pleiadene Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Nå skal jeg kjøpe mitt første egne digitale speilrefleks,og er veeeldig usikker på hvem av disse 2 jeg skal gå for. her er kameraene og det tilbehøret jeg kommer til å kjøpe : Pentax K10D med 18-50 og 50-200.+ den nye 16-50 2,8 som kommer i slutten av august.sigma 50-500(bigmaen)og blitz Eller: Olympus E-510,med 14-54 og 70-300,den som kommer snart,blitz Jeg trenger flest mulige svar snart,og for og imot hvilke kamera jeg skal ta. Begge kameraene har fått like god testkarakter(review) Olympus: http://www.photographyblog.com/reviews_olympus_e510_6.php Pentax: http://www.photographyblog.com/reviews_pentax_k10d_6.php pentaxen har jo alt tilgjengelig nå,men når olympus sin 70-300 kommer vet jeg ikke,jeg har ikke lyst til å vente helt til desember uten zoom! Jeg bor i Alta,jeg har ingen mulighet til å teste kameraene,siden ingen i Alta selger digitale speirefleks annet enn en butikk(thermoglass,kodak)i parksenteret som har noen eos 350 med utstyr Endret 7. august 2007 av pleiadene Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Velg det du føler er rett. stikk ned til sjappa, se, hold kameraene. Du blir ikke misfornøyd uansett hvilket du velger. Pentax har jo værtetting da, det er jo litt kjekt. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Jeg bor i Alta,her er det ingen mulighet å stikke ned til sjappa,her er kun en som selger kameraer,og de har bare noen eos -350 osv,derfor er jeg avhengig av andres meninger og tester. med de pakkene/objektivene jeg skal kjøpe,vil ikke det bli bedre bilder med pentaxen? Endret 7. august 2007 av pleiadene Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Å kjøpe et kamera basert ut i spesifikasjoner alene er en dårlig idé, selv om du bor i Alta. Jeg ville ha tatt turen til nærmeste fotosjappe som har disse kameraene og holdt dem i hånden før jeg kjøper dem. Dumt hvis du skulle bestille via nettet og kameraet overhodet ikke passer til dine never. En annen ting er at Olympus bruker en annen brikketeknologi (4/3 systemet) enn Pentax, sikkert fordeler og ulemper med det som alt annet som er laget av mennesker, står sikkert masse om dette på nettet. Edit: dersom du ikke har mulighet til å dra til en fotosjappe, ville jeg ha avventet å kjøpe til du får anledning til dette. Endret 7. august 2007 av Autoxave Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 E510 har vel LiveView noe K10d ikke har. Enig med andre her i at du bør holde i kameraene før du velger. Jeg har forresten K10d og er kjempefornøyd. Venter i spenning på den nye 50-135 Zoom'en. K10d har (for meg) det desidert beste grepet, jeg prøvde noen kameraer rundt siste årsskifte. Det var avgjørende for valget. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Hvis du har små hender (under normal størrelse for gutter, eller normalt små jentehender) er nok Olympus E-serien det kameraet med best grep for deg. Har du normale guttehender, eller litt over normale jentehender, så er nok Pentax'en best. Dette er selvsagt ikke en fasit, men kan hjelpe deg på vei. Hvis du ikke har noen fotobutikker i grei avstand, så ville jeg bestilt den som ut fra min beskrivelse passer deg best, og heller benyttet deg av 14 dagers angrerett om den er helt feil. Hvis du vil være skikkelig sikker, så bestiller du begge (kanskje fra forskjellige steder) og returnerer den som passer deg dårligst. Det Pentax'en har som sin største fordel, er at den tåler mer fukt, støv og hardt bruk enn Olympus'en. Olympus'en på sin side, har live-view, og en støvfjerningsfunksjon som faktisk virker. Begge to har fått veldig gode kritikker, og så lenge du er fornøyd med grepet, vil du bli fornøyd med kameraet. Olympus'en er også en god del mindre, men da kommer vi inn på dette med grep igjen. Jeg sliter med å holde Olympus'en i nærheten av så stabilt som Pentax K10D, og har ikke mer enn normale guttehender. Dette er de største og mest åpenbare forskjellene, men det er klart det er flere forskjeller. Søker du på forumet, finner du mer detaljert om hva som er bra med de forskjellige kameraene. Endret 7. august 2007 av Afseth Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Nå er ikke akuratt jeg "uhildet" eller i nærheten av rik på kunnskap om Olympus, men jeg så liksom aldri for meg at K10D skulle kunne veies opp mot et Olympus.. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Det viktigste forskjellen er at 4/3 systemet har en mindre bildebrikke enn f.eks. Pentax, Nikon og Canon. Cropfaktoren er derfor 2 mot 1,5 hos Pentax og Nikon. Pentax bruker Sony sine bildebrikker, samme som Nikon av type CCD. Olympus og Canon bruker CMOS. Ellers er det tydelig at utvalget av optikk er langt bedre hos Pentax enn hos Olympus, sikkert fordi Nikon, Pentax og Canon i stor grad kan bruke samme grunnobjektiv med mindre justeringer grunnet objektivfatning, og det derfor er svært interessant for Sigma og Tamron å lage objektiver. Selv om jeg primært er fan av Nikon og Canon (og har Canon selv grunnet mye utstyr fra en analog hverdag), mener jeg her at Pentax er det beste valget av disse to. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Det Pentax'en har som sin største fordel, er at den tåler mer fukt, støv og hardt bruk enn Olympus'en. K10d er et mer robust kamera ja, men pass på at ikke alle objektiver tåler denslags. Tror ikke kit objektivene er tette nok (vann inn via objektivet?). De nye (IF) objektivene (16-50, 50-135 og 60-250) er imidlertid tette. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 (endret) takk for svar så langt,men er ikke objektivene jeg vil kjøpe til pentaxen bedre?vil jeg ikke få bedre bilder av den grunn?og at bildebrikken er større på pentaxen? jeg skal ta mye nordlysbilder/nattbilder,vil ikke da olympusen være dårligere med mindre bildebrikke og like mange pixler,vil ikke det bli mere støy? Hvor får jeg tak i veske til kamera med utstyr? Hvorfor er det så billig i Usa med kamera og utstyr?19,95 dollar (115nok)på BHP i usa for fjernkontroll til pentax,som i norge koster 400 kroner,eller 149dollar(869 nok)på batteripakke til k10d norsk pris 1900kroner Hvor får jeg kjøpt billigst sigma 50-500?(bigmaen) Endret 7. august 2007 av pleiadene Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Pleidane: Alt er billigere i USA, deriblant kamerautstyr. Veske får du kljøpt på mange nettbutikker som f.eks fotovideo.no, mpx.no etc, også mange tråder om fotovesker i dette forumet, det er bare å søke. Mamoz.no har Crumpler vekser som er poplulære. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 jeg så liksom aldri for meg at K10D skulle kunne veies opp mot et Olympus..Hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg kan ikke se at noen nevnte bildestabilisatoren på E-510. Nå vet jeg mindre om Pentax'en, men hvis den ikke har dette, er det iallfall noe å legge på vekten i Olympus' favør. Når det gjelder støy, har iallfall ikke jeg merket noe utstrakt mer støy med mitt E-400, som ellers ikke er så langt unne E-510 enn f.eks. 350D som jeg prøvelånte en gang. Live view som også nevnes her kan også være en kjekk funksjon å ta med seg. Selv om det kanskje ikke er det man bruker til daglig med et SLR er det veldig kjekt når man har litt ugunstige kameravinkler som over hodet eller nede langs bakken. Da har iallfall ikke jeg rygg til å stå tvikroket for å se noe i søkeren. Olympus' støyfjerning fungerer også meget bra, som Afseth nevner. Det kan jeg trygt stemme i. Det er ikke alle de andre produsentene som har fått til dette på en tilfredsstillende måte har vi lest i en del tester. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Synes det er få som taler til Pentax fordel,pentax har jo vunnet masse tester rundt i verden,mens E-510 er nermest kommet ubemerket inn på markedet,som en oppgradering av e-500,lite tester er det jo og.jeg har bestandig trodd at pentax var store og bra,men jeg har fått temmelig dårlig tilbakemelding overalt hvor jeg har spurt,det virker som alle kun skal ha canon,nikon,olympus. er virkelig pentaxen og pentax optikk så mye mindre ettertraktet?og hvorfor?? overalt ellers i verden kan det jo se ut til at pentax selger så det hyler etter(det jeg har lest på nett),og i tillegg har problem med å levere,er dette et Norskt fenomen at pentax er så tilbakesatt? Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hei! Kjøp siste utgave av fotografi. Der testes E-510 og får kjempekritikk. De har lagt en del vekt på bildestøy på 4/3 systemet, men mer eller mindre "friskmelder" dette, og gir kameraet "Topp Valg" stempelet. Stabilisatoren gjør visst en god jobb, og som folk har nevnt tidligere; Støvfjerneren VIRKER. Husk at når en tar nattbilder, bruker en uansett stativ og lav ISO. Stabilisator vil jo også hjelpe hvis det blåser litt og stativet ikke står 100% i ro. Angående objektiv, har 4/3 standarden masse spennende objektiver ute på markedet ... og mange på vei. Olympus, Leica og Sigma produserer fourthrids objektiver. Jeg bruker også gamle Zuiko objektiver med OM fatning, samt at jeg har M42 adapter og kan bruke massevis av eldre objektiver... Blandt annet en 400mm f/6.3 som på et 4/3 kamera blir 800mm! ... min "gyllne halvmeter"... Grepet til Olympus synes jeg er meget bra for så små kameraer. Jeg er 1.98m høy og er belastet med lange lem fra naturens side, men holder mitt E-500 stødig og godt for det om. Men det er litt som flere andre påpeker; les litt rundt på tester og sånn. Vurder hvilke bilder du skal ta "flest" av etc. Uansett, så er det jo 2 meget gode kameraer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg kan ikke se at noen nevnte bildestabilisatoren på E-510. Nå vet jeg mindre om Pentax'en, men hvis den ikke har dette, er det iallfall noe å legge på vekten i Olympus' favør. Joda, Pentax K10D har også det... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 overalt ellers i verden kan det jo se ut til at pentax selger så det hyler etter(det jeg har lest på nett),og i tillegg har problem med å levere,er dette et Norskt fenomen at pentax er så tilbakesatt? Pentax har nok slitt en del med markedsføringen de siste 10-15 årene i Norge, selvfølgelig ikke bare med DSLR, men også analog SLR. De har ikke klart å få de samme markedsandelene som Canon og Nikon Ikke vet jeg, men det virker som Pentax fikk en liten knekk i Norge da de innførte K-fatningen. Jeg har sett utrolig mange M42-baserte kameraer, også med Pentax, men veldig få K-fatning (den de bruker i dag). Nå var det svært mange andre også som brukte M42, merker som i dag er helt borte fra det norske markedet. Men som du sier - ellers i verden er Pentax fremdeles et stort marked, og jeg tror Fovi/Pentax Norge har et kjempepotensiale. K10D har også solgt mye her, selv om de ikke akkurat matcher Canon og Nikon ennå. Jeg håper at Pentax har mer godsaker på lur, så de kan heve seg ytterligere noen hakk også her hjemme... Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Kan ikke si så mye om Pentax, som sikkert er et glimrende kamera. Jeg har tidligere brukt E-300 og E-1, spesielt sistnevnte er et glimrende, men nå forholdsvis utdatert kamera. Utvalget av optikk blir større og større. Disse objektivenet er designet for digital bruk og er betydelig lettere og mindre enn tilsvarende fra konkurrentene. Selv har jeg blant annet brukt olympus sin 50 2.0 og 14-54. Begge er i toppklasse og ligger på ca 4.000,- pr. stk En kamerat av meg har nettopp fått E-510 og er godt fornøyd. De testene jeg har sett på nettet er også fordelaktige. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Sitat fra Pentax.no./Fovi: ``Pentax er blant de 3 største produsentene av speilrefleks i Norge hittil i år. Nylig ble også K10D kåret av TIPA til årets beste ekspert-kamera.`` K10D har mange geniale moduser på ``programhjulet`` istedet for motivprogrammer som fks. sport,portrett etc. -Hyperprogram er et av dem,der man ved å velge lukkertid på det ene hjulet setter kameraet automatisk i en slags TV/lukker modus men visst man velger blender med det andre hjulet så settes kameraet i en slags AV/blender modus. Dette gjør at man kan bytte veldig hurtig og enkelt mellom lukker/blender prioritet. -Et annet flott program er et slags iSO program,der man velger iSO verdien selv og kameraet velger lukkertid og blenderåpning som det mener vil gi best eksponering,disse modusene er det kun K10D som har etter hva jeg vet. K10D har et belegg over bildesensoren som gjør at støvpartikler som måtte feste seg,forsvinner som oftest ved bruk av en ``blåsebelg``..... K10D har også en egen knapp for RAW som kan være meget nyttig. Endret 8. august 2007 av naits81 Lenke til kommentar
sarom Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 overalt ellers i verden kan det jo se ut til at pentax selger så det hyler etter(det jeg har lest på nett),og i tillegg har problem med å levere,er dette et Norskt fenomen at pentax er så tilbakesatt? Pentax har nok slitt en del med markedsføringen de siste 10-15 årene i Norge, selvfølgelig ikke bare med DSLR, men også analog SLR. De har ikke klart å få de samme markedsandelene som Canon og Nikon Ikke vet jeg, men det virker som Pentax fikk en liten knekk i Norge da de innførte K-fatningen. Jeg har sett utrolig mange M42-baserte kameraer, også med Pentax, men veldig få K-fatning (den de bruker i dag). Nå var det svært mange andre også som brukte M42, merker som i dag er helt borte fra det norske markedet. Men som du sier - ellers i verden er Pentax fremdeles et stort marked, og jeg tror Fovi/Pentax Norge har et kjempepotensiale. K10D har også solgt mye her, selv om de ikke akkurat matcher Canon og Nikon ennå. Jeg håper at Pentax har mer godsaker på lur, så de kan heve seg ytterligere noen hakk også her hjemme... 9231028[/snapback] Nå er Pentax den 3 største på speilrefleks i Norge hittil iår da. Se hjemmesiden. http://www.pentax.no/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå