Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilket element bør jeg velge?(bygge basskasse)

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å bygge en basskasse (prosjekt, digg å tenke på at man har bygd den selv) og lurer på litt.

*Kassa skal stå i en VW Polo '06 modell (ikke så alt for stort bagasjerom)

*Jeg vil heller oppnå bra lyd, enn høy.

*Slitesterkt element. Orker ikke bytte det ofte.

*Hører kun på bandmusikk(mest rock/melodisk metal) og trance.

Slik som jeg tenkte bygger jeg en lukket kasse uten foring (siden kassa ikke kan være så stor). Jeg bruker dette programmet til å beregne kasse.

1) Bør jeg bruke et 8'' eller et 10'' element ? (Tenkte ca 25-35L volum på kassa)

2) Selvom jeg vet hvor stor kassa skal være, vet jeg ikke hva slags areal veggene i kassa bør ha. Finnes det en regneformel/design-program som kan regne ut dette?

3) Hva slags materiale bør jeg bruke? Hørt at Spon og MDF er ganske bra. Kryssfinèr er jeg litt tvilsom til. Blir det ikke fort sprekker med det?

4) Hvor er det best å kjøpe ekstrautstyr som kabler, for (utenpå), borrelås, lim osv :p Biltema funker vel ok?

Jeg har sett på disse elementene:

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...067%20&cart_id=

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...022%20&cart_id=

Er noen av de å anbefale?

Ellers noen som har andre tips? Jeg bor 2 mil unna Oslo, så butikken bør ligge her et sted. Har bare sett på Ljudia sine websider hitill.

Mvh :)

Endret av supern-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har planer om å bygge en basskasse (prosjekt, digg å tenke på at man har bygd den selv) og lurer på litt.

*Kassa skal stå i en VW Polo '06 modell (ikke så alt for stort bagasjerom)

*Jeg vil heller oppnå bra lyd, enn høy.

*Slitesterkt element. Orker ikke bytte det ofte.

*Hører kun på bandmusikk(mest rock/melodisk metal) og trance.

Slik som jeg tenkte bygger jeg en lukket kasse uten foring (siden kassa ikke kan være så stor). Jeg bruker dette programmet til å beregne kasse.

1) Bør jeg bruke et 8'' eller et 10'' element ? (Tenkte ca 25-35L volum på kassa)

2) Selvom jeg vet hvor stor kassa skal være, vet jeg ikke hva slags areal veggene i kassa bør ha. Finnes det en regneformel/design-program som kan regne ut dette?

3) Hva slags materiale bør jeg bruke? Hørt at Spon og MDF er ganske bra. Kryssfinèr er jeg litt tvilsom til. Blir det ikke fort sprekker med det?

4) Hvor er det best å kjøpe ekstrautstyr som kabler, for (utenpå), borrelås, lim osv :p Biltema funker vel ok?

Jeg har sett på disse elementene:

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...067%20&cart_id=

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...022%20&cart_id=

Er noen av de å anbefale?

Ellers noen som har andre tips? Jeg bor 2 mil unna Oslo, så butikken bør ligge her et sted. Har bare sett på Ljudia sine websider hitill.

Mvh :)

9228546[/snapback]

Hva med noen av disse elementene i denne tabellen. Finn DY 9310 og DY 9410.

I tabellen finner du alt du trenger av data om elementene og kassestørrelse.

Volum = L*B*H

Kassen tilpasser du til bagasjerommet. Formen er ikke så nøye bare volumet stemmer. MDF er bra.

Kablene til Biltema er sikkert greit nok.

Finner du andre elementer som du vil regne ut kassestørrelse til, så beregn med en system-Q på 1,1-1,2. Dette pga bilkupeèn`s akustiske egenskaper.

Lenke til kommentar
Volum = L*B*H

Kassen tilpasser du til bagasjerommet. Formen er ikke så nøye bare volumet stemmer. MDF er bra.

9229373[/snapback]

Jeg tenker meg at jeg bygger en helt firkanta kasse. Grunnen til at jeg lurer på om det finnes et program er enkelt og greit at da får man vite nøyaktige mål. Med LBH-formelen må man tippe seg frem. Men jeg har ikke funnet noe enda(google) så det ser dårlig ut. Er vel ikke så mye jobb :)

Lenke til kommentar
Volum = L*B*H

9229373[/snapback]

Jeg tenker meg at jeg bygger en helt firkanta kasse. Grunnen til at jeg lurer på om det finnes et program er enkelt og greit at da får man vite nøyaktige mål. Med LBH-formelen må man tippe seg frem. Men jeg har ikke funnet noe enda(google) så det ser dårlig ut. Er vel ikke så mye jobb :)

9230196[/snapback]

Les igjennom DENNE guiden. Skal stå noen linker til programmer, materialer osv her. :)

Lenke til kommentar

De subene du linker til i første post, de er crap, og bare å slå fra seg først som sist... kom heller med et budsjett, så er det mye enklere å finne noe til deg... En firkantet kasse klarer sønnen min på 6 år å lage, og den tar dobbelt så stor plass som en kasse med skråvegg.. ;)

www.dynabel.no er et fint stad å kikke etter elementer, delefilter, forsterkere osv...

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...