Gå til innhold

Pentax k10d eller olympus E-510.hva skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har litt erfaring med både E-510 (mest) og K10D. E-1 er mitt referansekamera.

Eit par omtalar av E-510 kan du finne på youtube, laga av cameralabs.com:

- Generell gjennomgang av kameraet:

- Gjennomgang av bildestabilisatoren:

Nokre forskjellar/likskapar mellom E-510 og K10D, slik eg har erfart dei:

- K10D er større og tyngre, og dertil betre grep. Med 14-54 mm på E-510 balanserte imidlertid kameraet svært bra.

- K10D har større søkerbilde, nesten like stort som min gamle OM-4!

- K10D er værtetta

- Pentax har mange objektiv, men manglar inntil vidare lyssterk zoomoptikk

- E-510 med kit-objektiva (14-42 og 40-150) er svært kompakt og "reisevennleg"

- E-510 har LiveView. Prøvde dette med makrofotografering = svært nyttig! Kan forstørre søkerbildet 10X og fokusere manuelt på utvalgt del av motivet. LiveView fungerer også med autofokus. Ein artig funksjon er at over-/undereksponering blir vist i LiveView-modus.

- Menysystemet. Her har Olympus gjort ein kjempejobb, alle nødvendige innstillingar er lett tilgjengelege i menysystemet, i tillegg til logisk plasserte knappar på huset. Pentax verkar meir uoversiktleg og kronglete, men sikkert ein vanesak.

- Begge kan ta forhåndsbilde (på E-510 kan Fn-knappen programmerast til dette).

- Begge har bildestabilisator, eit stort pluss.

- Bildestøy ved høg ISO: Olympus er definitivt "friskmeldt", og moser min gamle E-1 på ISO 800 og 1600. Har ikkje direkte erfaring med K10D her.

- Olympus har det mest effektive støvfjerningsmekanismen, men Pentax med sitt antistatiske belegg kjem inn som ein god nummer to.

- Og det er sikkert fleire punkt....

Begge kameraene er svært gode. Om værforsegling og stor søker er viktig blir det Pentax, om LiveView og kompakthet er viktig blir det Olympus. Eller ein av dei! :-)

Lenke til kommentar
Nå skal jeg kjøpe mitt første egne digitale speilrefleks,og er veeeldig usikker på hvem av disse 2 jeg skal gå for.

her er kameraene og det tilbehøret jeg kommer til å kjøpe :

Pentax K10D med 18-50  og 50-200.+ den nye 16-50  2,8 som kommer i slutten av august.sigma 50-500(bigmaen)og blitz

Eller:

Olympus E-510,med 14-54 og 70-300,den som kommer snart,blitz

Siden du tydeligvis har litt midler til rådighet, vil jeg anbefale deg å gjøre som Afseth antydet - kjøp begge kamerahusene (uten noe mer enn kit-optikk) og behold det du liker best. Angrefristloven ble etablert for at man skulle ha mulighet til å angre ved usette kjøp, og jeg vil ikke anse det som misbruk heller. Bare vær forsiktig når du tar dem opp, og helst ikke lad opp batterier og bruk kameraene - da kan noen nettbutikker være vanskelige. Sørg i hvert fall for å få skriftlig tillatelse på forhånd, så du kan dokumentere hva de har sagt i ettertid.

Det høres jo ut som du har tenkt til å bruke kameraet bl.a. til fuglefoto (hva annet enn fuglefoto og paparazzi trenger man Bigma til, og paparazzi i Alta?)... Da ville jeg nok vurdert Olympus, fordi den har høyere cropfaktor. Du har ikke tenkt på å kjøpe Olympus med Bigma? FotoVideo har den på lager også for FourThirds, så vidt jeg kan se.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
jeg så liksom aldri for meg at K10D skulle kunne veies opp mot et Olympus..
Hvorfor ikke?

9229321[/snapback]

Mangel på buzz om Olympus - uten at man oppsøker steder med spesielt høy interesse for merket. Valget av four-thirds som basis..

Andre ting er Pentax' rykte på optikkvalitet og oppfattelsen av at K10 tar folk med storm - uten at jeg har problemer med å forstå det..

Kort sagt en generell oppfattelse om at de ikke helt hører hjemme i samme "vektklasse" - litt som f.eks Skoda og Opel.

Lenke til kommentar
Kort sagt en generell oppfattelse om at de ikke helt hører hjemme i samme "vektklasse" - litt som f.eks Skoda og Opel.

9234096[/snapback]

Vær forsiktig med slike sammenligninger. Etter å sett hvordan venner og kollegaer av meg har slitt med Opel; i motsetning til de som har Skoda; hadde jeg uten tvil valgt Skoda :cool:

Jeg personlig villeha valgt Olympus fremfor Pentax; nettop pga. FourThirds systemet og live view.

Tom

edit: oppstramming av setning

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at jeg mye heller ville eie en Skoda enn en Opel (og det er utelukkende Opel sin skyld), vil jeg ikke si meg enig i det... Joda, Pentax har sine fordeler og Olympus har det samme. Synes de er like mye i samme vektklasse som 400D og D80, og det er kameraer som svært ofte blir dyttet i samme kategori - selv om D80 er et lite hakk opp uansett hvordan du vender og vrir på det.
Lenke til kommentar
Vær forsiktig med slike sammenligninger. Etter å sett hvordan venner og kollegaer av meg har slitt med Opel; i motsetning til de som har Skoda; hadde jeg uten tvil valgt Skoda

Helt enig... Skal man gjøre slike sammenlikninger bør de være tydeligere enn dette :o)
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt Pentax. Og mange gode grunner til det har allerede vert framme her.

Live-View er ikke noe jeg ser å veldig nødvendig. God søker er mere viktig, og derfor Pentax.

Mere objektiver til Pentax.

Godt grep på pentax. (beste jeg har prøvd)

Mere kommer jeg ikke på. Sikkert mye positivt med 510 også, men K10D er vinneren hos meg.

Må bare legge inn min mening i diskusjonen over.

D80 og K10D er i samme klasse mener jeg

400D og E-510 er også ganske samme klasse. Og D80 og K10D er et lite hakk høyere opp enn 400D og E-510. Vil nesten hive D40x i klassen med 400D men den mangler fokusmotor, og da faller den rett under mener jeg.

Lenke til kommentar
..nettop pga. FourThirds systemet og live view.
Hver sine behov og ønsker. Personlig vurderte jeg kameraer i ~2 måneder før jeg gikk for Pentax. Olympus og andre "morromerker" (i mine øyne) falt rimelig raskt bort og ble helt unaturlige valg. 4/3's var en av de tingene jeg leste om den gang, som gjorde Olympus helt uinteressant (for min del).

Personlig ser jeg forøvrig live-view på et speilrefleks nesten som en vits. Hvis folk skal ha alle kompaktkamera-egenskapene, hvorfor pokker ikke bare holde seg til kompakt da. De overgår jo mange speilreflekskamera i antall megapixler og det ser ut til å selge massene over.. [ironi]:thumbup:[/ironi]

..har slitt med Opel..
Exactly - fortid. Det har skjedd mye der de siste årene. Utstyrs- og klassemessig er ikke Skoda og Opel sidestilt. - Derav (deler av) prisforskjellen. Det at mange er "heldige" med Skoda, og omfavner den, betyr f.eks. ikke at de blir testet opp mot hverandre i bilblader. Man går liksom ikke og plager seg med å ta et tungt valg - mellom Opel eller Skoda.. Ser man på en ny Opel, har man sannsynligvis ikke en gang vurdert å besøke Skodaforhandleren.

Skal man gjøre slike sammenlikninger bør de være tydeligere.
Tenkte å gå for BMW/Mercedes, men det ante meg at det ville bli en uforholdsmessig for stor forskjell da. Jeg er nå en gang ikke så informert om Olympus-produktene at jeg skal påta meg sette dem på fast plass i stigen.
Lenke til kommentar
Exactly - fortid. Det har skjedd mye der de siste årene. Utstyrs- og klassemessig er ikke Skoda og Opel sidestilt. - Derav (deler av) prisforskjellen. Det at mange er "heldige" med Skoda, og omfavner den, betyr f.eks. ikke at de blir testet opp mot hverandre i bilblader. Man går liksom ikke og plager seg med å ta et tungt valg - mellom Opel eller Skoda.. Ser man på en ny Opel, har man sannsynligvis ikke en gang vurdert å besøke Skodaforhandleren.
Mulig det, jeg ville kunne vurdert Skoda Octavia, Toyota Avensis, BMW 3-serie og Volvo V50 i samme vending - og ikke nølt med å droppe Opel-forhandleren tvert... Har kjørt både Opel og Ford ved flere anledninger (og sittet på i enda flere), men ingen av dem kommer til å bli enset en tanke når jeg skal ha meg ny bil... Fordommer, mulig mulig.
Lenke til kommentar
Mulig det, jeg ville kunne vurdert Skoda Octavia, Toyota Avensis, BMW 3-serie og Volvo V50 i samme vending - og ikke nølt med å droppe Opel-forhandleren tvert... Har kjørt både Opel og Ford ved flere anledninger (og sittet på i enda flere), men ingen av dem kommer til å bli enset en tanke når jeg skal ha meg ny bil... Fordommer, mulig mulig.

9235577[/snapback]

snakker vi bil eller kamera nå?

Lenke til kommentar
Fordommer, mulig mulig.

Ja, og det hadde (har) jeg (fremdeles) mot Oly også. Etter (nettopp) å ha kikket på en test og en videopresentasjon av e-510 må jeg si at jeg fremdeles ikke vil veid den opp mot K10D. Det passer seg ikke.

e-510 har klart "morsomme" trekk som er kjekke å ha, som "live-rotering" av bildet man ser på, men ta f.eks. motorisert manuell fokus - sorry! :grin:

..og ja, vi snakker kamera. :roll:

Lenke til kommentar

Begge kamerane vil nok gjøre meir enn god jobb, og eg skjønner frustrasjonen med ikkje å ta og føle på det en har tenkt å kjøpe.. :mad:

Har Pentax K10D og *istDS sjølv og er veldig fornøgde med begge kamera, og K10D er teknisk og brukermessig eit stort steg framover i forhold til *istDS, billdemessig i RAW er det ikkje dei store forskjellane.

Om du likestiller Oly E-510 og K10D elles, bør du sjå på kva fordeler og ulemper størrelsen på bildebrikka gir deg.

Slik eg ser det er det desse forholda.

1,5x crop:

Portrettbilder blir betre kontra 2xcrop. Portrettbilder blir av meg tatt på brennvidder stort sett mellom 50-85mm ( 75-130 mm med 1,5 cropfaktor) Dette gir fin bluret bakgrunn ved denne brennvidda, og den blir betre desto større brennvidde. Med 2x crop vil ein måtte opp i brennvidde og arbeidsavstand for å få samme blurete bakgrunnen. FF har her ein kjempefordel, som eg misunner dei. :(

2x crop:

Lengre brennvidder. Dette er kun en fordel om ein ikkje cropper ved etterbehandling, gjør en det, kan sjøl ein 50mm bli til eit 500mm objektiv. Ein kjem ikkje noko nærmare objektet sjølv om en skryter av at med 2x cropfaktor blir ei linse på eks. 400mm som nemt tidligere i tråden, til en 800 mm. Det er synsfeltet som tilsvarer 800 mm, og ein har litt meir pixler å croppe på i forhold til cropfaktor 1.5, men brennvidda er og blir den samme.

Eg etterbehandler og cropper stort sett alle bilda eg tar med min 600 mm, og i dei verste tilfella, tilsvarer det sikkert eit synsfelt til brennvidder på både 2000mm og 3000mm, og med 2x cropfaktor i desse tilfella så hadde eg hatt litt betre oppløsning igjen..men marginal

Dette er vel egentlig bagateller, men har du tenk å ta mykje portrett eller "villdyrsbilder" er det betraktninger du bør ta med.

Lykke til i valget....

Hopi

Endret av Hopi
Lenke til kommentar
Mangel på buzz om Olympus - uten at man oppsøker steder med spesielt høy interesse for merket. Valget av four-thirds som basis..
Jeg foretrekker riktignok Pentax K10D av disse to, men dine fordommer mot Olympus holder ikke lenger helt vann. Med 510 har Olympus ordnet opp i blant annet støyproblematikken som plaget tidligere utgaver. Og nettopp på grunn av en fysisk mindre sensor, kan man lage mindre, lettere og billigere objektiver, som er helt i samme klasse som større, tyngre og dyrere objektiver til konkurrentene med APS-C sensor.

Personlig ser jeg forøvrig live-view på et speilrefleks nesten som en vits. Hvis folk skal ha alle kompaktkamera-egenskapene, hvorfor pokker ikke bare holde seg til kompakt da.
Jeg var sterkt kritisk til live-view på DSLR før selv, men det HAR sine store fordeler. Spesielt når Olympus også har ordnet opp i kritikken som live-view fikk på forgjengeren. Skal man ta makrobilder, bilder over en folkemasse, under et gjerde, i kronglete posisjoner osv... er live-view faktisk fantastisk nyttig. Man MÅ ikke bruke live-view, så å bruke det som et argument MOT Olympus blir feil.
e-510 har klart "morsomme" trekk som er kjekke å ha, som "live-rotering" av bildet man ser på, men ta f.eks. motorisert manuell fokus - sorry!  :grin:

Skjønner ikke hva du vil frem til her.

Personlig hadde jeg valgt K10D av disse to, men ettersom jeg ser at folk kan ha andre preferanser enn meg, anbefaler jeg å vurdere begge to.

Lenke til kommentar
Og nettopp på grunn av en fysisk mindre sensor
Jo mindre sensor, jo mindre liker jeg meg. For meg er det ikke noe spesielt positivt salgsargument. Vekt plager meg ikke heller, ettersom et kompaktkamera benyttes til anledninger hvor tyngre ting er upassende. En ting kan ikke passe alt og alle..
Skjønner ikke hva du vil frem til her.
Når man ser på bilder i kameraet, vil de roteres om man snur det 90 grader. En liten genialitet jeg likte, i motsetning til å ha manuell fokusering som gjøres v.h.a. motor. - Det kan jeg tenke meg er tjapt og nøyaktig..
Lenke til kommentar

I motsetning til de fleste andre som har svart her så eier jeg faktisk begge disse.

Det blir litt feil å sammenligne disse to kameraene ettersom K10D nok er mer i samme klasse som Olympus e3 når den engang kommer.

Forskjellene i features har vel sånn omtrendt kommet bra fram, men jeg kan dra fram endel som jeg oppfatter som forskjeller.

Vil f.ex påpeke at støv er en glemmesak på Olympus. Har hatt 4 forskjellige hus, og byttet linser i vilden sky. Aldri et støvkorn. Pentax's støvfjerning er en vits.

Det gjelder ikke bare støv på brikken, men også i søkeren.

Linseutvalget som skal være så mye bedre på Pentax kan du glemme. De er stort sett ikke å få fatt i. Det gjelder både Pentax' egne, og sigmalinsene. For olympus er det endel av sigmalinsene (de store) som har det samme problemet, men alle Oly tingene er tilgjengelige. Brukt Pentaxoptikk er blitt svinedyrt. Har akkurat i dag avbestillt en 16-50mm som jeg har ventet på siden februar. (Og fikk samtidig høre at de får inn 7 i neste uke. Disse er oppbestillt for lenge siden, og så går det nok lang tid før det kommer flere. Men nr 8 på listen blir nok glad )

Dersom fastoptikk er tingen for deg så er det nok pentax som gjelder. Synes ikke de har så mye å fare med når det gjelder zoom, og i allefall ikke i den raske enden. (Selv om det omsider kommer noen "any day now")

Olympus har fantastisk optikk, og kitlinsene deres er vesentlig bedre enn de andres. De har noen høl når det gjelder lange linser (som ikke koster det samme som en bil). Dvs lange linser med moderate blenderåpninger. Her skjer det ting.

Full liste over optikk til olympus finner du her:

http://www.wrotniak.com/photo/oly-e/lenses.html

Dersom du gidder å lese en relativt grundig og teknisk gjennomgang over e510 så finner du den her. (Wrotniak har rett og slett peiling på det han skriver om, selv om han ikke lever av det)

http://www.wrotniak.com/photo/oly-e/e510-rev.html

og en litt kjappere her:

http://www.wrotniak.com/photo/oly-e/e510.html

De som savnet tester på 510 kan ikke ha lett noe serlig godt. Jeg har lest mange, og den kommer ut med Topp Kjøp/Highly recommended el.l. i samtlige.

Her er noen:

http://www.nwpphotoforum.com/ubbthreads/in...ly510Review.php

http://www.cameralabs.com/reviews/OlympusE510/index.shtml

http://www.popphoto.com/cameras/4380/camer...mpus-e-510.html

http://www.dcresource.com/reviews/olympus/...iew/index.shtml

http://www.testfreaks.com/digital-cameras/olympus-e-510/ (liste over tester)

Dessuten så kan du lese e410 tester. De er identisk hva bildekvalitet angår.

De som mener LiveView er en lekefunksjon er vel klar over hvilket eneste digital speilreflex utenom 4/3 som tilbyr dette ? (EOS Mk. III)

En annen ting som ikke er kommet fram er at Pentax har fokuskonfirmering på alle manuelle objektiver, og også antishake på alle. (Olympus har begge disse kun på dedikerte 4/3 objektiver.) Pga avstanden fra brikke til bajonett så finnes det adapter for de aller fleste eldre objektiver til 4/3 for en rimelig penge. Unntak er Minolta og Pre EOS Canon (DS?) Synd at Olympus "boikotter" endel funksjonalitet mot manuell obtikk.

Pentax har større og bedre bilde i søkeren. (Men det gjelder ikke i forhold til Olys pro-ting. Da er det kun bredere bilde pga formfaktoren).

Min magefølelse sier at Olympus bildestabilisering er best, men her har jeg ikke egentlig mulighet for en fornuftig sammenligning.

For meg er bildestabilisering svært viktig. Min greie er å en gang få tatt et skikkelig bra bilde av en hjort. Og dermed så er det lange teler med stor lysåpning som teller og altså bildestabilisering. Favoritten der er Pentax med Tamron adaptall sp400 f4. Men etter jeg fikk 510 er oly med 50-200 2.8-3.5 et meget aktuellt alternativ. Serlig pga at det veier ca 1/3 av det andre alternativet, og er ca en halv meter kortere. Må få meg en telekonverter.

(Og det irriterer altså vettet av meg at ikke olympus støtter bildestabilisering på 3.parts optikk.)

(Du kan forresten se noen hjorter som jeg er sånn semifornøyd med på flickr.com/goffen)

Som sagt så avbestilte jeg Pentax-optikk i dag. Ser det litt an. De sliter med å levere varene rett og slett, og det synes jeg går igjen over hele linjen. (Ventet vel ca 3-4 mdr på k10d'en og..) E-510'en fikk jeg på Japan foto omtrent samme uken det var snakk om at den skulle komme. E-3 kjøpes den dagen den kommer.

Men jeg vil uansett beholde k10d.

Blei noe ustrukturert dette, men jeg håper du finner noe nytting informasjon innimellom (fra en som ikke har merkefordommer mot noen av dem.)

Natti

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar

Det er en del ting jeg ikke kjønner,er det en fordel med mindre sensor og 4,3 opptikk som olympus har ?Hvorfor?

olympus mangler jo den ekstra displayen som pentax har ,er ikke det et minus?

Jeg skal som sagt bruke kameraet mest til naturbilder,zoom bilder,mye utendørsbilder,veldig mye nattbilder,nordlysbilder,det blir lite portrett,og innebilder.

Jeg vil ha skarpe og fargerike bilder.

Hvilke objektiv skal jeg kjøpe til olympusen?som tilsvarer de jeg hadde tenkt å kjøpe til pentaxen,16-50,f 2,8 pluss kitlinsa og 50-200, og Hvilket objektiv til olympus blir lik sigma 50-500? dessuten hviken blitz,fjernkontroll mm,håper noen kan hjelpe med dette,evnt link,har litt dårlig tid til å leite sjøl.Takk for alle svar og all hjelp så langt,

ikke kom med andre kamera forslag,for jeg har bestemnt meg for ett av disse 2 overnevnte kameraene

Hvor viktig eller sant er dette jeg leste i en test om k10d?:

Pentax K10D final verdict

One thing should be clear from our comments so far: the K10D is not the greatest performer using its default settings. If you want a camera that takes great-looking JPEGs straight out the box, then look elsewhere. Shooting alongside the K10D with a Nikon D80 really cemented this point home.

Had the K10D sported superior metering and better-looking JPEGs out-the-box, it would have easily achieved our Highly Recommended rating. But the fact you need to put some effort into learning the camera when rivals are ready to go straightaway means we can only award it our lower Recommended rating.

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Hvor viktig eller sant er dette jeg leste i en test om k10d?:

Pentax K10D final verdict

One thing should be clear from our comments so far: the K10D is not the greatest performer using its default settings. If you want a camera that takes great-looking JPEGs straight out the box, then look elsewhere. Shooting alongside the K10D with a Nikon D80 really cemented this point home.

Had the K10D sported superior metering and better-looking JPEGs out-the-box, it would have easily achieved our Highly Recommended rating. But the fact you need to put some effort into learning the camera when rivals are ready to go straightaway means we can only award it our lower Recommended rating.

9238825[/snapback]

Det er nok sant, men for de fleste ikke viktig. K10d leverer veldig nøytrale jpg-bilder med standard innstillinger, men det er mulig å justere dette. Og skyter du med RAW, er det totalt irrelevant. Ettersom du har tenkt å kjøpe et kamera i denne prisklassen, går jeg ut ifra at du har tenkt å bruke litt tid på bildene dine, så dette skulle ikke bety så mye. Om du først of fremst ønsker å skyte snapshots, kjøp et godt kompaktkamera i steden, eller gå i hvertfall ned til en k110d eller d40...

Hva de mener med "superior metering" mangler "out-of-the-box", vet jeg faktisk ikke. Det er ikke en klage jeg har hørt om K10d før, men det ser ut til at det også er noen du har mulighet til å korrigere?

Lenke til kommentar

Sitater fra DCresource sin test av K10D:

-But you shouldn't be required to go through the fuss of RAW conversion in order to get the best output possible from the K10D, right? So what else can you do?

-One simple way to get better JPEG quality is to change the "image tone" option from natural to bright.(Men der blir det kommentert at fargene blir litt vel mye endret)...

-JPEG at +2 sharpness, +1 contrast (dette virker som er en bra innstilling på K10D sine JPEG bilder).

-So what's the bottom line here? Shooting JPEGs straight out of the box isn't a good idea, as they'll be soft and dull in color. You can resolve this by shooting RAW, increasing in-camera sharpening/contrast/saturation, or just using the bright image tone setting. Once you do I think you'll be more than pleased with the K10's output.

I følge DPreview sin test av K10D,så har K10D`s RAW bilder noen ganger mere detaljer enn Nikon D80 sine RAW bilder,så kvaliteten på RAW er veldig god med K10D.

Visst man søker litt på Foto.no sitt forum vil man oppdage at noen som faktisk eier et K10D og bruker det,ikke blir plaget av JPEG kvaliteten,og som noen sier så er 1 brukererfaring i hånden mere verdt enn 10 tester på taket...

Endret av naits81
Lenke til kommentar
Det er en del ting jeg ikke kjønner,er det en fordel med mindre sensor og 4,3 opptikk som olympus har ?Hvorfor?

Det er ikke en fordel eller ulempe, men et konstruksjonsmessig valg som gir både fordeler og ulemper. Fordelen er at du får større televirkning av objektivene, siden brennvidden multipliseres med 2 for å få ekvivalent utsnitt i 35mm. Ulempen er at du får større dybdeskarphetsfelt og fare for mer støy (noe det ser ut som Olympus har klart å komme i sjakk med nå).

Hvilke objektiv skal jeg kjøpe til olympusen?som tilsvarer de jeg hadde tenkt å kjøpe til pentaxen,16-50,f 2,8 pluss kitlinsa og 50-200, og Hvilket objektiv til olympus blir lik sigma 50-500?

Olympus 14-54 er nok den som "utmerker" seg i første omgang, litt dårligere lysstyrke på full tele, men ikke kritisk dårlig. Vet ikke når det blir f/3.5 som største blender, sikkert noen som kan svare på det her.

Ellers kan også et eksemplar av Leica 14-50 f/2.8-3.5 være aktuell, dersom du får tak i et eksemplar. De fleste som bare ville ha tak i dette, har vært nødt til å kjøpe seg et Panasonic-kamera og selge huset etterpå. Kjøper du Panasonic-kit og Olympus-kit, og bytter objektiver, burde du kunne få Leica-objektivet til en nokså rimelig penge. Dette objektivet har også bildestabilisator, usikker på om noen har forsøkt å bruke begge samtidig (hvis det ikke er lagt inn sperre for dette).

Når det gjelder Bigma, får du den til FourThirds-fatning også, og siden det ikke er noen reelle alternativer, ville jeg like gjerne gått for den. Alternativene blir nokså mye videre, Olympus 50-200 f/2.8-3.5 er det nærmeste jeg finner i farten, skjønt Sigma 135-400 er jo også et alternativ (vil tilsvare 270-800mm i 35mm-ekvivalent).

dessuten hviken blitz,fjernkontroll mm,håper noen kan hjelpe med dette,evnt link,har litt dårlig tid til å leite sjøl.Takk for alle svar og all hjelp så langt,

Når det gjelder blitz, er vel Olympus FL-50 et godt tips. FL-36 er vel heller ikke noe dårlig valg, og en del rimeligere (og selvfølgelig en del svakere). Annet tilbehør får Olympus-entusiastene ta seg av :o)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...