Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trekking av visdomstann og bruk av smertestillende

pengolf

Anbefalte innlegg

På fredag trakk jeg en visdomstann og fikk beskjed om at det kom til å gjøre vondt et par dager. Nå er det gått snart fem dager, og det verker fortsatt. Er dette vanlig? Og hvilken type smertestillende kan anbefales? Jeg kjører på med ibux (ibuprofen), men har forstått at det ikke er bra for kroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vondt på hvilken måte? svir det i såret eller er det vondt i kjeven? Du kan ta paracet, men ikke flere enn 2-3 om dagen. Husk at du må være flink å skylle munnen.

Jeg trakk visdomstann for noen måneder siden, da ble det en infeksjon som gikk fra såret og ned i svelget. Måtte ha penicilin. Har aldri hatt problemer eller vondt når jeg trakk 2 andre

Lenke til kommentar
Vondt på hvilken måte? svir det i såret eller er det vondt i kjeven? Du kan ta paracet, men ikke flere enn 2-3 om dagen. Husk at du må være flink å skylle munnen.

Jeg trakk visdomstann for noen måneder siden, da ble det en infeksjon som gikk fra såret og ned i svelget. Måtte ha penicilin. Har aldri hatt problemer eller vondt når jeg trakk 2 andre

9228868[/snapback]

Du kan ta opptil 8 paracet fordelt på 2 stk 4 ganger om dagen med 6 timer mellom hver dose. Du kan også ta 1 stk Ibux 200mg innimellom, slik at du går på smertestillende konstant, dog ikke lengre enn nødvendig (en tre-fire dager, tenker jeg).

Lenke til kommentar
Eller ibux og paracet sammen. Bare vær forsiktig med paraceten, ellers så blir det lever-operasjon også ;)

9229221[/snapback]

Eller ikke.. Med mindre han har tenkt å gå på paracet-kur resten av ungdomsårene.

9251876[/snapback]

hva får deg til å si det? Det er det legen min anbefalte nemlig...

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Det samme gjelder ibux, jeg har nå gått på ibux 600mg i fire dager fordelt på 4 doser daglig, da jeg mengler enzymet som omdanner kodein i paralgin forte til morfin, så er det bare paracetamolen i den som virker. Snakket med en lege som mente at så lenge man ikke spiser seg i hjel av ibux resten av året og at det kun gjelder den stunda man har vondt så er det sjelden og så fremt man ikke bruker andre legemidler samtidig, at man vil få gastrointestinale blødninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...