Gå til innhold

It-akademiet: Drift av nettverk..

P|zZa

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å snuser litt på å videreutdanne meg innenfor nettverk ved IT-akademiet.

Har sett litt på nettstudiet "Drift av Nettverk" og lurer på om det er noen som har tatt akkurat denne?

Hvordan var dette kurset? Omhandlet det simple ting, eller gikk dem grundig til verks? Og hvordan var det å få jobb (evt gå opp i lønn i nåværende bedrift) etter dette?

Kan informere om at jeg har fagbrev: serviceelektronikker - data og kontorsystem. Og har jobbet i en stor IT bedrift i 2 1/2 år, samt at jeg har IT som hobby..

(Vurderer videre etter dette å gå "Cisco CCNA"..)

Mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skjønt det at Cisco begynner å ta over store deler av markedet, så er vel kanskje derfor jeg lurer på å ta den veien :innocent:

Men hva er så dårlig med IT-akademiet, siden du ikke syns noe om det?

Og hvilken andre alternativer fins rundt omkring?

Lenke til kommentar

Cisco har allerede store deler av markedet og har hatt det lenge. It-Akademiet har Cisco Netacad, hvor pensum og labbene kommer fra Cisco som står for innholdet. Du lærer generell nettverks teori, implementering, design og troubleshooting. Utsyret er i orden, instruktørene er faglig sterke og jobber i bransjen. Du får mer en nok å gjøre de første mnd, trust me. Men om CCNA alene vil gi deg jobb, vet jeg ikke. CCNP gjør det ihvertfall. Jeg mener Cisco delen er en av It-akademiets sterke sider.

Tidligere student.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

For å være ærlig, som det har vært tidligere, er at it-akademiet overselger. Du trenger ikke en skit for å komme inn så lenge de får pengene sine. Det folka ofte ikke vet er at CCNA løpet er beintøft.

Vel, du MÅ være frampå ellers stryker du. Folk tror it-akademiet er en sekretærlinje. Teori: Du må bruke 3-5 timer per kapittel. Du har 3-5 kapitteler i uka. Klasseromundervisning minst 18 timer i uka. Så skal du bruke 50% av tiden på praktisk labbing, og det praktiske teller nesten 50% av karakteren din. Men er også kanskje det viktigste fordi da lærer du hvordan protokoller fungerer i praksis, problemløsing og en god del banning. Men den gjør noe med selvtilliten din og din forståelse. Du vil kanskje jobbe 10-11 timer om dagen også i helgene. Dvs, du har ikke tid til å jobbe, trene eller ha ett sosialt liv. Er du borte mer enn halvannen uke vil jeg påstå at sjangsen for å stryke er stor. Ikke noe som heter studentpils, fordi det har du ikke tid til. I løpet av de 4 modulene vil du ha svart på 1000 spørsmål og vært igjennom nervepirrende 2 praktiske prøver. (alt kan skje under en lab.... for mange kan det være stressende). Men alt i alt, så lønner det seg. Det blir en metamorfose og man blir dyktig. I Juli hadde jeg på 325 timer med ccie labbing, og fikk samme følelse da jeg gikk CCNA. Man begynner å drømme om rare ting, feks BGP etc.

Rådet jeg vil gi deg at du gjør Cisco hverdag med miks av labbing og lesing. Ordne deg dynamips slik at du kan kjøre Cisco IOS på pc din. Det er ikke samme som boson simulator.Du kjører ekte IOS og du vil ikke merke forskjell på det og en annen rack. Dette gjør du mens du leser teoridelen slik at du har det klart. I starten bør du kun labbe på virkelige routere etc. fordi feilene man ofte gjør i starten er lag 1 feil. Vel om du har muligheten labb alltid på rack. I helgene bruk til lesing og dynamips. Første dagen kan være litt rart fordi du kanskje aldri sett en DCE/DTE kabel før. Men labbheftene tar det igjennom steg for steg. Etter vært vil du kanskje synes de er litt for omstendige men du bør lære deg show kommandoene og hvordan det du taster påvirker nettverket. Debugging viser eksakt hvordan protokollene fungerer og vil gi deg en forståelse en bok ikke kan gi deg. Labbing stragegien er: Implementer, verifiser og troubleshoot. Dette gjør du steg for steg. Ikke vits å starte på nye ting om du ikke har sjekket at det fungerer. Dette gjelder spesielt når du gjør større avanserte topologier. For at du skal være trygg i praktiske tester bør du gjøre kjernelabbene minst to ganger om du har tid.

For mange som feks aldri har tatt høyere utdannelse så kan overgangen bli stor. Men står du på så klarer du sertifiseringene. CCNA har forandret seg mye bare de tre siste årene, til det hardere. Jeg syntes CCNA var nesten hardere enn CCNP. Jeg jeg syntes ikke CCIE written var så mye hardere enn CCNP heller.

De som jeg har sett ikke klarer seg er gjerne unge folk som spiller wow etc. Folk som egentlig ikke har interesse, og taster på messenger og nå facebook i timene. Folk som har hatt mange år på gutterommet og tror dem kan alt, fra linux geeks til de som kan programmere. Fleste av dem har aldri sett cisco ios før. En del starter helt fra skratch og kommer fra NAV. Der er det noen som aldri burde ha vært der og du finner noen derfra som står på og blir blant de beste fordi de har stor arbeidsvilje og interesse. Det som gjør at du lykkes etter min mening er vilje til å jobbe hardt og har interesse uannsett hva slags bakgrunn du har.

Når det gjaldt studieteknikk brukte jeg alle mulige verktøy, videoer som gir deg oversikt. Se igjennom oversikt videoer ala CBT Nuggets eller knowledgenet før du labber eller har klasseundervising. Fordi da kan du stille bedre spørsmål. Feilen jeg gjorde i starten var at jeg skrev for mye, lange notater og nesten avskrift av boka. Bruk kun nøkkelord, bruk mindmaps. Du kan kun ha en tanke i hodet om gangen, dette gjelder spesielt når du er mann. Så vær aktiv i timene. Det kan gjøre det som man i utgangspunktet synes er kjedlig mere interessant. Synes miksen med små klasser, instruktører som jobber i felten ( de utnyttet jeg til det fulle), labbing, videoer, lesing fra online og fra bøker gav meg stort utbytte og en fin måte å lære på.

Lønna kan jeg ikke si...fra 330 og oppover, ikke umulig å få nybegynner lønn på 450000. Hjelper ikke om du kan Cisco og er samtidig sosial amøbe heller, så det er ingen garanti at du får jobb. Men er du oppgående, har sertfisiseringene som trengs, og slik dagens etterspørsel er, så er det stor sansynlighet at man får en trivelig og godt betalt jobb.

Lykke til.

Endret av Happyone3
Lenke til kommentar

CCNP er en påbygging på CCNA?

Fant bare CCNP studiet på nettsidene deres som vanlig skole,

mens CCNA som nettstudie...

Så hvis jeg da vil starte, må det da enten bli nettstudiet CCNA, eller IT-driftskandidat som førsteåret?

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Cisco Network Academy Program -CNAP CCNA er ikke nettstudie. Pensumet er online, men det er klasseundervisning, bøker, labbing. Før tvilte jeg på at man kunne bli god med nettstudiet, men nå som man kan bytte ut simulatorer med dynamips så er faktisk en mulighet å gjøre det hjemmefra. CNAP er med i det første halvåret året for driftskanditat. Høsten starter med Cisco, så nyåret litt ekstra voice. Så er det microsoftløpet med prosjekt(Ikke så hardt som Cisco i arbeidsmengde). CCNP trenger du CCNA. CNAP CCNP er ett helt års studium og er faktisk min mening lettere fordi det er mest påbygging på det du kan fra før av. Jeg har sett på det nye pensumet, og det er helt up to date. De har fjernet ISDN og modem, men lagt til mer sikkerhet, mpls etc. Men de har beholdt frame-relay etc fordi det er mye brukt i utlandet. Så det du lærer er veldig relevant for det du gjør i arbeidslivet, så det er bare å kunne det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...