Kristoffa Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Nå er jeg lei av kompaktkamera med dårlig zoom! Jeg har så lyst til å kjøpe meg et speilreflekskamera, men har forstått at det er en hel jungel av kameraer der ute og velge blandt. Jeg er en kvinnelig amatørfotograf som vil ha et godt apparat til å ta bilder av barna mine; portrett og i lek, samt naturbilder både på lang avstand og av små detaljer. Jeg har lest anbefalingene inne på forumet her og andre steder og forstår at smaken er som baken.... Jeg har nå sett en annonse for et Olympus E-500 m/18-180 mm til kr 3.999,-. * Høres dette ut til å være et godt og fornuftig kjøp for en nybegynner? * Hva slags fotografering passer nevnte objektiv til, både kort og lang avstand? Endret 7. august 2007 av Kristoffa Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Husk at når du kjøper et DSLR kjøper du deg inn i et system, ikke bare et kamera. På lang avstand trenger du tele (masse mm) og på normal avstand som bilder av mennesker er 30-90mm mest brukt. Til veldig-nære-foto trenger man makro. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg har nå sett en annonse for et Olympus E-500 m/18-180 mm til kr 3.999,-. Sikker på den prisen? Bare objektivet koster det alene, og kamerahuset koster jo litt det også, selv om det ikke er nyeste modell. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Nå er jeg lei av kompaktkamera med dårlig zoom!Jeg har så lyst til å kjøpe meg et speilreflekskamera, men har forstått at det er en hel jungel av kameraer der ute og velge blandt. Jeg er en kvinnelig amatørfotograf som vil ha et godt apparat til å ta bilder av barna mine; portrett og i lek, samt naturbilder både på lang avstand og av små detaljer. Jeg har lest anbefalingene inne på forumet her og andre steder og forstår at smaken er som baken.... Jeg har nå sett en annonse for et Olympus E-500 m/18-180 mm til kr 3.999,-. * Høres dette ut til å være et godt og fornuftig kjøp for en nybegynner? * Hva slags fotografering passer nevnte objektiv til, både kort og lang avstand? 9229923[/snapback] Dersom prisen er riktig høres det meget billig ut. Objektivet kan brukes til å ta bilde av barna, portretter og naturbilder. I og med zoomomfanget ville jeg ikke ha forventet meg at objektivet har meget god optisk ytelse, men har ikke lest tester om dette. Olympus har 4/3 systemet som ikke er som andre brikker, søk på google så finner du mer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Dersom prisen er riktig høres det meget billig ut. Objektivet kan brukes til å ta bilde av barna, portretter og naturbilder. I og med zoomomfanget ville jeg ikke ha forventet meg at objektivet har meget god optisk ytelse, men har ikke lest tester om dette. Olympus har 4/3 systemet som ikke er som andre brikker, søk på google så finner du mer. Samtidig har Olympus generelt svært gode objektiver, så det kan godt være at du blir positivt overrasket. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Godt kjøp til den prisen: ja Endret 8. august 2007 av Litejk Lenke til kommentar
kaian Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg har nå sett en annonse for et Olympus E-500 m/18-180 mm til kr 3.999,-. Fantastisk godt kjøp! Hvor får du det til den prisen? Olympus har crop-faktor 2, det betyr at zoomen tilsvarer en 36-360mm på et tradisjonelt speilreflekskamera. Det er et veldig skikkelig zoom-område. Jeg for min del ville fort ønske å suplere med en vidvinkel rundt 10-12mm (20-24mm) og et portrettobjektiv 40-45mm (80-90mm). Siden du ønsker å gå helt kloss opptil de små tingene i naturen innimellom kan det jo og hende at du vil ønske et godt makroobjektiv etter hvert. En ekstern blitz vil du sikkert ha før den tid. Har du vurdert kompaktkamera med GOD zoom? Det er mye snadder der óg, til omtrent samme prisen - betydelig enklere å dra med seg. Lykke til. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Ellers får du E-400, som nå faller i pris da E-410/510 har tatt over for de forrige, til rundt 5K med 14-42, og rundt 6K med dobbelkit, 14-42 og 40-150. Det blir altså omregnet 28-84 og 80-150. Har selv dette og er meget fornøyd. Men som det sies her får du kvalitetskamera i ultrazoomklassen også for en meget bra pris. Fujifilm S6500 til rundt 2.5K, S9600 til rundt 4K, og Panasonic FZ50 til mellom 4 og 4.5K. De to første med 28-300, FZ50 med 35-420. De har alle stor og god optikk, og også manuelle ringer for zoom og fokus, altså ingen motorzoom. De gir dermed litt speilrefleksfølelse i bruk. Men det spørs jo også litt på bruksområdene. Speilrefleks er jo uslåelig på støynivå ved stigende ISO, men man ender jo da lett opp med å måtte ha minst 2 objektiver med på tur. Selv ble jeg fort lei av det, og bruker derfor ultrazoomen på tur, og speilrefleksen mer stasjonært til planlagte opptak. Litt Ole Brumm-løsning. Så du skal ikkebare rakke ned på kompakte med god zoom. Som sagt hvert til sitt bruk, jeg vil ikke unnvære noen av dem. E-400 er forresten svært kompakt, faktisk mindre enn mitt FZ30 ultrazoom, og betydelig lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå