Gå til innhold

8800Ultra: Henger i BF2

FitFlex_

Anbefalte innlegg

Fra tid til annen går Battlefield 2 helt i stå når jeg spiller det vil si at skjermbildet fryser og lyden begynner å hakke. Spillet går ikke ut av denne modusen og jeg ender opp med å gå ut i oppgavebehandlingen og terminere spillet eller restarte maskinen. Jeg får ikke opp noen som helst blåskjerm, men her forrige dagen kom det opp en melding om nv4_disp et eller annet som jeg ikke fikk med meg.

Jeg kjører Windows XP Pro SP2 32-bit med de siste driverene fra nVidia. Jeg har ikke overklokket på noen som helst måte.

Systemoppsett:

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 (Totalt 4gb á 1gb brikker)

Hovedkort: ABIT IN9 32X-MAX WiFi

Skjermkort: XFX GeForce 8800Ultra 650M 768MB XT

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer

PSU: Thermaltake Toughpower 1200w

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du samme problem i andre spill eller bare på bf2?

Det er godt mulig det kan løses ved å klokke ned skjermkortet litt.

Edit: Har du skrudd av alle 3 kjernene på cpuen når du spiller?

9229684[/snapback]

Det er vel for galt å klokke ned siden jeg kjører stock innstillinger.

Har ikke skrudd av de andre kjernene. Trengs det? Og evt. hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

9229684[/snapback]

9229746[/snapback]

Kortet er overklokket fra fabrikk, og BF2 er veldig følsom på det.

Prøv å slå av alle 3 kjerene først, jeg tror det vil hjelpe.

Start spillet, gå tilbake til windows mens spillet kjører, start task manager (ctrl, alt delete), trykk på processes, høyreklikk på BF2.exe, trykk på sett affinity, fjern vekk alle merkene bortsett fra cpu3.

Lenke til kommentar

9229684[/snapback]

9229746[/snapback]

Kortet er overklokket fra fabrikk, og BF2 er veldig følsom på det.

Prøv å slå av alle 3 kjerene først, jeg tror det vil hjelpe.

Start spillet, gå tilbake til windows mens spillet kjører, start task manager (ctrl, alt delete), trykk på processes, høyreklikk på BF2.exe, trykk på sett affinity, fjern vekk alle merkene bortsett fra cpu3.

9229802[/snapback]

Får prøve det da. Men høres rart ut i mine ører at man burde klokke ned kortet.

Endret av FitFlex_
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller gråte! Det er jo patetisk å pumpe ut et kort til massene som ikke er stabilt ut av esken! Noen som vet hvor mye jeg eventuelt på klokke den skiten og om det holder å gjøre det i nVidia panelet?

9230854[/snapback]

Det sier seg selv at hvis kortet sliter med stabilitet på stock hastighet kan du nok ikke klokke noe særlig :)

Jeg kan forresten avkrefte at du trenger å "stenge" av 3 av 4 kjerner for å spille BF2, Jeg spiller både BF2 og BF2142 og alt går knirkefritt :!: Det er sansynligvis det varme skjermkortet som er skyld i problemet... har du god sirkulasjon i kabinettet?? Hvis ikke prøv å kjøre med åpent kabinett og eventuelt en vifte/bordvifte mot skjermkortet for å se om problemet løser seg ;)

amdme

Endret av amdme
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg skal le eller gråte! Det er jo patetisk å pumpe ut et kort til massene som ikke er stabilt ut av esken! Noen som vet hvor mye jeg eventuelt på klokke den skiten og om det holder å gjøre det i nVidia panelet?

9230854[/snapback]

Det sier seg selv at hvis kortet sliter med stabilitet på stock hastighet kan du nok ikke klokke noe særlig :)

Jeg kan forresten avkrefte at du trenger å "stenge" av 3 av 4 kjerner for å spille BF2, Jeg spiller både BF2 og BF2142 og alt går knirkefritt :!: Det er sansynligvis det varme skjermkortet som er skyld i problemet... har du god sirkulasjon i kabinettet?? Hvis ikke prøv å kjøre med åpent kabinett og eventuelt en vifte/bordvifte mot skjermkortet for å se om problemet løser seg ;)

amdme

9231071[/snapback]

Det er nok ikke kjernene eller annen hardware som er dette problemet, nei. Men temperaturen, som du sier. Kjører åpent kabinett nå siden jeg mangler noen vifter og andre deler til kabinettet, men klokket ned kortet litt og kjørte opp GPU viften til 100% sånn at det fungerer når jeg spiller. Får se om luftgjennomstrømmingen i kabinettet blir bra nok når alt er på plass.

Takk for tipsene, folkens! :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle temperaturen være problemer at BF2 henger seg da?

Sålenge det ikke overstiger 90-100 grader så er det OK.

Last ned rivatuner og klokk ned kortet til et uklokket Ultra kort, 1080/612.

9233327[/snapback]

viss så er tilfelle burde han sende kortet tilbake...kan ikke sitte på et kort som må klokkes ned for å brukes :nei:

Lenke til kommentar

Glem nå ikke at lufgjennomstrømninga i kabinettet har veldig mye å si på hvorvidt kortet kan fungere på stock hastighet eller ikke.

Sier forresten produsenten av kortet noe om dette?

Nå er det i tillegg sommer med høyere innetemperaturer en ute som også har invirkning på driftstemperaturen.

Tror ikke det nytter og sende kortet tilbake fordi det er ustabilt, de har sikkert et garantivilkår som effektivt hindrer slike returkrav.

Lenke til kommentar
Tror ikke det nytter og sende kortet tilbake fordi det er ustabilt, de har sikkert et garantivilkår som effektivt hindrer slike returkrav.

Vel, alle produsenter forbeholder seg retten til ikke å erstatte et produkt om det ikke har vært brukt på riktig måte, men kan ikke se at FitFlex gjør dette, det skjer jo t.o.m med åpent kabinett.

Han er ikke den eneste som sliter med dette, det er andre her på forumet (sågar testteamet på HW.no om du leste testen) og også i utlandet som har opplevd problemer med XFX sine fabrikkoverklokkede kort. FitFlex har betalt for et produkt som ikke fungerer som det skal under vanlige bruksforhold, og det bør ordnes opp i.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Feilen kan ikke alltid ligge med kunden, og det sier jo seg selv at produsentene ikke leverer produktene sine med 100% feilfrihetsmargin. Ting kan ha svakheter som manifesterer seg kort eller lang tid etter at kunden har tatt produktet i bruk, selv når alle kritieriene for riktig bruk møtes.

Lenke til kommentar

Mange interessante innspill her! :)

Etter å ha trålet diverse forum etter svar på denne gåten er fellesnevneren at XFX skipper avgårde skjermkort som ikke har tilstrekkelig kjøling. Og det er ikke temp på GPU som visstnok er problemet, min har forøvrig aldri vært over 90 grader etter hva jeg kan se i loggen. Men det er luftgjennomstrømningen over selve kortet; kondensatorer etc., som kan være flaskehalsen siden disse blir veldig varme når skjermkortet er under tung belastning. Selv om jeg kjører med åpent kabinett nå så er det, som dere har nevnt, sommer og innetemperaturen er relativt høy, og temperaturen i kabinettet blir deretter.

Det er vanvittig irriterende å sitte med et skjermkort til seks tusen kroner som man forventer at skal fungere rett ut av pakken. Og det er mildt sagt helt på trynet at man må klokke ned kortet for å få det til og kjøre 3D stabilt.

Jeg har vel ikke noe annet valg enn å fortsette og forske på saken og prøve meg litt fram med kjøling osv. I tillegg kan butikken som solgte meg kortet forvente å høre telefonen kime i nær framtid! ;)

Lenke til kommentar

En liten oppdatering!

Demonterte hele maskinen i går og klappet det hele sammen med fokus på å få et ryddig kabinett, kjøling og mye luft rundt skjermkortet. La merke til at det ene uttaket på PSU gav 12.4v til skjermkortet og det andre gav 12.3v. Kortet får nå 2x 12.3v og GPU har idle temp på 66C i motsetning til 72C.

Har spilt BF2 i fire timer etter dette uten problemer og håper saken er ute av verden nå.

Det er jo litt flaut hvis det viser seg at dette skyldes slurv når jeg plugget strømkablene i PSU første gang, men det hadde nå vært veldig greit om det faktisk er sånn. Jeg vil nødig slite mer med kortet!

Så et lite tips til alle med problemer: Sjekk kabling og PSU! ;)

Endret av FitFlex_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...