Atezhe Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hei, kjøpte meg nylig en PC fra komplett som hovedsaklig skal bli brukt til spilling. Jeg vurderer å koble mine 2 Raptor 150Gb harddisker i RAID 0 for raskere loading i spill og raskere oppstart av OS. Skal ikke lagre noe annet enn spill, så en eventuell krasj vil ikke være så fatal. Jeg er dessverre ikke så "dreven" når det gjelder data-teknikk, og har ikke funnet noe god informasjon på dette området. Mitt spørsmål er da som følger: hvordan kan jeg sette opp 2 harddisker i RAID 0 så enkelt som mulig? Kan det bli gjort så simpelt som å koble en ledning mellom harddiskene? På forhånd takk . Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Hvilket hovedkort har du? På hovedkortet ditt har du (sannsynligvis) sata porter som det står RAID på. hvis du kobler dine to disker på der, og velger Raid i bios (gjorde ihvertfall jeg i mitt dh 5 hovedkort), får du opp spm om formattering / oppsett når du reinstallerer. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Hei, kjøpte meg nylig en PC fra komplett som hovedsaklig skal bli brukt til spilling. Jeg vurderer å koble mine 2 Raptor 150Gb harddisker i RAID 0 for raskere loading i spill og raskere oppstart av OS. Skal ikke lagre noe annet enn spill, så en eventuell krasj vil ikke være så fatal. Jeg er dessverre ikke så "dreven" når det gjelder data-teknikk, og har ikke funnet noe god informasjon på dette området. Mitt spørsmål er da som følger: hvordan kan jeg sette opp 2 harddisker i RAID 0 så enkelt som mulig? Kan det bli gjort så simpelt som å koble en ledning mellom harddiskene? På forhånd takk . 9229803[/snapback] Dessverre er det ikke så enkelt som å koble en kabel mellom diskene. Det er to løsninger for raid. Enten hardware raid eller software raid. Jeg har dessverre ikke så veldig erfaring med raid på sata. Har brukt det på servere med SCSI i mange år. Men jeg vet følgende: Skal du kjøre software raid, så setter du opp dette i diskbehandling i windows. Dette har jeg som regel gjort i det jeg har opprettet en partisjon for data. Hvor lett dette er å få til eller om det er mulig å gjøre i det hele tatt med Vista eller XP er jeg ikke sikker på. Jeg tror ikke Vista eller i hvertfall ikke XP støtter software raid. Det jeg anbefaler deg er å skaffe deg et hovedkort som støtter hardware raid eller en sata kontroller med raid støtte. For å sette opp raid, så går du inn i raid bios ved oppstart før windows starter og velger de to diskene som du skal sette opp i raid og velger raid0. Under oppstart av pc-en vil du få en melding om å trykke et eller annet for å komme inn på oppsett av raid eller disker. NB! Alle raid bios-ene jeg har vært inne på har tømt harddiskene totalt for data for å opprette raid. Skal du gjøre dette uten reinstallasjon så foreslår jeg at du bruker ghost på forhånd, så du kan legge tilbake igjen systemet etter du har opprettet raid. Lenke til kommentar
Atezhe Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Hvilket hovedkort har du? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333219&view=detailed Takk for mye god informasjon, skal se om jeg greier å fikse det når jeg kommer hjem fra jobb . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå