Zephyr Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Heisann.. Lurte på om noen hadde en kjapp løsning på problemet mitt. Jeg har en server som nå er utstyrt med 2 nettverkskort. Det ene går til min switch og da min internettlinje. Det andre går til de i etasjen over inn på deres switch. De har full tilgang i hele nettverket deres til min server siden kabelen går in på switchen deres, men jeg må da mappe opp disker på min server for å se deres server. Problemet kommer da jeg ikke kan dele en mappet disk videre inn på mitt nettverk så jeg kan se filmer på min xbox fra deres server. Er det noen smarte måter å gjøre dette på eller er det "umulig". EDIT: Serveren kjører 2003 Server hvis det gjør noe forskjell. Endret 8. august 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 8. august 2007 Forfatter Del Skrevet 8. august 2007 Da har jeg prøvd en løsning jeg trodde kom til å funke, men det gjorde det jo ikke. Satte mitt subnet som det samme som de over har og lagde en bridge mellom de to kortene i serveren. Jeg fikk da tilgang på alle delte mapper som jeg vil på xboxen og overalt. Problemet er jo at jeg fikk med dhcp serveren dems på kjøpet I tillegg så blir all nettverksbruk routet gjennom deres linje nå. Setter jeg manuelt opp dns og gateway til min så kommer jeg ikke på nett. Er det noe jeg har glemt her? Er det noen måte å velge hvilket kort nettbruk skal gå over? Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Virkelig ingen som har noen ideer på det her? Har lagd en tegning for bedre å vise hva jeg mener. Jeg vil da ha tilgang til Server 1, 2 og 3 til mitt nettverk (10.0.0.x). Jeg har mappet opp diskene på min server, men kan ikke dele dem videre. Endret 15. august 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) I tillegg så blir all nettverksbruk routet gjennom deres linje nå. Setter jeg manuelt opp dns og gateway til min så kommer jeg ikke på nett. Er det noe jeg har glemt her? 9237652[/snapback] Du kan ikke endre gateway helt uten videre, gatewayen må være innenfor eget subnet. Jeg foreslår at du slår av bridging foreløpig og beholder 10.0.0.10 og 192.168.0.222 på serveren. Problemet er sannsynligvis todelt: 1) Maskinene dine vet ikke hvor de finner 192.168.- nettet. Serveren har en IP i hvert subnet, så der er det ikke noe problem. Men straks PC 1 prøver å nå \\192.168.0.1\delt-ressurs, prøver den gjennom default gw som i ditt tilfelle er smoothwallen og da er det stopp. Enten må du sette opp statiske ruter på din pc-er, slik at de vet at 192.168.-nettet rutes gjennom 10.0.0.10. Det gjøres med route-kommandoen, og kan lagres i registeret. Alternativt kunne du sørget for at smoothwallen ruter mot 192.168.-nettet. Altså slengt inn et ekstra nettkort i den, satt den opp med 192.168.0.x-IP. Dette nettkortet må så kobles mot switchen på 192.168.0.x-nettet. Det holder da at serveren befinner seg på 192.168.-nettet. Muligens kan også rutinga løses med Proxy ARP, men det har jeg ikke sett på og krever noe fikling det også. 2) Problemer med å mappe windows-navn til IP. Mener å huske at her kommer broadcast inn i bildet. Når du skriver \\maskin\delt-ressurs på "Min PC 1" f.eks, sendes en forespørsel til alle maskiner på samme subnet. Det passerer altså ikke over til 192.168.0.x-nettet. Får du rutingen til å fungere, bør du også kunne gå inn på \\192.168.0.222\delt-ressurs. For å få navn til å fungere, må du enten legge til IP og navn på server i lmhosts-fila på hver maskin som skal ha tilgang (tungvint), eller sette opp WINS på din server. Her husker jeg lite, driver lite med windows-servere til vanlig. Andre kan kanskje komme med forslag Uansett, først må rutinga fungere, her er traceroute din venn. Så ser du på oppslag via IP og navn. Lykke til. PS: Bra tegning Edit: la til ei linje Endret 19. august 2007 av Zenit Lenke til kommentar
Zephyr Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Heyhey... Da begynner vi og snakke ja Ok..tenkt å prøve med route kommandoen først for å se om det virker. route -p add [mål] [maske <nettverksmaske>] [gateway] [metrisk verdi <metrisk verdi>] [if <grensesnitt>]. Blir vel da "route -p add 192.168.0.0 255.255.255.0 10.0.0.10" Eller er det helt på trynet? Alternativt kunne du sørget for at smoothwallen ruter mot 192.168.-nettet. Altså slengt inn et ekstra nettkort i den, satt den opp med 192.168.0.x-IP. Dette nettkortet må så kobles mot switchen på 192.168.0.x-nettet. Det holder da at serveren befinner seg på 192.168.-nettet. Tenkte litt på den her også. Hvis jeg gjør som du sier her med at jeg setter opp smoothwallen med et kort til, må jeg fortsatt bruke route kommandoen? Endret 20. august 2007 av Zephyr Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Route-kommandoen får du bare prøve deg litt frem med, men syntaksen din ser ganske bra ut. Kanskje du må ha med en metrisk verdi (prioritet), men det finner du ut. Prøv uten -p først, så tar du en traceroute og ser om den kommer frem. Du slipper statiske router hvis du går for løsningen med smoothwallen. Den bør klare å sette opp rutingen automatisk bare du slår på forwarding mellom interfacene. Godt mulig at det blir gjort automatisk i bakgrunnen straks du setter opp et nytt interface. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå