pengolf Skrevet 17. september 2007 Forfatter Del Skrevet 17. september 2007 Hva er forskjellen på interpolering og økning av oppløsning? Øker du den fysiske oppløsningen, har du faktisk 12MP pixler på bildebrikken. Interpolerer du opp til 12MP, har du f.eks. 8 millioner fysiske pixler, og putter inn med "kvalifisert gjetning" pixler i mellom. Det kan gjøre at du får flere pixler og jevnere overganger ved store forstørrelser, men du får ikke frem mer informasjon, noe du gjør med flere fysiske pixler... 9510916[/snapback] Hm, men er det ikke i strid med markedsføringsloven å reklamere med 12MP når det er snakk om interpolering? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Det dreier seg garantert ikke om interpolering. Fuji har i alle fall 9mp-sensorer, og har hatt dem lenge. E-900 er jo ikke en ny modell, for å si det mildt. Når vi i tillegg vet at Fuji er flinkest til å undertrykke støy på små sensorer, så er jeg ikke like pesimistisk innstilt til denne modellen som enkelte andre her er. Lenke til kommentar
dags Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Mulig bildebrikken er bedre, men det spørs om ikke den fordelen oppheves av 8,3 megapiksler kontra 6 på f30/f31fd. Har hørt at objektivet skal være noe bedre. Skal ikke uttale meg direkte om dette kameraet, men det står jo at det skal ha en litt større bildebrikke. Så, om man får bedre optikk, litt større bildebrikke og så videre, så er vel det greit selv om man da har noen flere piksler. 9447615[/snapback] Ja, og Fujifilm har jo tidligere bevist at deres sensorer tåler flere pixler enn alle andre produsenters, så det er garantert bedre enn konkurrentene på støy i den tilsvarende klassen. Jeg er også skremt av utviklingen mht mp, men hvis man ser litt på bildekvaliteten til Fuji E900 så blir jeg ikke akurat skuffet, for de 9mp ser i alle fall ikke ut til å skade bildet nevneverdig (forøvrig samme sensor som står i toppmodellen i superzoomklassen, tipper jeg). Hvorfor er det aldri noen som nevner det smykket av et kamera. Er det fryktelig tregt, eller? 9449182[/snapback] Jeg har, og bruker både E900 og S9500. Disse har den samme sensoren og felles innmat. Begge er som vanlig for Fujifilm svært gode for JPEG, men har også RAW. E900 har øvre iso begrensning på 800, hvilket jeg til mitt bruk finner tilstrekkelig. E900 har også en ikke spesielt stor, men forøvrig helt grei optisk søker. Med E900 har mann et svært bra kompaktkamera, mange manuelle innstillings muligheter, passe stort (for mannehender) med behagelig gummiert grep. Flott til reportasjer og reiser. dessverre burde AF ha hjelpelampe, eller kunne bruke blitsen som dette, men dette mangler. Forøvrig kan jo samme minnekort (XD), batterier og programvare brukes om hverandre med øvrige FinePix modeller. Anbefales for alle som liker Fuji-farger og bildekvalitet generelt, må man absolutt ha et hippere fokussystem, velg en nyere modell. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. september 2007 Del Skrevet 17. september 2007 Har et F40fd og er kjempefornøyd med det, angrer ikke på at jeg valgte det over F30, tar gode bilder i dårlig lys med lite støy. under et et bilde jeg har tatt med kun indirekte lys fra lcd skjermen. Bilde EXIF Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor File date: 2007:09:17 12:17:23 Camera make: FUJIFILM Camera model: FinePix F40fd Date/Time: 2007:09:12 10:53:07 Resolution: 1600 x 1200 Flash used: No Focal length: 8.0mm (35mm equivalent: 37mm) CCD width: 7.78mm Exposure time: 3.000 s Aperture: f/2.8 ISO equiv.: 200 Whitebalance: Auto Metering Mode: matrix Exposure: LandscapeMode Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 18. september 2007 Del Skrevet 18. september 2007 Liten test på DinSide: http://www.dinside.no/php/art.php?id=397116 Skuffende støynivå, som fryktet med 12 mpix. Håper de kommer med en F51 med maks 7-8 mpix og forbedret batterikapasitet. Lenke til kommentar
Sam47 Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Har et F40fd og er kjempefornøyd med det, angrer ikke på at jeg valgte det over F30, tar gode bilder i dårlig lys med lite støy. under et et bilde jeg har tatt med kun indirekte lys fra lcd skjermen.Bilde Men hva kan mag egentlig gjør med denne bilden? F40 er greit men det har fakstist mer støy enn F31 - og F50 enda mer. "Next candidate" tror jeg... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 (endret) Har et F40fd og er kjempefornøyd med det, angrer ikke på at jeg valgte det over F30, tar gode bilder i dårlig lys med lite støy. Siden du har erfaring med bruk av F40fd, så lurer jeg på hvilke områder det er bedre enn F30? Det må jo være mer enn face detection. Har det like god eller bedre bildekvalitet, siden du skriver at du ikke angrer på at du valgte F40 i steden for F30? Endret 19. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 19. september 2007 Del Skrevet 19. september 2007 Vel egentlig så er de ganske lik når det gjeller bildekvalitet, Det bedre optikk på F40fd, bildene er noe skarpere, den er enklere å bruke, bedre responstid i menyen, er tynn og den har velgerhjulet på baksiden. I F30 sin favør så er det høyere ISO, lengre batterilevetid. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hvis du sætter f50fd i 6mp-mode, og glemmer 12mpixel reklame mode, så vil du opdage at den laver billeder med FLERE detaljer OG mindre støj end F30! Har forsøgt at lægge nogen sammenlignende studier ind som erfaringer, men det kan de ikke finde ud af hos Akam, så vedhæftet teksen nedenfor Betragt sensor som 6 Mega double-pixels. :-) --------------------------------------------------------------------------------------------------- Initiel sammenligning af specielt lysfølsomhed med F30 --------------------- Til min STORE overraskelse viser F50fd sig at have MINDRE billedstøj ved samme ISO, hvis man vælger 6Mpixel så man har sammenlignelige resultater. Og dette sker IKKE på bekostning af detaljer! Venter SPÆNDT på en mere professionel test fra AKAM!! Hvis man sætter den til 12Mpixel får man - som forventeligt - mere støj, men ikke ret meget end 6Mpixel på F30. Endnu mere overraskende er det måske at 3Mpixel-ISO6400 mode faktisk er anvendeligt, hvis man kan klare sig med 3Mpixel - og det er jo de færreste PC-skærme der har mere... Faktisk blev de (svære) test-billeder jeg lavede på 3Mpixel-ISO6400 LANGT bedre end de tilsvarende ISO3200 på F30, såvel med 6Mpixel som 3Mpixel !! BÅDE mindre støj OG flere detaljer!! Herligt at der nu er Image-stabilizer (Endda aktiv under video) Og SKØNT at man kan bruge SD/SDHC frem for de sløve xD Tyndere end F30 Bedre skærm, mere læselig og større. Mere standardiseret zoom, med drej på ring om udløser. Firmware er gjort mere intuitiv. 6mpixel er en hel del hårdere komprimeret (omtrent en faktor to!) uden at det på initielle mørke-test har haft negativ inflydelse på detaljerigdom. --------------------- Der er stadigvæk IRRITERENDE grafik-tidspilde når man skal slette billeder. Makro er tilsyneladende blevet om muligt ringere. (Men nu er jeg jo også forkælet forvent med et Ricoh R6, som er suverænt her...) En anelse højere end F30 Den meget brugervenlighed, kan måske blive træls spild af tid når man er dus med kamera, noget kan dog slås fra. Man kan stadig ikke zoome mens man bruger video-funktion. Burde være mit eget valg om jeg kunne leve med motor støj på min video :-( --------------------- Alt det jeg har nået at se på i dag er en forbedring i forhold til F30, på nær makro. Jeg har ikke testet nok til at med rimelighed kunne give karakter, men dagens test har ikke vist noget der trækker alvorligt ned! ...Men det tvinger akam mig till for at sende dette :-% Mvh Eske Rahn Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 oisann! nå holdte jeg faktisk på og bestille en, helt til jeg kom over denne tråden. Lenke til kommentar
modin Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hvordan er fuji sin 12mpx brikke snakker er det da telt med to lysfølsomme celler under hver microprisme (har kompaktkameraene deres dette slik som DSLRene?). I såfall er jo 12 mpx en form for interpolering og kameraet bør brukes på 6mpx med et punkt for sterkt og et for svakt lys, i såfall ser dette langt lysere ut. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Hvordan er fuji sin 12mpx brikke snakker er det da telt med to lysfølsomme celler under hver microprisme (har kompaktkameraene deres dette slik som DSLRene?).Nei, det er bare DSLR som har slike brikker. Kompakt-brikkene har en mer ordinær sensor, den er dog "rotert" 45° i forhold til de fleste andre. Dette gir ikke noen nevneverdig forskjell. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg ser noen har sparket liv i denne tråden igjen. Jeg har i mellomtiden selv gått for lillebror F40fd, og det hådterer støyen særdeles imponerende på sine drøyt 8 MP. Nattbilder på ISO400 kunne fint skrives ut til 10x15, det kan man vel skjelden med de fleste andre kamera. Selv ved ISO2000 (!) ga det støy som ikke var verre enn ISO400 på andre kamera jeg har prøvd. Noen testbilder la jeg ut på min kameraside under Testbilder. Tror F50 skal slite med sine 12 MP, ja. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 26. desember 2007 Del Skrevet 26. desember 2007 Jeg ser noen har sparket liv i denne tråden igjen. Jeg har i mellomtiden selv gått for lillebror F40fd, og det hådterer støyen særdeles imponerende på sine drøyt 8 MP.Nattbilder på ISO400 kunne fint skrives ut til 10x15, det kan man vel skjelden med de fleste andre kamera. Selv ved ISO2000 (!) ga det støy som ikke var verre enn ISO400 på andre kamera jeg har prøvd. Noen testbilder la jeg ut på min kameraside under Testbilder. Tror F50 skal slite med sine 12 MP, ja. dere er snille som sa ifra, jeg satt og siklet, klistret foran skjermen når jeg så dette kameraet, det var enten sony w90 eller F50FD det skulle bli til. Jeg skulle ønske at noen kunne hjelpe meg litt i tråden min. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 27. desember 2007 Del Skrevet 27. desember 2007 Vel, hva er de med F40 kontra F50 du ikke liker, da? F40 har litt mindre innstillinger, men er det noe som uansett ville væt savnet, tror du? Er det utseendet som teller er da jammen F40 også lekkert utformet, og slett ikke langt unna F50. Det var betydelig mer forskjell fra F30 til disse to nyeste. Det hadde jo mer firkantet mursteinspreg. På den annen side vol nok F30/31 stå igjen som de teknisk beste lommekamera i lang tid fremover.... Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 spør du meg så syns jeg du bør få lefdal til og skaffe canon 950, det er verdens beste! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. desember 2007 Del Skrevet 28. desember 2007 spør du meg så syns jeg du bør få lefdal til og skaffe canon 950, det er verdens beste! Å ja? Jeg husker da jeg var et rompetroll på ungdomskolen og gymnaset at noen hevdet at JVC laget verdens beste stereo, og Ford verdens beste biler. Til min store forundring fant jeg ut at det ikke stemte. Kan hende det hadde noen å gjøre med at storebrødrene deres hadde et relativt stort anlegg fra JVC, og at fatteren kjørte Ford. Selvfølgelig var pappa verdens sterkeste mann noen år tidligere. Er jeg langt på jordet hvis jeg tipper at du eller noen annen i familien har den modellen, eller en eldre modell av samme serie? Jeg har forøvrig merket meg at fanboyisme er enda mer utbredt i denne underkategorien av Akam-forumet. Ingenting avsporer en konstruktiv diskusjon mer enn folk med en religiøs overbevisning om enkelte produkters totale fortreffelighet. Hvis jeg har feiltolket et sarkastisk innlegg så beklager jeg så mye. Her på forumet pleier vi å bruke en form for smiley (spesielt wink) for å understreke ironi og sarkasme, men jeg tror neppe det er tilfellet her. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 (endret) spør du meg så syns jeg du bør få lefdal til og skaffe canon 950, det er verdens beste! Å ja? Jeg husker da jeg var et rompetroll på ungdomskolen og gymnaset at noen hevdet at JVC laget verdens beste stereo, og Ford verdens beste biler. Til min store forundring fant jeg ut at det ikke stemte. Kan hende det hadde noen å gjøre med at storebrødrene deres hadde et relativt stort anlegg fra JVC, og at fatteren kjørte Ford. Selvfølgelig var pappa verdens sterkeste mann noen år tidligere. Er jeg langt på jordet hvis jeg tipper at du eller noen annen i familien har den modellen, eller en eldre modell av samme serie? Jeg har forøvrig merket meg at fanboyisme er enda mer utbredt i denne underkategorien av Akam-forumet. Ingenting avsporer en konstruktiv diskusjon mer enn folk med en religiøs overbevisning om enkelte produkters totale fortreffelighet. Hvis jeg har feiltolket et sarkastisk innlegg så beklager jeg så mye. Her på forumet pleier vi å bruke en form for smiley (spesielt wink) for å understreke ironi og sarkasme, men jeg tror neppe det er tilfellet her. du kan holde kjeften din, for det at det var verdens beste var kun ett uttrykk jeg brukte.istedet for og holde deg on topic prater du kun piss om at faren din er verdens sterkeste, og noe som han hvertfall ikke han er etter hva jeg har sett i styrkekonkurransene på tv. For og si det mere ideelt for trådstarter, F50FD var en skuffelse? prøv canon 950 da vel, kanskje du vill like den? trenger ikke slimete kommentarer og teite innlegg kun fordi jeg har funnet ett kamera som mange på internet har anmeldt og syns er bra. edit: for og understreke at jeg ikke er en "wannabe "know-everything" så har ingen i familien min canon, jeg har bare sett masse tester på internet og det kameraet har utmerket seg i de fleste tester over en del andre kameraer. og jeg skal kjøpe det. derfor er jeg bare glad når mandagen kommer. må også beklage spydig innlegg til PMnormal, ble bare sur da han trodde jeg var fjortiss. er bare glad, og jeg er ikke akkuratt den slemme typen. er snill jeg. Endret 29. desember 2007 av Plizket Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 du kan holde kjeften din, og og jeg er ikke akkuratt den slemme typen. er snill jeg ..må vel være en selvmotsigelse, og litt ufin tone. Det får så være at PMnormal brukte litt bensin på bålet, men så ble også agnet til de grader svelget... Han har derimot et poeng, derav hans innlegg, som jeg velger å ha forstått rett. Dette er nemlig ikke det første innlegget i kategorien "dette kameraet er best", uten særlig mer utredning om hva som er bra. jeg har bare sett masse tester på internet og det kameraet har utmerket seg i de fleste tester over en del andre kameraer Men hva slags tester? Bilder tatt midt på dagen på torget en solskinnsdag i fellesferien, eller selskapsbilder inne i halvdårlig lys? Det er derfor jeg gnåler om F40fd'n for tiden. Ja, Ixus 950 har fått god omtale på mange punkter, men er ikke særlig overbevisende på nettopp stigende ISO og dertil bildestøy. Og nettopp slike aspekter bør være litt tungtveiende på et lommekamera, ikke kun ensidig ros av en kjent modell. Det er styrker og svakheter på alle, og greit å få frem begge deler. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 29. desember 2007 Del Skrevet 29. desember 2007 Ytelse på høy ISO er det først og fremst de med over gjennomsnittlig interesse for foto som er veldig oppmerksom på (snittet ligger strengt tatt lavt). De fleste vil jeg tro skyter på auto, med blitz innendørs, og vil neppe oppleve situasjoner hvor kameraet deres skyter på over 200 (enkelte kamera stopper der ved auto-skyting). For en slik konsument har høy ytelse på ISO lite å si, ikke fordi det ikke er relevant for hva som gir gode bilder, men fordi den type bruker aldri vil bruke en slik funksjon. Det illustrerer for så vidt godt at det ikke finnes "et perfekt kamera". Men i forbindelse med hvorvidt F50d er "en gedigen skuffelse" så gir det en viss annen innfallsport. Høy ISO-ytelse (400/800+) vil ikke være noe en gjennomsnittlig bruker nyter veldig godt av (fordi de mot bedre vitende stort sett alltid skyter med blitz). Spør en gjennomsnittlig forbruker om ISO og støy, og om de bruker blitz. Svaret vil være "hæ?", "hæ?" og "selvsagt bruker jeg blitz" (også utendørs ved landskapsfoto). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå