Gå til innhold

Tror du utenomjordiske har besøkt Jorden?

Anbefalte innlegg

Hvorfor må livet på jorden kommet fra et annet sted? Ingenting som tilsier at livet må ha oppstått en annen plass en på denne planeten. Om livet på jorden kom fra en annen planet, hvordan kom da livet til den planeten, og den før der, og der.........?

Det er noe som tilsier, noe her... Det er evolusjonen.

9235038[/snapback]

Tenker på før evulosjonen :p

Livet på jorda må ha startet ett sted, hvor kom det fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker på før evulosjonen tongue.gif

Livet på jorda må ha startet ett sted, hvor kom det fra?

Det første livet ut i lyset

På en grunne i et hav omgitt av vulkaner laget livet de første spor. Tre milliarder år gamle steinformasjoner kalt stromatolitter kan være rester av mikroskopiske skapninger som strakte seg mot lyset.

Den australske forskeren Abigail Allwood (bildet) har trolig funnet de eldste rester av liv på jorda.

De urgamle lagene av stein ble dekket av lava fra vulkanutbrudd for over tre milliarder år siden. Derfor kan forskerne i dag finne vel bevarte rester av liv i Pilbara Craton i Vest-Australia.

Abigail Allwood og kollegene hennes har kartlagt underlige steinformer som kalles stromatolitter. De finnes også i dag på havbunnen i laguner og sjøer med høyt saltinnhold. Her kan de leve og vokse uforstyrret.

Levende eller ikke-levende?

Pilbara-regionen merket med rød firkant

Forskerne er uenige om de gamle stromatolittene er laget av levende skapninger eller bare oppstått ved kjemisk utfelling eller andre døde prosesser.

Stromatolittene i Pilbara-området gjør det mer sannsynlig at dette er de eldste kjente spor av liv på jorda, ifølge Allwood.

Stromatolittene finnes i sju forskjellige varianter, og de har en komplisert oppbygning som tyder på at levende skapninger har laget dem.

Mikroorganismer i urhavet

For tre og en halv milliard år siden var jorda ennå en fersk klode. Lavaen freste fra sårene etter en voldsom fødsel. Lufta var uten oksygen. Landjorda var død. I urhavet boblet hete gasser fra jordas indre.

Tidligere har forskerne ment at det første livet oppstod og utviklet seg ved disse undersjøiske geysirene. Fortsatt finnes liv ved undersjøiske vulkaner.

Stromatolittene forteller en annen historie. Mye tyder på at livet i havet trivdes bedre når det en sjelden gang fikk leve i fred, i et grunt og rolig havområde.

En fredelig grunne

Stromatolitter i Pilbara-området. Foto: Abigail Allwood

Trolig trengte havet inn over en slette for tre og en halv millioner år sida. Sola skinte ned på det grunne havet, og langs bunnen vokste mikroorganismene.

De levde på sollys, vann og mineraler og brukte fotosyntese for å lage det oksygenet som livet seinere skulle bli så avhengig av.

Organismene vokste mot sollyset. Akkurat som koraller bygget de opp mineraler i ulike former. Organismene selv er borte for lenge siden, men mineralene de bygget står igjen. Dette ble stromatolittene.

Liv på andre kloder

Abigail Allwood er astrobiolog. Det betyr at hun også er opptatt av å lete etter liv på andre kloder. Men hvordan skal forskerne finne rester av gammelt liv hvis de ikke vet hva de skal se etter?

Kanskje vil astronauter på Mars finne stromatolitter i den røde sanden under en mørk himmel...

her

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

Det er en teori om at det har blitt slått av biter fra andre planeter, som har landet på jorda.

Disse bitene har inneholdt bakterier som har kunnet leve i dette miljøet vi hadde på jorden for lenge, lenge siden.

Deretter har de utviklet seg og formert seg.

Det har sikekrt kommer flere typer bakterier, som har endt i forskjellige ting, som planter og dyr.

Hva vet jeg.

Men det er ikke bare en teoretisk mulighet, det kan faktisk ha skjedd.

Forskere graver og plukker opp asteroitter, sånne små steinting som ramler ned fra himmelen, hva de nå enn kalles :p

De har funnet levende bakterier på enkelte av steinene, om ikke levende så i alle fall spor av dem.

Hvorvidt noe har landet her på jorda og tatt av igjen vet jeg ikke, men jeg har min tvil.

Kornsirkler derimot er jeg usikker på.

De som har vært og kikka på stedene det har oppstått kornsirkler sier at det er en slags energi der, som mange opplever som god.

Noen få andre blir dårlige av det samme.

Men det kan være inbilte følelser.

Det som derimot ikke er inbilning, er målingene av strøling som er det.

Om det er stråling eller energi eller hva det er, men de har i alle fall målt noe.

Husker ikke hva det var, og orker ikke bla gjennom tusenvis av sider for å finne det ut :p

En annen ting som tyder på at det ikke er mennesker som gjør det er at på punktene der kornsirklene oppstår er det et ekstra høyt metallinhold i jorda, som de mener at ikke har vært der før.

I tillegg er stråene på de sirklene som er ansett som "ekte" bøyd i et av leddene, og ikke brukket slik som de som er blitt tråkket ned av mennesker.

Fant ikke noe bilde av et bøyd vs. knekt strå akkurat nå, men er du flink med Google skal det ikke være no problem å dukke over.

Sisst, men ikke minst, så har det blitt filmet to flygende lys over en åker.

De fløy over åkeren og begynte å sirkle et område noen ganger, og plutselig begynte kornet å legge seg ned til en kornsirkel.

Dette var filmet for hånd med et kamera av ikke så veldig god kvalitet.

Selv om bildet var tydelig nok til at du kunne se hva som foregikk, så mente eksperter på videoredigering at det var omtrent umulig å fake dette.

Når du i tillegg tar i betraktning at kornsirkelen oppstod på morgenen en gang, at det hele ble filmet av en "gammel" mann, og at filmen ble vist på kameraet til noen på en pub et par timer senere, så tviler jeg på at dette er juks.

Så mye av dette på et program de viste på TVNorge for en stund tilbake, gikk en gang i reprise også, så det er sikkert mange her som har sett det.

Lenke til kommentar

Dersom disse gudene, faktisk ER noe ekte, og at bibelen har forsøkt og si det.... Hmmm.... ;-P Astrologi var jo den tids vitenskap, altså kunnskapen de fikk etter og observere og studere... Verdens lys,(solen) morgenstjernen (solen) betlehemstjernen (solen) og alle de gudene som har samme navn som planetene osv...

Hva om myndighetene kan lure oss? Når det er den makta vi ikke har det bra med? les litt om Frimurerene, freemasons, osv... Ikke minst gå hit

http://bibelguiden.com/forum/threads.php?id=2049_0_41_0_C

Foresten jeg er nello...

Endret av Lauritius
Lenke til kommentar

er vi alene i universet? :hmm:

svaret er ganske opplagt nei.

hva er oddsen for at vi er alene i et så stort univers, og hva er oddsen at jorden begynte å få liv?

et sted er det er det noen som tenker det samme om at vi er helt alene. :ohmy:

mange mener at vi har fått besøk av "aliens", jeg persjonelig vil tro på at vi har fått besøk flere ganger.

og hva er aliens?

er ikke vi aliens i andres øyne? :thumbup:

Lenke til kommentar
er vi alene i universet? :hmm:

svaret er ganske opplagt nei.

hva er oddsen for at vi er alene i et så stort univers, og hva er oddsen at jorden begynte å få liv?

et sted er det er det noen som tenker det samme om at vi er helt alene. :ohmy:

mange mener at vi har fått besøk av "aliens", jeg persjonelig vil tro på at vi har fått besøk flere ganger.

og hva er aliens?

er ikke vi aliens i andres øyne? :thumbup:

9245825[/snapback]

Faktum er at du her bare kan tro dette. Finnes ingen ting som underbygger det, at det finnes liv andre steder i universet.

De har funnet levende bakterier på enkelte av steinene, om ikke levende så i alle fall spor av dem.

Heller slik at de har funnet noen formasjoner i disse steinene som kan stamme fra fossile microorganismer, men dette ha vitenskapen delt oppfattning om.

Endret av langtongting
Lenke til kommentar

En skal i prinsippet ikke avvise noe, sannsynligheten for at det faktisk kan finnes andre former for liv er tilstede. Sannsynligheten for at vi vil komme i kontakt med andre intelligente (om en skal kalle oss mennesker det når en ser hva vi gjør med planeten vi bor på) former for liv er derimot meget liten.

Angående panspermia - at livet på jorden kan ha oppstått som følge av komplekse kjemiske forbindelser, som aminosyrer, overlevde et meteorittnedslag og dermed bidro til dannelsen av proteiner - så er ikke det aldeles utenkelig.

Ta en titt på Bad Astronomy drevet av Phil Plait. Der finner en mye nyttig.

Mannen er vittig også, ta en titt på hva han har å si på YouTube med det samme...

Litt OT:

anbefaler alle å se gjennom TED talks. Her adresseres mange meget interessante tema, å se disse er vel verdt tiden det tar.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Faktum er at man må ha tro om man tror at det finnes liv pa andre steder en jorden, fordi alt vi vet tilsier at det IKKE gjør det og da har man eventuelt bare troen igjen her også.

9233527[/snapback]

Det er svært sannsynlig at det finnes liv på andre steder enn jorden, i og med at det finnes så mange (over en billion) planeter som ligger i "goldilocks"-avstand til sin nærmeste sol. Det er faktisk så sannsynlig at det er usannsynlig at det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Faktum er at man må ha tro om man tror at det finnes liv pa andre steder en jorden, fordi alt vi vet tilsier at det IKKE gjør det og da har man eventuelt bare troen igjen her også.

9233527[/snapback]

Det er svært sannsynlig at det finnes liv på andre steder enn jorden, i og med at det finnes så mange (over en billion) planeter som ligger i "goldilocks"-avstand til sin nærmeste sol. Det er faktisk så sannsynlig at det er usannsynlig at det ikke gjør det.

9254942[/snapback]

Kan du fremlegge noen håndfaste bevis for at det finnes? :roll:

Lenke til kommentar

9255138[/snapback]

Selvfølgelig kan jeg ikke det, og det har jeg heller aldri påstått at jeg kan (må jeg forklare "sannsynlig"?). Alt jeg trenger å gjøre er å påpeke at påstanden din:

alt vi vet tilsier at det IKKE [finnes liv pa andre steder en jorden]

9233527[/snapback]

er feil.

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

9233527[/snapback]

9254942[/snapback]

9255138[/snapback]

Kan du legge frem beviser for at de ikke finnes? :p

Lenke til kommentar

Mitt svar er også nei.

Når du tenker over sansynligheten for at utenomjordiske vesen skulle velge jorden, fremfor alle de uendlige andre stedene å reise, så trur jeg det ikke har vært noe besøk her. Hvorfor skal det være lettere for de å finne liv på andre planeter enn oss? selvfølgelig kan de jo være lengre fremme teknologisk, og ha metoder for å finne planeter med liv, men synes fortsatt der er så liten sjangs for at de velger jorden som reisemål.

Lenke til kommentar
Kan du legge frem beviser for at de ikke finnes? :p

9255442[/snapback]

Kommer kristne med den, blir svaret at "dere som påstår at noe finnes, har bevisbyrden.." :p

Men jeg utelukker ikke at det finnes noe der ute. Ærlig talt er jo tanken på at det kanskje er andre mennesker (for eksempel) der ute, utrolig artig! Må vel si at jeg heller tror det finnes noe der ute, enn at det ikke gjør det, kanskje fordi jeg håper det.

Uansett, regner ikke med å finne ut av det.. :(

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det hadde vært spennende om det fantes andre der ute. Naboer om du vil. Jeg er selv en stor Sci-fi fan. Men av alt av det vi vet idag, viser at vi er alene, til det motsatte er bevist.

Jeg er selv en kristen og er av den overbeviselse at Gud er skaperen av universet, og jeg vet ikke om han har skapt andre verdener i universets uendelighet. Kanskje er det noen der som bare Gud vet om? Kanskje får vi aldri svar på dette?

Hadde vært spennende om SETI skulle få radiokontakt fra langt der ute. Som i filmen "Contact".

Lenke til kommentar
Men av alt av det vi vet idag, viser at vi er alene, til det motsatte er bevist.

Dette gjelder alle hypoteser; man bør se bort fra konklusjonen dersom den ikke er bevist. Men det er langt fra slik at "alt det vi vet i dag viser at vi er alene". Noe av det vi vet (kosmologisk og probabilistisk) forteller oss at det er svært sannsynlig (men ikke bevist) at det finnes liv på andre planeter. Dette "livet" er ikke nødvendigvis veldig avansert, ei heller er det sikkert at menneskeheten noen gang finner det, men det er svært sannsynlig at det finnes liv andre steder enn på Jorden. La oss se på tallene: Selv om det i prinsippet er lite sannsynlig at livet oppstod, er det rundt en milliard milliarder (1000 000 000 000 000 000 000) planeter i det synlige universet. Hvis vi sier at sjansen for at livet oppstår er 1:1000 000 000 (en til en milliard, dvs. 0.000000001, eller 0.00000001%), vil det si at livet sannsynligvis har oppstått på 1000 000 000 (en milliard) planeter. Disse tallene er tildels arbitrære, men oppdagelsen av ekstremofiler på jorden gjør faktisk liv under vanskelige forutsetninger atskillig mer sannsynlig.

Hadde vært spennende om SETI skulle få radiokontakt fra langt der ute. Som i filmen "Contact".

9255639[/snapback]

Så ingenting av det vi vet i dag peker mot eksistensen av andre livsformer, men NASA har likevel satt i gang SETI – bare for gøy? :p

Lenke til kommentar

9255639[/snapback]

Så ingenting av det vi vet i dag peker mot eksistensen av andre livsformer, men NASA har likevel satt i gang SETI – bare for gøy? :p

9255804[/snapback]

Om en ikke spør, så får en heller ikke svar. Selvsagt må prøve å finne eventuell svar. Støtter selv SETI.

Lenke til kommentar

Liv i rommet?

...

Er det plausibelt?

Vi har funnet en planet som er relativt lik jorden, alt for langt unna.

Begynnelsen på livet på jorden oppstod nesten med en gang vann og land var kaldt nok til å gi ly for biologiske forbindelser.

Hvis vi antar at det finnes 100 000 000 000 000 000 000 000 planeter i verdensrommet -- et veldig lavt antall som lett kan milliarddobles -- og at en av 100 000 planeter er noenlunde lik jorden, og at en av 100 000 planeter lik jorden kan ha liv, og at en av 100 000 av dem igjen har intelligent liv -- så sitter vi igjen med 100 000 000 planeter med intelligent liv.

Det er med andre ord plausibelt at det kan finnes andre planeter med liv, forutsatt at det finnes planeter noenlunde lik joren.

For å virkelig finne ut hvor sansynlig eller usansynlig liv på andre planeter er, må vi fullføre studiet av abiogenesis; naturlig oppstandelse av liv.

Så langt kan vi kalle det plausibelt: Vi har funnet langt under 100 000 planeter i universet, og en av dem var noenlunde lik jorden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...