Gå til innhold

Problemer med å installere Windows på RAID array

Anbefalte innlegg

Heisann,

kjøpte meg forleden en ny shuttle og hadde lyst til å prøve RAID med 2 sata disker. Etter at jeg ikke fikk det til så endte jeg opp med å ikke kjøre diskene i RAID.

Jeg fikk med en diskett fra Shuttle som jeg skulle bruke under installasjonen av Windows. Jeg trykket F6 når jeg ble bedt om det, så satt jeg i disketten og trykket enter når jeg ble bedt om det. Men ingenting skjedde, akkurat som den ikke fant riktige driver, fikk bare opp "sett in diskett og trykk enter" hele tiden når jeg prøvde.

Men nå har jeg lyst til å prøve å få det til, så jeg håper noen har noen gode råd til hvordan jeg skal klare det. Jeg vurderer også å kjøpe Vista, er vista bedre når det kommer til installasjon på RAID arrays? Slipper jeg altså disketten?

Anyway, håper noen kan gi meg noen gode råd.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=324235 er shuttel'n jeg har

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk om det er noen nyere driver på Shuttle sine sider?

Det er diskett du har? ikke CD...

9227647[/snapback]

Fant ikke en dritt på shuttle sine sider, må si jeg er veldig skuffet over demmes kundeservice. Jeg er strengt talt ikke overasket om jeg fikk en diskett som ikke fungerte/feil drivere. Jeg fikk tross alt med feil driver CD fra de. AGP drivere er greit å ha når du har et PCI-e hk... :hrm:

Er noe med at Shuttle ikke tilbyr kundeservice per telefon, og Komplett hadde ikke snøring når jeg ringte de.

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar
Fant ikke en dritt på shuttle sine sider

Det er veldig mye å finne der thomas_c24.

Har du kontrollert ...hva.. er inn i floppy?

9228159[/snapback]

Let opp selv på shuttle sine sider, ligger ikke drivere til RAID kontrollern til hovedkortet på modellen min.

Kontrolert hva er inn i floppy? Regner med at du mente om jeg vet hvilken vei floppy-disketten skal inn. I det tilfelle så ja, selvfølgelig vet jeg det.

Lenke til kommentar

Takker så mye wiberos, tror jeg kjøper Vista i dag så får jeg prøve :D

Litt offtopic: Ser at Shuttle har 64-bit drivere til både Xp og Vista. Burde jeg kjøpe 64 bit vista eller holde meg til 32? Har lest mye om folk som har problemer med 32 bit.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, fikk det til å fungere nå :D

Men var litt skuffet over resultatet.

Er dette lavere enn hva jeg burde forvente?

Har 2x Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

9238250[/snapback]

Det var muligens litt puslete tall, men ikke urovekkende lavt. En god del høyere enn diskene single. Har sannsynligvis å gjøre med VIA raid controlleren som sannsynligvis ikke er av de aller beste. Til sammenligning ligger mine 2x Raptor 150gb disker i Raid 0 på ca 103mb/s average transfer og accesstider på rundt 8ms i HD Tune. Har btw finni at tallene som de forskjellige disktesteprogrammene gir er ganske forskjellige fra program til program, HD Tach gir meg feks gjennomsnittshastigheter på over 130mb/s. Anyawy, Raptorene er ikke så grasat mye bedre enn T166s så de burde ikke ligge så himla langt unna hverandre (5-15mb/s tenker jeg).

/DFN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...