Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøleveskenivå synker etter reg.reim bytte


Anbefalte innlegg

  vwlt skrev:
Takk til alle dere for svar!

 

Nå har en mek jeg kjenner endelig fått svar på trykkteste av selve toppen , som viste seg heldigvis å være i orden, altså ingen sprekk etc. Den er også blitt planslipt.

Men dette koster endel...

Bare for trykktest ca 2000,- og plansliping 2000,-

Også har mek. bestilt ny pakning, bolter etc + han skal ha for jobben også da.

Men mek kjenner jeg godt så vi får se.

Regner med 7-8000kr tot.

 

Har ikke klagd til forbrukerrådet, fordi jeg trenger bil.

Tar vel lang tid + nå har jeg fixa selv, så det er vel for sent.

 

Men hadde jeg hatt rett til å få det fixa i denne situasjonen hvor verken selger eller kjøper visste om feilen, som tydeligvis har oppstått i ettertid?

9471273[/snapback]

 

Det er ikke godt å si i dette tilfellet ditt. Men forhandlere kan holdes ansvarlige også for feil som de ikke kjente til selv.

 

Men utifra det du sier: betyr det at det ikke var noe galt med bilen i det hele tatt?

 

Uansett så skal forhandler ha mulighet til å utbedre eventuelle feil, så det er for sent nå å gjøre noe uansett vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei, etter nesten 1mnd så ble det funnet, etter trykktest og plansliping, at det må være lekkasje fra blokka hvor kjølevæsken sirkulerer...

 

 

Så jeg fant en motor i Sverige, kjørt ca 170k Km og faktisk 2000modell og fikk for 9500norske ferdig levert Strømstad.

 

Så når har jeg fått bilen tilbake og problemet er borte, endelig....

 

Så alle bør HOLDE SEG UNNA: Askim Auto Salg!! Luringer!

 

 

 

  vwlt skrev:
OK. Nei, jeg vet ikke hva som er problemet egentlig :(

Det høres ut som , I flg mek. da, problemet bør løse seg etter planslipingen nå.

At toppen har deformet seg eller hva de nå kalte det.

 

 

Hvis ikke problmet forsvinner etter at jeg har betalt 6-8lapper blir jeg forbanna azz!!

Lenke til kommentar

Hei.

 

Må bare si jeg hadde samme problem etter at jeg skiftet reg.reim på min Audi A6 2.5 tdi. Samme symtomer. Men det de

fant ut var at det var feil på den nye termostaten, så den gjorde sånn at det det byggde seg opp trykk i kjølesystemet, deretter kom det ut ifra ekspansjonstanken. Tempen på motoren var 90 grader, men så spratt den opp til 100 grader i ca 1 min. Så ned til 90 like fort igjen. Etter at de hadde byttet den nye termostaten igjen var alt iorden.

Endret av Ultra49
Lenke til kommentar
  vwlt skrev:
Hei, etter nesten 1mnd så ble det funnet, etter trykktest og plansliping, at det må være lekkasje fra blokka hvor kjølevæsken sirkulerer...

 

 

Så jeg fant en motor i Sverige, kjørt ca 170k Km og faktisk 2000modell og fikk for 9500norske ferdig levert Strømstad.

 

Så når har jeg fått bilen tilbake og problemet er borte, endelig....

 

Så alle bør HOLDE SEG UNNA: Askim Auto Salg!! Luringer!

Først må jeg bare si kondolerer siden du har vært veldig uheldig med din nye bruktbil, sånt er ikke hyggelig å måtte gå gjennom. Og jeg håper den nye motoren er bra så du slipper mer tull på en stund nå. :)

 

Men, nå har du altså hatt bilen på verksted først en gang i tyskland, der det ble byttet regrem+vannpumpe uten at noe annet galt ble påpekt. Og så har du hatt den på verksted hos noen du stoler på her hjemme (mek du kjenner godt, som du sa) som altså "reparerer" motor for ca Kr.8000,- (bytter toppakning og plansliper)

Etter det igjen viser det seg at heller ikke de har sett feilen, og du bytter hele motoren.

Så jeg ser ikke helt at butikken har prøvd å lure deg.

 

Forstå meg rett, litt avhengig av pris på bilen og evnt andre omstendigheter jeg ikke kjenner, kunne det kanskje vært på sin plass med en liten erstatning siden det sjedde så fort. Jeg skjønner jo at du er misfornøyd, og for alt hva jeg vet er Askim Autosalg noen svin, men slik jeg oppfatter saken ville det vært helt umulig for de å vite om dette. Man fant faktisk ikke feilen av å demontere motoren en gang...

 

Det jeg lurer på, og som kan forandre mitt syn, er hvorvidt den brukte vann på vei ned til Tyskland også (noe jeg har forstått det som at den ikke gjorde)

 

 

Heldigvis driver jeg ikke med bilsalg, for det kan jammen ikke være lett i Norge. Jeg lurer også på hvor realistisk dette med forbrukerkjøpslov egentlig er ved kjøp av en gammel bil. Altså at jeg kan komme trekkende tilbake til butikken, si 2 år etter at jeg kjøpte en 8-10 år gammel bil som har gått 280.000Km.

Hva slags feil er det i praksis man da kan laste selger i følge forbrukerkjøpsloven, dere som kjenner den?

Hva er det selger ikke kan si er normal slitasje ved passerte 300.000Km?

Lenke til kommentar
  pcp160 skrev:
Heldigvis driver jeg ikke med bilsalg, for det kan jammen ikke være lett i Norge. Jeg lurer også på hvor realistisk dette med forbrukerkjøpslov egentlig er ved kjøp av en gammel bil. Altså at jeg kan komme trekkende tilbake til butikken, si 2 år etter at jeg kjøpte en 8-10 år gammel bil som har gått 280.000Km.

Hva slags feil er det i praksis man da kan laste selger i følge forbrukerkjøpsloven, dere som kjenner den?

Hva er det selger ikke kan si er normal slitasje ved passerte 300.000Km?

 

Tja, kjøper du en som har gått 280' så ville jeg ikke tro du kunne klage på veldig mye. Det du kan klage på er vel alt selger viste eller BURDE ha vist når han solgte bilen, og som han ikke fortalte deg. Kravet til hva en forhandler BURDE vite er ganske strengt. I prinsippet bør en forhandler gå grundig gjennom hele bilen, og skrive opp alle feil i kontrakt, samt nevne alt som bør byttes i nær fremtid. (omtrent som en NAF salgstest). Har selger gjort dette tror jeg ikke han trenger å tenke på mye mer på en såpass gammel bil.

Lenke til kommentar

Det som aldri kom helt fram her var hvilken type bil det var snakk om , men etter mye lesning kan det virke som om det er en passat med en diesel motor .

 

Ble det noengang sjekket at det ikke rant av vannpumpa ?

Kunne vært kjempe moro å sett hvor feilen var siden jeg har jobbet med merket i lang tid og aldri hørt om lekasje/feil i motorblokk, men har vært borti feil monterte vannpumper flere ganger.

Lenke til kommentar
  Henrix skrev:
Det som aldri kom helt fram her var hvilken type bil det var snakk om , men etter mye lesning kan det virke som om det er en passat med en diesel motor .

Ja, han har vel i alle fall sagt at det er bilen som står i signatur, altså; VW Passat 1.9Tdi, 1999, sedan, 110hester, KM: 280.000

Lenke til kommentar

Stemmer, bilen er den som står i sign. I mitt tillfelle synes jeg det var en sjelden feil som jeg heller aldri hadde hørt om før.... Men, jeg får tro på mekanikere enn meg selv når det gjelder bil. Men det var faktisk en som har jobbet med VW lenge som kom med denne konklusjonen, at det måtte være lekk fra kjølingskanalene eller noe. Men ingenting er sikkert her. Det sikre er at det ikke var toppen. En som nevnte at termostat kunne lage problemer slik at det kom trykk inni kjølebeholderen og trykke ut væsken osv... Som sagt ble vannpumpa byttet før problemet oppsto, men jeg tror en mekaniker fort ser om det lekker fra den, eller??

Lenke til kommentar
  Sitat
vwlt Lagt til I går, 14:06

Som sagt ble vannpumpa byttet før problemet oppsto, men jeg tror en mekaniker fort ser om det lekker fra den, eller??

Om vannet forsvinner sakte kan det være vanskelig å finne ut hva som skjer, men hos deg virker det jo som det har vært relativt store mengder som forsvant. Det er i prinsippet bare 3 steder det kan bli av;

1. Lekkasje ut (vannpumpe, radiator, slanger, dårlig lokk, osv...)

2. Lekkasje over i oljekanaler (da ser man gjerne vann i oljen, den blir grå, og/eller nivået stiger. Eller man ser olje i vannet)

3. Lekkasje til forbrenningskammer (man får hvit eksos, mye damp, eventuelt også høyt trykk/røyk i kjølevannet)

 

Med såpass mye vann som forsvant hos deg, og såpass grundige undesøkelser som det virker til å være gjort er det litt pussig at feilen ikke ble funnet ja. Siden problemene startet etter montering av ny vannpumpe må man jo tro at dette området ble sjekket ekstra grundig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...