 2 x 12" av kvalitet som kanskje trøkker like bra. Veit ikke om dere har tenkt til å kjøpe stereo nå eller til våren igjen? 9261735[/snapback] blir vell til våren igjen, så lenge bilen må stå gjennom vinteren osv. i tillegg må vi gjøre redo i bilen først^^, Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Det opsettet til Christian_ virker litt rart. Han mener at dere bør kjøpe 2 av den pakken med sub og 6x9, en båndpasskasse med 3x10" og en blaupunktforsterker OG to par identiske 6x9 høyttalere som følger med i den pakkeløsningen. Noe som bli 8 stk 6x9, 2x 12" sub og 3x 10" sub. Det skal altså drives av tre forsterkere, som ikke er serlig kraftige. Virker litt ulogisk etter min mening. Men dersom det er slik at du ENTEN skal kjøpe to av den pakken med sub og 6x9, ELLER den pakken med 3x10" i båndpasskasse og 4 stk (to par) 6x9, så kan jeg forstå det. Men da må dere ha en forsterker til. Dere må velge mellom kvalitet eller kvantitet. Om dere vil ha det som Arendalsekspressen på toppen av siden, så må dere kjøpe flere billige elementer. Dette vil spille ganske høyt, men ikke nødvendigvis så fryktelig dypt. Det er "showoff" for alle penga. Hvis dere vil spille høyt og samtidig bra, så kjøper dere skikkelige høyttalere. Den subben jeg linka til spiller sammen med en god forsterker, mye bedre enn den båndpasskassen med tre 10" subber. Litt dyrere blir det jo, men så blir det bedre. Og kjøper dere bra komponenter kan dette brukes lenge etter russetida er over, hvis dere ikke vil selge det og få igjen penger. Uansett hva dere velger, så husk det at pakkeløsninger inneholder en forsterker som er akkurat god nok til at det går greit å spille på greit volum. Skal dere spille bra, og med trøkk, så må dere ha en god nok forsterker. Det er bedre å ha for kraftig forsterker og sprenge høyttalerene til slutt, enn å ha for svak forsterker og ende opp medå ødelegge begge deler Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Dere må velge mellom kvalitet eller kvantitet. Om dere vil ha det som Arendalsekspressen på toppen av siden, så må dere kjøpe flere billige elementer. Dette vil spille ganske høyt, men ikke nødvendigvis så fryktelig dypt. Det er "showoff" for alle penga. Anlegget som er vist over her spillte utrolig dypt, peakfrekens på ca 45Hz og ble målt til over 140dB. Anlegget er fortsatt i bruk, og det er vel nå 3-4 år gammelt eller noe sånn.... Det er sikkert til salgs også. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Joda, spiller nok bra nok det der, men det tar opp ekstremt med plass. Men noe må man ofre. Vet du hva som ble brukt som forsterker(e)? 4 15" subber ser det ut til å være, kreves litt for å drive det med kontroll over tid. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Joda, spiller nok bra nok det der, men det tar opp ekstremt med plass.Men noe må man ofre. Vet du hva som ble brukt som forsterker(e)? 4 15" subber ser det ut til å være, kreves litt for å drive det med kontroll over tid. 9270091[/snapback] Det bli brukt 2 stk Kicker ZR-120 forsterkere, disse er vel på 2x40watt rms eller noe sånn.. (1x 180w rms brokoblet) Subbene er 15" Punch Stage 1 subbene fra RF. Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 shjiiiiiiiiit, Arendals expressen var jo sycho, fet som juling lsm.. bluum, vare bra nok kvalitet eller? - får man det der i sånn kvalitet som du snakker om, for en dyrere penge? så jo heeelt evig ut.. mr. arendals expressen, mye arbeid for å få annlegget godkjennt? Mange bil-batteri hadde dere i bilen? evnt generator? Mye betalte der for alt, da mener jeg: * annlegget * forsterker * batteriene/generatoren (om det er navnet) * evnt andre kostnader som jeg ikke har navnet på * OG det utstyret dere måtte ha for å få satt det fast skikkelig ;D vet ikke om dere hadde annlegget inni på eu-godkjenninga :o OLAV Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Litt uklart spørsmål til meg der, men jeg skal prøve å svare så godt jeg kan Du kan få til et slikt oplegg med "kvalitetshøyttalere" også, men det blir fort ganske dyrt. De høyttalerene der spiller høyt nok, og bra nok. Når det står slik som det gjør der er det ikke llike viktig at det er subber som spiller helt, helt nøyaktig og korrekt; siden det er så mye støy andre steder, og folk som prøver å spille høyere, så blir det bare kaos. Da er det bedre å kjøpe noe som spiller høyt. For hver sub du putter inn i "veggen", øker du det maksimale lydtrykket med 3dB, såfremt det er snakk om like subber med samme forsterkerkraft. 4x 15" skal spille høyt nok for enhver anledning tror jeg, og bør vel ikke være alt for dyrt heller tror jeg. Men et spørsmål til til deg Techpoint. Det var èn forsterker per sub? Må bare spør for å være sikker. Om jeg skulle anbefalt noe annet, som likevel ikke er så ulikt; så måtte det være 2 stk SEAS Lotus SW300/1 til 2800 kr per stk., drevet av en dynaBel BF 4501 monoforsterker til 3000kr. Det blir 8600 kr tilsammen. I tillegg må dere ha høyttalere til resten av lydspekteret, og en forsterker til disse. Forsterkeren kan godt være dynaBel BF0804, som gir mye for pengene. 2000kr koster den, og den leverer 4x80W RMS ved 4 Ohm. Høyttalerene skal dere kunne klare å plukke ut selv, de dyreste dere har råd til i passelig antall. 4 stk gode mellomtoner og to diskanter av god kvalitet skal være ypperlig. Montert i en vegg bak kan det bli veldig stilig med to 12" subber i bunn, fire 6" mellomtoner i midten, og to små diskanter i toppen, gjerne vinklet ørlitegrann ned, slik at man hører de bedre. For eksempel 4 stk. Peerles Resolution 6" til 400kr per stk, 1200kr tilsammen. Og to Peerless Definition 1" diskanter til 250kr per stykk. Da er du oppe i 11 700, for to 12" subber, fire 6" mellomtoner, to diskanter, en kraftig monoforsterker og en god firekanals forsterker. I tillegg bør dere ha en form for delefilter, siden to av mellomtonene blir kjørt sammen med diskantene. Da tror jeg det beste er å kjøpe Peerless Definition 6" delefilter, som koster 248kr per stykk, noe som legger 500kr mer på totalprisen. Eventuellt kan det være bedre å kjøpe koaksialer. Peerless Resolution 6" coax, koster 750kr per stykk, og er ikke noe dumt kjøp. Du finner alt jeg prata om HER. Lenke til kommentar
Unicas Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 hva er forskjellene mellom singlespole og doublespole? Lenke til kommentar
Unicas Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hei, jeg må være ærlig at jeg ikke kan spesielt mye om bilanlegg. Men et forslag skader vell ikke. 2 x http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1674 (ca 10800 kr) http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2019 (600 kr) Takk for feed om det kommer. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Min plan for russebil er 6 stk cerwin vega Ve-15 f og 3 stk Nad C372/C272 :) Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Sparker nok enda litt mer fra seg enn de løsningene vi har kommet med så langt ja ;P g.an.., det er et greit forslag, men du kan få bedre for samme pris. Ekstra diskanter er heller ikke nødvendig, da dette er på 6x9 høyttalerene, som er koaksiale. Grei pakke, det er ikke det. Går fint ann å kjøpe den. Det går også ann å kjøpe denne pakken, snoe som bør gi en ekstremt kraftig bass. Mer enn strengt tatt sunt i en bil Men i tillegg bør en ha ganske kraftig med mellomtone og diskant for at det skal bli balansert. Og da blir det fort dyrere enn planlagt, fort oppimot 14-15 000 ... Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Cv all the way, FTW! sjekk noen Cv V-max subber, 15" der koster max 2tusen og sparker GODT i fra! Lenke til kommentar
Lsass Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Det forslaget du kom med bluum høres veldig bra ut, i tillegg til selve annlegget, forsterkerene ol. så må vi vel også ta med utgifter for å få satt det ordentlig fast, sånn at det blir EU godkjennt/russe-godkjennt. Men det burde ikke koste mye, om vi finner en bra løsning på det. - jeg stemmer for pakka du kom med Om jeg skjønnte det riktig da, så vil vi få ett imponerende annlegg bakerst i bussen som vil peke utover, mot bakdøra. Slik at når vi står stille og åpner dørene, vil andre uttafor virkelig høre musikken ;D I tillegg så ville vi ha ett kraftig annlegg inni selve bilen, som vi hører på da vi kjører. Selvfølgelig står det bakerst på samtidig, og det inni på samtidig da vi står stille. Men det hadde blitt dårlig med bare musikk bakerst som peker ut, for at vi skal få en god følelse inni bilen! Da tror jeg vi har fått annlegget på plass, da sliter vi vel bare med montering.. Eller sliter og sliter, kjenner da elektrikere, skru folk ol. som garantert kan hjelpe oss ;D evnt. for en liten penge, eller prøve tur Dere kan fortsatt komme med forslag, men vil tro bluum sitt er det mest økonomiske, og det som gir best for penga, so far. Neppe vanskelig å skru opp heller om man har med en som kan sakene og kan styre de andre Noen som vil adde mere? kjør på må ikke være anngående annlegg til russebilen, men tips om montering og eller annet i bilen - er faringer = LOVE. OLAV ;D Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Som høyttalere til forslaget med 2x SEAS 12", kan dere like godt bruke koaksiale høyttalere, hvertfall i veggen. Da kan Rockford Fosgate T162C eller Pioneer TS-A1711 være greie å bruke. 4 høyttalere for under 2000kr. Når du sier "inni bilen", mener du da førerhuset eller inni bak? Uansett kan dere der antageligvis klare dere med høyttalere drevet at spilleren. Men sørg for at det ikke er for kraftige høyttalere. Disse holder sikkert i massevis, både framme og bak. Bassen hører dere godt overalt, så den trenger ikke forsterkes. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Men et spørsmål til til deg Techpoint. Det var èn forsterker per sub? Må bare spør for å være sikker. 2 subber pr forsterker. subbene kosta ikke rare greiene.. husker ikke helt hva hver enkelt del i anlegget kostet.. men ca 10 000kr med alt + 2 ordinære syrebatterier og noe lastestropper til subkassene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå