Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Russebil, annlegg, plassering?

Lsass

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Vi er 7 gutter som har kjøpt oss en brukt russebil.

Stor russebil som er omregistrert fra lastebil til personbil,

ERGO -> veldig stor plass :D

Vi har budsjetert ca. 12000,- til annlegg, dette er da med forsterker, kabler, ekstra bil-batteri og alt vi trenger..

jeg har noen få spørsmål!

1. Noen som kan finne det beste og billigste annlegget som er bra for en stor og romslig russebil? Og som er teknisk lett å plassere og montere. Ikke 2 svære høytalere på meteren som man har ved pcen til vanlig, det blir vel litt vanskelig?

2. Noen som vet hvordan vi burde sette dette opp? Evnetuelle bilder fra andre russebiler..

3. Er omformer det beste? og dermed koble i en laptop eller stasjonær dritt pc i ett kabinett for å styre musikken med det?

ELLERS er det bare å komme med andre innspill, tips og erfaringer anngående russebil bygging av annlegg og interiør.. Som feks, hvordan vi burde bygge den inni, sånn at det blir lettest mulig å plassere annlegg og div..

ps. vi vil at vi og andre som står uttafor skal høre musikken da vi kjører og diverse. hihi :DDDD - you know the feeling -

Gjerne send inn bilder av tidligere russebiler som er dekorert/bygd fete m/ knakende annlegg, og hvordan dette er plasert!

Her er litt specs om bilen:

Merke/Modell: Ford Econoline XLT Clubwagon

Årsmodell: 1991

Kilometerstand: 254 000

Motor/Girkasse: 7,3 liter diesel , V8'er (brummer godt) - 3 trinns automatkasse /m overdrive

Toppfart: Uvisst

Forbruk: Ikke mål enda, men svir nok hardt i lommeboka.

Utstyr:

Servo

Cruicecontrol

Elektriske vinduer

Sentrallås

Diff. Sperre

Air Condition

ABS-bremser

Avtagbart hengerfeste

Overdrive

Lagt ved noen bilder:

- De som er fra utsiden (ikke inni) er sånn den ser ut per dags dato.

- De bildene fra inni bilen er fra før de som hadde den før oss gjorde noe.. De gjorde ikke mye, men den ser litt bedre ut!

Kanskje lettere å se hvordan dere ville bygd nå osv :D

Vi har uansett satt oss noen planer, som vi skal ta ett for ett og fullføre før vi går videre:

1. Vaske bilen innvendig og utvendig, med støvsuging og hele pakka.

2. Ta ut alt baki bilen og se hvordan den ser ut, og få renska den helt til bunn.

3. Male bilen rød og klar for sponsor reklame.

4. Bygge gulv inni (GJERNE TIPS TIL HVORDAN OG HVA SLAGS!)

Etter dette skal vi sette opp videre planer, er litt usikre om vi burde fikse annlegget etter dette eller annet interiør først..

GI OSS TIPS OG ERFARINGER FRA DERES SYNSPUNKT! GJERNE BILDER! (L)

mvh

OLAV :DDD

post-119847-1186536536_thumb.jpg

post-119847-1186536625_thumb.jpg

post-119847-1186536644_thumb.jpg

post-119847-1186536657_thumb.jpg

post-119847-1186536671_thumb.jpg

post-119847-1186536686_thumb.jpg

Endret av Lsass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt har ingen av oss erfaring med bilstereo fra før av så hjelp tas mot med åpne armer. Utseende på anlegg er jo også litt viktig, for vi vil jo at det skal se kult ut. Så litt sølvførmer gjør ingenting ;)

Jeg kikket litt og fant denne pakken http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1913%20:P

Hva med f.eks to av den?

Vil det gi bra lyd?

EDIT: Kanskje litt under budsjettet den første der :p

Hva med to av denne pakken istedet? http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1674

EDIT2: Kom på en ting til. Trenger vi et eget batteri til anlegget? Isåfall skal det være inkludert i budsjettet på 12000 ;)

Endret av Christian_
Lenke til kommentar

Hvis det er russebil så må dere ha kraftig lyd.

Det får dere ved å bruke store høyttalere.

Som for eksempel Pioneer TS-A2511 eller JBL GTO-836e

Hvis dere får satt et av de parene høyt i bilen, så skal de spille høyt nok til å dekke mellomtonen og diskanten.

Eventuellt kan dere kjøpe to par litt mindre og rimeligere høyttalere, noe som også kan være lurt.

For eksempel to par Rockford Fosgate T162C

Nå trenger dere subber!

Så siden forsterkere er forferdelig dyre vil dere bruke minst mulig penger på sub, men fortsatt ha noe som spiller høyt og bra.

Da kan dere enten kjøpe en stor og kraftig sub, eller to litt mindre og billigere.

Den store vil spille dypere, og sansynligvis bedre, mens de to mindre trolig vil spille høyere.

Dere kan kjøpe denne kjempen, og spille ekstremt høyt, og dypt.

Kombiner den subben med en god kasse og en kraftig forsterker så har dere alt dere trenger av sub for mange år fremover :p

Vil anbefale å koble den til forsterkeren som 2 Ohm, og at dere kjøper DynaBel BF 4501, til 3000kr.

Som forsterker til høyttalerene kan dere enten kjøpe en to kanalsforsterkeren DynaBel BF1502, eller firekanalsforsterkeren DynaBel BF0804, begge koster 2000kr.

Bruker dere bare to høyttalere spiller det liten rolle hvilken forsterker dere bruker, siden dere driver de mer enn godt nok med begge, men kjøper dere to par høyttalere må dere kjøpe BF0804.

DynaBel forsterkere

Kan ikke si noe om batteri, men dere kommer garantert til å trenge mer enn ett med den kraftpakken av en forsterker til subben.

Lenke til kommentar

nydelig svar! :D

Noen idee om hvordan vi burde sette opp høytalerne også?

hvor i bilen, hvordan også videre ;p

Om noen har tips om hvordan vi burde bygge bilen også, så kjør på :D

gulv, vegger, tak ol.

Ute etter noe fint og som ser bra ut :D

- hvordan vi burde bygge for å få annlegget lettest mulig inn og plasert er også ett tips :D

takker :DDD

BILDER ØNSKES GJERNE :D

Lenke til kommentar

Å sette anlegget bak er vel kanskje det mest hensiktsmessige, siden dere mest sansynlig kommer til å spille mens dere står parkert med en eller flere av dørene åpne.

Hvis dere hadde klart å få laget til en boks i taket til høyttalerene, så kan dere ha subben under setet bak eller noe.

Selvfølgelig med elementet stikkende frem slik at det synes ;)

For bassen sin del tror jeg det er best å stå lengst vekk fra den åpne døre, slik at den kan spille i rommet bak i bilen.

Men en så kraftig sub må ikke gjøre det.

En laptop som musikkspiller er et godt utganspunkt, og har dere et godt USB lydkort blir det ekstra bra.

iPod er jeg redd kan bli litt for svakt, mens stasjonær PC kan være litt tricky å få til, avhengig av kabinettet.

Interiørmessig vet jeg ikke hva dere skal gjøre.

Sote rutene bak helt svarte kanskje? Ikke nødvendig, men jeg tror det blir litt tøffere.

Fjerne reservedekket?

Kle veggene og\eller taket med et slags stoff. Tenker på en form for teppe eller tøy som dere finner dere komfortable med.

Er dere flinke med sånt, og nøyaktige kan det bli knalltøfft med klikkparket på gulvet. Kombinert med forseggjorte vegger og tak kan det bli veldig bra.

Dere mister noen mm romhøyde, men dere kan jo ikke stå oppreist uansett.

Neonlys i taket hvis det ikke bli for harry. Selvfølgelig i riktig russefarge i så fall.

Få inn et kjøleskap(!), det er absolutt greit å ha, serlig om dere er flere og på vei til treff.

Kald øl i stedenfor pisslunka, der har du forskjellen :thumbup:

Å legge plater på veggene blir nok bare kaos tror jeg, det er nok enklest å bare lime en form for duk eller teppe rett på den gamle veggen.

Eventuellt kan dere rive av det som er på fra før og bruke samme underlag.

Legge litt glassfiber over der det er hull går fint ann.

Mange muligheter hvis du bare tenker deg godt om.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

VELDIG bra svar igjen! :DDDD

Reservedekket er fjernet ja, ser litt annerledes ut inni, de som hadde den gjorde noe kjapt arbeid med noe duk greier ja, vi skal få han som bilen står hos til å ta nye bilder inni ;D

Men er veldig liten forskjell..

Vi har lyst til at den skal se en del mer fancy ut enn den gjør nå!

Hvitt "skinntrekk" er fett til setene, husker ikke navnet, men det heter ett eller anna, som alle bruker nesten :p

Vet dere du/dere om ett enkelt monterbart bord som har bra med "koppeholdere" etc? :p går vel i flasker men ^^,

Planen nå er vel først å:

1. Vaske den utvendig og innvendig, støvsuge og hele pakka. Der innebærer og ta ut alt som er lett å sette inn igjen, for å få renska den 100% og bli kjennt med bilen!

2. male bilen rød uttapå, samme metoden som de som hadde den før oss, det virker helt perfekt så! ikke dyrt heller, veldig billig, 500,- elno.. husker ikke navnet på malinga og sånn :p

3. Starte på det innvendige, gulv først!

SEND GJERNE INN BILDER FRA TIDLIGERE EKSPERIMENT!

vi har vel bestemt navn, men om noen kom på noe JÆVLIG fett navn etter at de allerede hadde tagget bilen i år/fjor etc, så sifra :D

- gjerne noe du kommer på i farta også ;D

EDIT/ADD: "Malinga" heter bengalakk ;D

Endret av Lsass
Lenke til kommentar

Er med på bilen selv, så legger til litt info og evt. litt tillegg.

Det såkalte skinn trekket heter 'sky', som både er billig og lett rengjørelig..

Hadde planer om ett bord med ca 10-14 cm ytterkant med treværk, som vi kan hulle ut 'koppholdere', så en kant innenfor der hvor vi skal feste glass. Bordet skal ha en dybde på ca 10 cm, så det blir ett mellomrom hvor vi fikser neon i så vi ser det gjennom glasset.

Spesielt spotligts hadde vært stilig, syntes jeg da. Noen som vet om enkle og stilige løsninger innenfor spotlights er noe vi trenger! ;)

Noen andre tips? Så kom med det, takknemmelig for det:)

Lenke til kommentar

Dere skal nå få se mine latterlig gode photoshopevner!

Var egentlig bare for å vise hvordan jeg mente høyttalerene kunne\burde stå.

Men så følte jeg at jeg måtte gjøre litt mer, selv om jeg egentlig ikke kan bruke programmet :p

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
21918114237.jpg

Bare for å prøve å gi et lite intrykk av hvordan ting kan bli.

Markerte kantene på høyttalerkassene med gult, sånn at det var lettere å se formen og retningen.

En ting som kan bli bra, men som kanskje koster litt, er å legge "diamantplater" på gulvet.

Tror det er ganske dyrt, men det finnes sikkert billigere alternaltiver.

Et bord ja, nei det kan jeg ikke si jeg finner spesiellt egnet for bilbruk.

Men det er ikke så vanskelig å lage et.

Problemet er bare å få det til å stå på gulvet.

Skal dere ha vanlige spotlighter i bilen må dere ha en omformer som omformer de 12V batterienes strøm til 230V, og slike koster litt tror jeg.

Så det som kan gå ann er å sette tåkelys eller liknende i taket. :p

Kan festes med en slik.

Må desverre ta kvelden nå, skal tidlig opp i morra, eller i dag da.

Så rekker ikke gjøre mer nå, skal se om jeg ikke får til litt mer når jeg kommer hjem på søndag ;)

Lenke til kommentar

Faen gutta, burde hatt med Bluuum i bilken vett :D

photoshop bildet du har laget ga ett helt anna bilde, ser faen meg nesten for meg gutta som ruller ned fulle med verste annlegget ;D

ekke russ i år a? :p haha

Gulvet virket EVIG fett.

Omformer kostet bare 300,- på komplett.no ;)

de tåkelysa skal vi faen bettre ha på bilen, må fikse litt mere uttapå! AGREED :D

skal rundt å spørre etter sponsore om en måneds tid også, siden vi er såpass tidlig ute og nærmer oss godt planlagte, drar vi ratt inn 20.000-30.000 i spons! haha

DA BLIRE KALAS!

Sånn som du tegna det i ps forresten, var jo veldig smart, så blire souround, eller hvordan det skrives.. noe sånnt + noen svære jævler ved bakdæra, så skal det nok regne jenter ;D

*ELSKE PÅ BLUUUUM*

olav :D

Lenke til kommentar

Hehe.. takk for takken ;)

"Diamantplater" heter egentlig tåreplater, ser det ut til.

De selger blandt annet her

Kikka litt på subber, og fant en som jeg er ganske sikkert på at er mye villere enn den RF'en.

Det er en 15" DynaBel DY9815

I tillegg er den 1000 kr billigere, og det er positivt.

Kan drives av samme forsterker, DynaBel BF4501, og kan kobles i 2 Ohm slik som RF'en.

For å få til det må spolene paralellkobles står det.

Kan være litt interesant å kikke her, så vet dere hva dere får.

Hvis dere veil, så går det fint ann å kjøre komponentsett i stedenfor store koaksialer.

Da kan dere kjøpe fra samme sted som forsterker og sub, og på den måten spare 100-150kr fraktkosnader.

Om dere gjør det får dere mindre mellomtoneelement, men dere har muligheten til å plassere diskantene litt mer strategisk.

Litt mer tungvindt er det også forresten :p

I så fal kan Peerless Resolution 6" komponentsett være det beste forslaget. Koster omtrent det samme som en stor koaksial, ca 1400kr. Og da følger kabler, delefilter og griller\monteringshus med.

Velg hva dere selv føler for, lyden vil dere ikke merke alt for stor foskjell på, vil stort sett bare være noe å tjene på å kjøpe den DynaBel subben fremfor den fra RF.

Rakk tydeligvis å kikke innom før jeg dro likevel :D

Lenke til kommentar

Husk for all del at det må sitte godt det dere setter inn av høyttalere.. Ellers blir det smekk på pungen på kontroll.

Jeg hadde Dodge Ram med 360 V8. Sved godt i lommeboka det og, bruker bensin også, ikke diesel som deres! Vi gikk bensintomme to ganger også, pga defekt tankmåler.

Lenke til kommentar

Ok, et forslag fra meg. Selv om jeg ikke har peiling. Fokuset er jo stregt tatt på høy lyd og en meget kraftig bass. Kvaliteten er strengt tatt ikke så viktig. Ingenting er jo helt ille i en russebil :p

Tenkte på dette:

2x http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1913 (5980,-)

1x http://www.netonnet.no/Product/Product.aspx?Iid=465407 (3290,-)

2x http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1905 (1590,-)

Dette blir til sammen 10860,- Og da har vi enda litt igjen til batteri og kabler. Blir kanskje litt over busdjett men uansett. Vil dette gi et bra resultat? Noen som kan si sin mening om dtte oppsettet?

Lenke til kommentar

eller så kan du stille opp i db dreg med denne??

den er rimelig heftig så blir ikke godt og sitte inne der.

eller 2 av denne pakken disse spiller oxo no helt sjukt.

liste prisen er litt over 10000 her får du den får 6000 dette er ikke no jall heller dette er ekte kvalitet og ordentlige merker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...