k-ryeng Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Had the K10D sported superior metering and better-looking JPEGs out-the-box, it would have easily achieved our Highly Recommended rating. But the fact you need to put some effort into learning the camera when rivals are ready to go straightaway means we can only award it our lower Recommended rating. < snipp >Hva de mener med "superior metering" mangler "out-of-the-box", vet jeg faktisk ikke. Det er ikke en klage jeg har hørt om K10d før, men det ser ut til at det også er noen du har mulighet til å korrigere? Jeg regner med at "superior metering" skulle stå for seg, og "better-looking JPEGs out-the-box" for seg... De har altså hatt noe å utsette på avstandsmålingen/fokusen, men av hvilke grunner vet ikke jeg. Har heller ikke sett det noe annet sted. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Ad Zuiko-optikk: Her er ei samanlikning av brennvidde 7 til 200 mm: http://www.harlos-mfg.de/e-1/brennw/brennw.htm For den meir avanserte Olympus-amatør har den klassiske objektivsamlinga gjerne vore 14-54mm f.2,8-3,5 og 50-200mm f.2,8-3,5. I 35mm-termer dekker du da 28-400 mm med kun to høgkvalitets, lyssterke og værbestandige zoomobjektiv. Med telekonverteren får du i tillegg eit bildeutsnitt tilsvarande 560mm i 35mm-format. Optikken er i det heile tatt eit svært godt salsargument for Olympus. Eg er elles samd i at det er vanskeleg å samanlikne E-510 og K10D, da dei opererer i litt ulike divisjonar. Mitt tips er å fokusere på optikken, her Zuiko, kjøpe E-510 og eventuelt bytte dette seinare når E-3 kjem i haust. Da har du eit 100% værtetta system som du kan ta ut i all slags vær. K10D er også værtetta, men det hjelper lite når det ikkje er værtetta objektiv å sette på huset, slik goffen har påpeikt. Til slutt vil eg tipse om den finske naturfotografen Lauri Sippu. Han bruker Olympus, og har mange flotte galleri her: http://homepage.mac.com/lsippu/Menu3.html Lenke til kommentar
goffen Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Det du sier om hvilke bilder du vil ta høres Olympus ut. (Ulempene med liten brikke er først og fremst mer støy ved høy ISO (Og olympus er nå friskemeldt av de fleste ang dette), og dessuten at du får større dybdeskarphet. Dette er ulempe ved portrett, men stort sett en fordel ved natur/landskap. Olympus er kjent for god fargegjengivelse. Selv vil jeg framheve at solnedganger blir mye bedre på Olympus. K10d vil gjerne ha disse i gult i stedet for rødt. Ellers, det gnålet om k10d og dårlige Jpeg'er er etter min mening tull. Det er for det første snakk om en enkelt innstilling. (Livlig var det visst på Norsk). Pentax har tilstrebet en "film look" og dette gjør at bildet zoomet inn til 100% ikke ser så skarpt ut på pixelnivå. Smak og behag, Noen synes Pentax looken er ekstremt bra. Tilsvarende linser du er ute etter: 16-50 2.8 blir 14-54 2.8-3,5 Oly's er halve prisen, mye lettere, større område (regnet til 35mm ekv), litt dårliger blender i den lange enden. Begge er værfast. Pentax 50-200 vs Oly 50-150 (dblkit linse). Oly'en er bedre, men området blir litt større på pentax'en. (Tips. Ikke kjøp Pentax- sin, velg samsung's tilsvarende til 1500 hos JapanFoto) Dersom du flesker til med Oly 50-200 2.8-3.5 så får du en fantastisk linse. Kjøp heller denne og 1,4 x teleconverter i stedet for Bigma. Da kommer du opp i 280mm. tilsvarende 560mm. Det er nokså langt... Bigma finnes til begge. På pentax får du ikke HSM. Kun basert på motoren i kamerahuset. Er visstnok HSM på Olyvarianten. (Har en i bestilling, så snart vet jeg det) På oly kommer du like langt med 135-400 som 50-500 på pentax. 1/2 pris og vekt. Denne kommer i USA om en ukes tid, så da dukker det muligens opp noen hos Fotovideo om en stund. Goffen Lenke til kommentar
goffen Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Her er et par bra e-510 linker: http://www.nwpphotoforum.com/ubbthreads/in...ly510Review.php http://wrotniak.net/photo/oly-e/e510-rev.html Goffen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 K10D er også værtetta, men det hjelper lite når det ikkje er værtetta objektiv å sette på huset, slik goffen har påpeikt. De nye DA* som kommer i salg i løpet av sept. er værtette. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 9. august 2007 Forfatter Del Skrevet 9. august 2007 er ikke olympus sin kommende 70-300 bra? http://www.digit.no/wip4/olympus_zuiko_dig...d.epl?id=153063 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 er ikke olympus sin kommende 70-300 bra? http://www.digit.no/wip4/olympus_zuiko_dig...d.epl?id=153063 9241002[/snapback] Det er ihvertfall et lovende objektiv. Burde dekke brennvidde behovet for de fleste. Kvaliteten er det fortidlig å si noe om; men det kommer vel noen tester etterhvert. Tom Lenke til kommentar
Andreaz69 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Vi må også huske på at Norge er et lite land (les lite marked) og det er rett og slett ikke plass til alle i toppen. Markedsføring er tingen, og det er klart at Pentax her ikke har vært flinkest i klassen, selv om de lager topp utstyr. Canon har vel også vunnet en del andeler ved å bli distribuert i store foto-kjeder. Er selv på vei til å trå til å kjøpe K10D Har jobbet meg opp fra en Super A, til en MZ-7 og nå er tiden inne for å gå over til digitalt. Pentax har iallefall alltid svart til mine forventninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Er selv på vei til å trå til å kjøpe K10D Har jobbet meg opp fra en Super A, til en MZ-7 og nå er tiden inne for å gå over til digitalt. Jeg kjøpte også K10d (i feb. 07) som første digitale. Ikke angret et sekund. Det er så nydelig lettvindt å få respons med en gang (dvs. se resultatet/bildet rett etter at du knipset) og kunne evt. justere litt å ta et nytt 'perfekt' bilde. But you shouldn't be required to go through the fuss of RAW conversion in order to get the best output possible from the K10D, right? Dette er et amatørmessig utsagn etter min mening. Raw (.PEF) er hva en kan kalle det "digitale negativet" og det å ikke ta vare på dette, men isteden spare en begrenset JPEG, er jo idiotisk. Jeg skyter kun i .PEF (raw), lagrer alt i .PEF på PC'en, kikker direkte på .PEF bildene (FastStone Image Viewer). Så jeg slipper stort sett "... the fuss of JPEG conversion...". Kun de bildene som skal manipuleres vil resultatet legges ut som JPEG (men disse får jo også eget navn og er i sannhet egne bilder). Utgangspunktet ('negativet') er fortsatt en .PEF Dersom noen bilder skal sendes andre kjører jeg en JPEG batch kovertering over til en DVD, som ikke tar mye lengre tid enn om bildene hadde vært JPEG i utganbgspunktet. Dessuten dersom noen vil ha In-Camera-Jpeg konvertering anderledes så endre instillingene på kameraet da. Dette er kun en smakssak. Værre er det at AWB (auto hvitebalanse) bommer innimellom så om en kun skal ha JPEG's (urrk!) så styr denne manuelt. Venter forøvrig i spenning på 50-135 DA* objektivet. Edit: Trykkleif. Endret 9. august 2007 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Andreaz69 Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Er selv på vei til å trå til å kjøpe K10D Har jobbet meg opp fra en Super A, til en MZ-7 og nå er tiden inne for å gå over til digitalt. Jeg kjøpte også K10d (i feb. 07) som første digitale. Ikke angret et sekund. Det er så nydelig lettvindt å få respons med en gang (dvs. se resultatet/bildet rett etter at du knipset) og kunne evt. justere litt å ta et nytt 'perfekt' bilde. Gleder meg! Gikk hen å bestilte det rett etter forrige innlegg jeg Hvorfor vente.. hehe Venter forøvrig i spenning på 50-135 DA* objektivet. Hva er det som er så spesielt med dette objektivet? Er det SMC-DA* 50-135 f/2.8 ED (IF) SDM du sikter til? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Jeg har et spørsmål til Goffen, som i denne sammenhengen er "bifil". Hvordan opplever du forskjellen mellom søkerene på disse to kameraene? For meg er det viktig at jeg ser motivet best mulig i søkeren, siden jeg ofte venter på det gyldne øyeblikket. Tviler på at jeg konverterer med det første, men slikt er alltid nyttig å vite. Mvh Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hva er det som er så spesielt med dette objektivet? Er det SMC-DA* 50-135 f/2.8 ED (IF) SDM du sikter til? Yep. Gleder meg til det kommer og folk får testa det skikkelig (reviews). Til nå har det bare vært synsing fra mer eller mindre pålitelige kilder. Trenger et bra 'portrett objektiv' og 50-135'en blir midt i blinken dersom det blir tilnærmet så bra som folk tror. Dette blei litt off topic da... Lenke til kommentar
goffen Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Jeg har et spørsmål til Goffen, som i denne sammenhengen er "bifil". Hvordan opplever du forskjellen mellom søkerene på disse to kameraene? For meg er det viktig at jeg ser motivet best mulig i søkeren, siden jeg ofte venter på det gyldne øyeblikket. Tviler på at jeg konverterer med det første, men slikt er alltid nyttig å vite. Mvh 9243647[/snapback] Har gjort relativt grundige sammenligninger av k10d og e-1 i så måte. Ved å sette på begge et f2.8 objektiv, og å snu det ene apparatet opp ned så går det an å se gjennom dem samtidig som en slags kikkert. (Jada, kjerringen trodde virkelig at nå har det klikka for'n). De oppleves da som like lyse, og eksakt like store i høyden, dvs at Pentax'en er så mye større som bildet er bredere. Men størrelsen på ting du ser er omtrendt kompatibelt. (Ved samme 35mm ekv brennvidde) De andre Oly'ene er noe mindre inni der. Jeg bruker Oly's okularforstørrer (1.2x) på e-510'en, og da blir søkerbildet eksakt like stort som på e-1 (=samme høyde som k10d). Så da vet du sånn omtrendt hvor landet ligger. Det oppleves som ganske stor forskjell fra en k10d til en e-510 uten okularforstørrer. Goffen Lenke til kommentar
goffen Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Kom på en annen ting som er vesentlig forskjellig også. k10d, en er en skikkelig bråkebøtte. Den slamrer noe innimarien med speilet. E-1 er nesten lydløs, e-510 noe verre, og k10d desidert værst. Hjort på 40-50 meters hold reagerer øyeblikkelig på k10d. Goffen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Kom på en annen ting som er vesentlig forskjellig også. k10d, en er en skikkelig bråkebøtte. Den slamrer noe innimarien med speilet. E-1 er nesten lydløs, e-510 noe verre, og k10d desidert værst. Hjort på 40-50 meters hold reagerer øyeblikkelig på k10d. Goffen 9252791[/snapback] Selv om jeg er nesten fanatisk K10 freak, så må jeg innrømme at den ikke er av de mest stillegående. Men når det gjelder hjort så har jeg litt andre, eller kanskje mer utdypende erfaringer på nettopp dette. De registrerer ganske riktig kameralyden. Men hvis de ikke varer deg på andre måter i tillegg, så jager kameralyden dem ikke på flukt. Hvis du derimot har vinden i ryggen og gir de duftstimuli i tillegg, så kan lyden være det som truigger fluktimpulsen deres. Litt knotete sagt, og veldig off topic. Mvh Lenke til kommentar
goffen Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 De registrerer ganske riktig kameralyden. Men hvis de ikke varer deg på andre måter i tillegg, så jager kameralyden dem ikke på flukt. Hvis du derimot har vinden i ryggen og gir de duftstimuli i tillegg, så kan lyden være det som truigger fluktimpulsen deres. Mere off topic: Hjorten er veldig ofte slik inrettet at dersom den senser deg med to sanser så stikker den, men ofte er det nok med en dersom den ene er lukt... Goffen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå