Mountain Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) God kveld, diskusjon. Eg vurderer og kjøpe scooter, eg er 15 år og 11. mars neste år blir eg 16. siden eg bor litt utpå landet så vurderer eg å ta moped lappen og kjøpe Scooter/moped, tross alt så kommer foreldrene mine til å betale deler av det. Det går buss fra meg til ungdomskolen, men når eg skal begynne på videregående må eg helt til nærmeste tettsted for å ta tog. Pluss at skolene på videregående starter tideligere en på ungdomskolen tror eg. Noe som er litt festlig er at eg bor nærmere stedet som eg vurderer å gå på videregående, en der eg går på ungdomskole, ca. 100 meter lengre. Så for meg er det veldig greit å ha scooter/moped, siden eg bor ca 5km fra nærmeste tettsted og 4.9 fra nærmeste by, Bryne. Eg har 0, bokstavelig talt null erfaring med moped og scooter fra før av. Eg vet ikke hvilket merke som er bra, osv. Eg er ikke glad i å skru på ting, så det er vel scooter det kommer til å bli, hvis eg skal ta moped lappen? Eg har alltid vært irritert over at eg bor litt langt ifra alt, men venner har eg close. Er det ting eg bør vite? Er det noen som har anbefalinger av scooterer? Og sist men ikke minst, lappen. Eg har nesten aldri vært innom denne delen av Diskusjon.no, så eg vet ikke om tråder eg kan skrive i angående dette. Eg får ikke tid til å skrive mer akuratt nå, eg er på besøk. Og skal reise nå. Endret 7. august 2007 av Narrie Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Eg har 0, bokstavelig talt null erfaring med moped og scooter fra før av. Eg vet ikke hvilket merke som er bra, osv. Eg er ikke glad i å skru på ting, så det er vel scooter det kommer til å bli, hvis eg skal ta moped lappen? 9227694[/snapback] Hvorfor trur alle at man må skru hvis man kjøper girmoped? Eneste mer man trenger å gjøre med en girmoped er å spraye på kjedevoks for å holde kjeden ved like. Ellers så er det etter min mening mye behagelogere og mindre kjedelig å kjøre girmoped kontra scooter. Så lenge man vedlikeholder ting ved å ta service som det skal gjøres, så trenger man stort sett ikke å skru hvis man ikk er riktig uheldig. Eneste jeg har gjort med min Derbi 2004, modell, som har rulla 8200 km, er å bytte dekk og hjullagre bak, samt da bytta olje og smurt kjedet. På markedet er det stort sett to typer motorer som regjerer i totakterne; Derbi og Minarelli AM6. I de få girmopedene som er firetaktere sitter det stort sett Honda-motorer. Alle disse er kvalitetsmotorer som det er enkelt å skaffe deler til om det skulle skje noe. Derbi er vel kanskje den sykkelen som går best plombert, tett med Rieju. Det er også bare tull at scootere går bedre enn girmopeder. Noen scootere går bedre enn noen girmopeder, og omvendt. La deg ikke lure av at girmopedene blir oppgitt med 2-3,5 hk mens scooterne blir oppgitt med 5-6 hk. Men hvor mye har du tenkt til å bruke? Kjøpe ny eller brukt? Endret 7. august 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Det vet eg ikke enda Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Jeg vil egentlig anbefale deg å ta lettsykkel-lappen(hvis du har råd) om du bor langt fra byer, om du ikke har tenkt å ta ut plomberingen. Blir ganske slitsomt å kjøre så langt med en hel drøss forbikjøringer hver dag.. Endret 7. august 2007 av Ozwald Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 7. august 2007 Forfatter Del Skrevet 7. august 2007 Eg har ikke så mye penger eg skal bruke til dette, men mamma og pappa skal være med å betale, bare eg får en måte å tjene litt penger. Og 5km er ikke veldig langt? Dessuten er det ikke plassen som det er mest trafikk. Dere har sikkert hørt om Jæren? Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 5 km er ikke langt nei. Kan ikke så mye om scootere, men jeg kan hvertfall anbefale deg Rieju girmopeder. Jeg og mine venner som kjører Rieju girmopeder har bare gode erfaringer. God kvalitets motor (am6) som yter bra. Og som Jonas sier, så lenge du holder sykkelen ved like er det ingen grunn til at det må skrues. Lappen koster fra 4k-10k. Jeg selv betalte 5k totalt for lappen. Moped og scooter varierer alt fra 1k-30k. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 (endret) Greit nok jeg har muligens trimmet litt på min gir moped , men jeg har vertfall hadde måtta bytta clutch en gang , simringen 3 ganger og om en ukes tid skal det på nye gaffler siden ene røret har fått seg et hakk tydligvis , og ikke minst klart å slite kjedet en gang :!: Men min mening er at scooter er mye bedre en orginal moped , grunnet at du blant annet får bedre aks å slipper å sitte å stresse å jage på turtall heletiden , tør og å påstå at scooter er ganske mye mer behagelig Endret 8. august 2007 av Evil-Duck Lenke til kommentar
ekwathne Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Min Rieju er fire år gammel. Den er uplombert. Jeg har aldri hatt noen problemer. Jeg har passet på å smøre og bytte slitedeler så ingen skade skjedd her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå