fossxplorer Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Hei, jeg håper det er vannpumpa. Skal trykktestes imorra. Men jeg frykter at det er toppen, som flere har sagt det til meg.... Får se da .... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Står det ikke noe om dette i kjøpsloven? Tror ikke, som nevnt, at det er et krav med garanti, men bruktbil-forhandlere som selger biler uten garanti på noen måneder har jeg aldri hørt om eller trodd at de ville få solgt noen biler... Lenke til kommentar
maiar Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Står det ikke noe om dette i kjøpsloven? Tror ikke, som nevnt, at det er et krav med garanti, men bruktbil-forhandlere som selger biler uten garanti på noen måneder har jeg aldri hørt om eller trodd at de ville få solgt noen biler... 9327010[/snapback] Når jeg kjøpte brukt bil hos forhandler i fjor sommer nevnte han at 5 år reklamasjonsrett gjalt. Men siden det var en brukt bil var det mer vurderinger rundt hva som var forventbare feil. Men en topp er uansett ikke noe du skal regne med å måtte bytte edit: skriveleif Endret 21. august 2007 av maiar Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Det er ikke krav til garanti, men loven sier 2 eller 5 års reklamasjon. Er litt usikker på om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder ved bruktbilkjøp fra forhandler, men kjøpsloven sier 2 år, og forbrukerkjøpsloven sier 2 eller 5 år (isåfall er det 5 år som gjelder i dette tilfellet). Kjøpsloven tillater kontrakter som overstyrer dette, og sier f.eks 2 måneder reklamasjon eller ingen reklamasjon. Reklamasjon dekker kun MANGLER ved leveringstidspunkt, ikke ting som skjer etter levering slik garanti dekker. Det er to vesentlig forskjellige ting, men de fleste blander det sammen som "samme greia". Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Det er ikke krav til garanti, men loven sier 2 eller 5 års reklamasjon. Er litt usikker på om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som gjelder ved bruktbilkjøp fra forhandler, men kjøpsloven sier 2 år, og forbrukerkjøpsloven sier 2 eller 5 år (isåfall er det 5 år som gjelder i dette tilfellet). Kjøpsloven tillater kontrakter som overstyrer dette, og sier f.eks 2 måneder reklamasjon eller ingen reklamasjon. Reklamasjon dekker kun MANGLER ved leveringstidspunkt, ikke ting som skjer etter levering slik garanti dekker. Det er to vesentlig forskjellige ting, men de fleste blander det sammen som "samme greia". 9327353[/snapback] Jo, det du sier kan nok stemme, ja. Har aldri kjøpt en bil fra en forhandler, så jeg har ikke særlig peiling på det området. Likevel ville jeg sjekket med forhandler om dette er et salg han ønsker å stå inne for. Kan hende at dere kan komme til en enighet... Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Ok. Jeg ringte forhandleren for et par dager siden og han sier at han skrev ned i kontrakten at det IKKE er garanti(og det står på kontrakten) og selges som den er.... Har jeg noen muligheter likevel eller? Nå er bilen blitt trykkttestet og svaret er at det er noe galt med toppen. Trykket ble borte under testen. Levert til den Mekonom verksted, hvor selve toppen blir tatt av og sendt til trykktest, samt plansliping. Kun trykktest av toppen koster over 2000Kr fikk jeg vite + over 2000Kr for plansliping....dette blir dyre greier. Så lenge det ikke er hull/sprekk på toppen , så kan det gå... Men ellers , dersom toppen må byttes, blir jeg forbanna på bilforhandleren som er Askim Autosalg!! Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Dersom du kjøpte fra forhandler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Rettighetene for deg som kjøper er faktisk ganske gode uavhengig av om forhandler har gitt garanti eller ikke. Sjekk forbrukerrådets websider og sett deg inn i reglene. Dersom dette er en feil forhandler er ansvarlig for må du også la forhandleren få muligheten til å rette opp feilen. Nytter ikke å komme drassende med kvitteringer fra andre verksteder uten å ha gitt forhandleren en sjangse først dersom dette skulle bli en reklamasjonssak. Forhandlere er faktisk ansvarlige for at bilen holder den stand som kan forventes i forhold til salgsspris, selv om selgeren ikke visste om problemene kan han fortsatt holdes ansvarlig. Reglene er altså mye strengere for en profesjonell part enn når en bil selges mellom private. Lykke til! Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Oh, ja!! Godt å vite. Takk skal du ha!! Skal lese forbrukerrådets sider! EDIT: Nå har jeg lest på http://forbrukerportalen.no/klageveileders...l/331/klageview og utformet et klagebrev der...veldig bra og NYTTIG side. Det står bl.a at samme hva forhandleren skriver så har vi rett til reklamasjon på ting som skal vare lenge, og det skal toppen på motoren gjøre. Det er 2/5 år reklamasjon, litt avhenig av hva det er.... Skal sende brevet imorgen! Så får vi se... Dersom du kjøpte fra forhandler er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. Rettighetene for deg som kjøper er faktisk ganske gode uavhengig av om forhandler har gitt garanti eller ikke. Sjekk forbrukerrådets websider og sett deg inn i reglene. Dersom dette er en feil forhandler er ansvarlig for må du også la forhandleren få muligheten til å rette opp feilen. Nytter ikke å komme drassende med kvitteringer fra andre verksteder uten å ha gitt forhandleren en sjangse først dersom dette skulle bli en reklamasjonssak. Forhandlere er faktisk ansvarlige for at bilen holder den stand som kan forventes i forhold til salgsspris, selv om selgeren ikke visste om problemene kan han fortsatt holdes ansvarlig. Reglene er altså mye strengere for en profesjonell part enn når en bil selges mellom private. Lykke til! 9331236[/snapback] Endret 21. august 2007 av vwlt Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Om reklamasjonen gjelder her kommer an på om selger visste eller burde visst at det var noe feil med toppen. Dersom selger ikke har noe grunnlag for å vite det, så har du ingen rett til noen reklamasjon. Det som evt. kan være et spørsmål er om problemet rett og slett egentlig ligger i arbeidet som ble gjort i forbindelse med registerreimbyttet. Isåfall er det all grunn til reklamering på dette. Endret 21. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Om reklamasjonen gjelder her kommer an på om selger visste eller burde visst at det var noe feil med toppen. Dersom selger ikke har noe grunnlag for å vite det, så har du ingen rett til noen reklamasjon. Det som evt. kan være et spørsmål er om problemet rett og slett egentlig ligger i arbeidet som ble gjort i forbindelse med registerreimbyttet. Isåfall er det all grunn til reklamering på dette. 9333468[/snapback] Det er faktisk, og heldigvis feil. Når det er en forhandler som selger deg en bil, så er forhandleren ansvarlig for at det ikke er noen betydelige mangler ved bilen. Med mindre disse manglene er spesifiseret skriftlig i salgskontrakten så skal kjøper kunne forvente at bilen er i en stand som står i forhold til salgssummen, og normalt ikke ha noen feil eller mangler utover normal slitasje fra normal bruk i forhold til alderen på bilen. Dette er helt uavhengig om selger er klar over problemene eller ikke. Dersom problemene dukker opp i etterkant, og disse skyldes en mangel så har du full anledning til å reklamere. Det er opp til selgeren, som tross alt er fagmannen her, å sjekke varen sin grundig før han selger den. På samme måte som du forventer at en tv skal funke når du kjøper den i butikk, så skal også en bil, selv om den er brukt, virke og stå i forhold til salgsprisen. Det hadde tatt seg ut om elkjøp kunne solgt deg en defekt TV for så å skylde på at de ikke visste om feilen og på den måten slippe unna med det! Så om selger visste eller burde ha visst spiller egentlig ingen rolle, det er selgeren som må dekke eventuelle mangler ved produktet enten i form av prisavslag, utbedring eller heving av kjøp. Nå er det jo uansett ikke sikkert at dette er en reklamasjonssak, så vi får håpe at det løser seg på enklest mulig vis Endret 21. august 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 DIPSTICK: Takk for svarene! Skal ringe forhandleren imorgen igjen!! Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 DIPSTICK: Takk for svarene! Skal ringe forhandleren imorgen igjen!! 9334076[/snapback] Har du funnet ut noe mer av hva som faktisk er galt enda? Jeg har selv hatt en bil som jeg reklamerte på, da ringte jeg forbrukerrådet og prata med dem et par ganger. Er en veldig grei tjeneste, og de kan gi deg mer konkrete råd i forhold til din sak på telefon. Bruktbilselgere prøver seg vel som alle andre, men dersom de er seriøse så kjenner de disse reglene godt. Så snart du gir inntrykk av du også kjenner regelverket godt, så kan det fort være at pipa får en annen lyd! Det er selvfølgelig en god ide å ta en hyggelig prat med selgeren, men i tillegg kan det være lurt å f.eks. sende en henvendelse på epost der du tydelig reklamerer. Be også selgeren om å bekrefte eventuelle tilbud eller forslag til løsninger på epost. På den måten har du dokumentasjon dersom det er en sak du må ta videre. Er alltid kjipt når det blir ord mot ord og man skylder på misforståelser. Ta vare på så mye dokumentasjon du kan, men selvsagt er det beste om det løser seg uten at du får bru for det. Reklamasjonsfristen for bruktbil er inntil 5 år, men det er din plikt å reklamere så tidlig som mulig, og også la selgeren få mulighet til å utbedre mengelen. Ikke la dem starta pratet sitt om garanti. Disse bruktbilgarantiene de så sjenerøst gir deg på kjøpet er ofte ikke bedre enn rettighetene du har i forbrukerkjøpsloven uansett. Skal det være en garanti så må den i så tilfelle gi deg rettigheter utover det lovverket gir. Lykke til uansett! Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Takk skal du ha. Problmet er toppen iflg trykktest idag. Har akkurat tenkt som du skriver. At jeg bør kjenne til mine rettigheter, før jeg ringer og snakker deretter!! Skal sende reklamasjonsbrevet i epost også. Skal gi tilbakemelding her, spes til deg Det er forresten 2mnd og 17 dager siden jeg kjøpte bilen. Ble kjøpt 05.06.2007 Takk igjen. DIPSTICK: Takk for svarene! Skal ringe forhandleren imorgen igjen!! 9334076[/snapback] Har du funnet ut noe mer av hva som faktisk er galt enda? Jeg har selv hatt en bil som jeg reklamerte på, da ringte jeg forbrukerrådet og prata med dem et par ganger. Er en veldig grei tjeneste, og de kan gi deg mer konkrete råd i forhold til din sak på telefon. Bruktbilselgere prøver seg vel som alle andre, men dersom de er seriøse så kjenner de disse reglene godt. Så snart du gir inntrykk av du også kjenner regelverket godt, så kan det fort være at pipa får en annen lyd! Det er selvfølgelig en god ide å ta en hyggelig prat med selgeren, men i tillegg kan det være lurt å f.eks. sende en henvendelse på epost der du tydelig reklamerer. Be også selgeren om å bekrefte eventuelle tilbud eller forslag til løsninger på epost. På den måten har du dokumentasjon dersom det er en sak du må ta videre. Er alltid kjipt når det blir ord mot ord og man skylder på misforståelser. Ta vare på så mye dokumentasjon du kan, men selvsagt er det beste om det løser seg uten at du får bru for det. Reklamasjonsfristen for bruktbil er inntil 5 år, men det er din plikt å reklamere så tidlig som mulig, og også la selgeren få mulighet til å utbedre mengelen. Ikke la dem starta pratet sitt om garanti. Disse bruktbilgarantiene de så sjenerøst gir deg på kjøpet er ofte ikke bedre enn rettighetene du har i forbrukerkjøpsloven uansett. Skal det være en garanti så må den i så tilfelle gi deg rettigheter utover det lovverket gir. Lykke til uansett! 9334111[/snapback] Endret 21. august 2007 av vwlt Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Synd at det viste seg å være toppen! Håper du kommer til en løsning med selger! Lykke til! Lenke til kommentar
andr3as Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Ok. Jeg ringte forhandleren for et par dager siden og han sier at han skrev ned i kontrakten at det IKKE er garanti(og det står på kontrakten) og selges som den er.... Normalt vil jo kjøpsloven gjelde med 2 eller 5 års reklamasjonsrett. Jeg har selv kjøpt flere biler av forhandlere og da har vi blitt enig om at bilen "selges som den er" med de feil og mangler den eventuelt har som jeg har fikset selv. Jeg har da forstått det slik at jeg har sagt fra meg reklamasjonsrettigheten når jeg har skrevet under på dette og fått et prisavslag deretter. Biler som "selges som de er" og "uten garanti" er gjerne ikke sjekket av selger og/eller at de selges med feil og er priset deretter. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Ok. Jeg ringte forhandleren for et par dager siden og han sier at han skrev ned i kontrakten at det IKKE er garanti(og det står på kontrakten) og selges som den er.... Normalt vil jo kjøpsloven gjelde med 2 eller 5 års reklamasjonsrett. Jeg har selv kjøpt flere biler av forhandlere og da har vi blitt enig om at bilen "selges som den er" med de feil og mangler den eventuelt har som jeg har fikset selv. Jeg har da forstått det slik at jeg har sagt fra meg reklamasjonsrettigheten når jeg har skrevet under på dette og fått et prisavslag deretter. Biler som "selges som de er" og "uten garanti" er gjerne ikke sjekket av selger og/eller at de selges med feil og er priset deretter. 9344200[/snapback] Du kan ikke si fra deg reklamasjonsretten. I følge loven kan man ikke avtale vilkår som er dårligere enn vilkårene som står i kjøpsloven. Men, dersom bilen er solgt med en mangel og dette er notert i kontrakten og det i tillegg er gitt prisavslag for det så kan man selvfølgelig ikke reklamere. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Dersom kontrakten sier at den "selges med alle mangler", så har man egentlig ikke veldig mye rett. Det eneste som evt. kunne gå igjennom da er om selger er klar over at det er en vesentlig mangel (f.eks at selger vet eller burde visst at motoren er omtrendt død), men ikke nevner det. Kjøpsloven er dessuten mulig å overstyre. Det er mulig å avtale at det ikke eksisterer reklamasjon, eller avkorte på tiden dersom salget ligger under kjøpsloven. Det er uansett forbrukerkjøpsloven som gjelder ved handel mellom bedrift og privatperson. Alle andre salg er under kjøpsloven. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Dersom kontrakten sier at den "selges med alle mangler", så har man egentlig ikke veldig mye rett. Det eneste som evt. kunne gå igjennom da er om selger er klar over at det er en vesentlig mangel (f.eks at selger vet eller burde visst at motoren er omtrendt død), men ikke nevner det. Kjøpsloven er dessuten mulig å overstyre. Det er mulig å avtale at det ikke eksisterer reklamasjon, eller avkorte på tiden dersom salget ligger under kjøpsloven. Det er uansett forbrukerkjøpsloven som gjelder ved handel mellom bedrift og privatperson. Alle andre salg er under kjøpsloven. 9345056[/snapback] Beklager, jeg mente selvfølgelig forbrukerkjøpsloven. En generell formulering som "selges som den står" fraskriver ikke en profesjonell selger noe ansvar i det hele tatt. Og når det gjelder forbrukerkjøpsloven kan man faktisk ikke avtale vilkår som er dårligere enn loven. Er derfor det er en lov. Dersom manglene spesifiseres i kontrakten at det er en bil med mangler som selges så er kanskje situasjonen noe annerledes, og da ville nok prisen også ha gjenspeilet det. Dette er uansett ikke tilfelle for trådstarter. Endret 23. august 2007 av Dipstick Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 11. september 2007 Forfatter Del Skrevet 11. september 2007 Takk til alle dere for svar! Nå har en mek jeg kjenner endelig fått svar på trykkteste av selve toppen , som viste seg heldigvis å være i orden, altså ingen sprekk etc. Den er også blitt planslipt. Men dette koster endel... Bare for trykktest ca 2000,- og plansliping 2000,- Også har mek. bestilt ny pakning, bolter etc + han skal ha for jobben også da. Men mek kjenner jeg godt så vi får se. Regner med 7-8000kr tot. Har ikke klagd til forbrukerrådet, fordi jeg trenger bil. Tar vel lang tid + nå har jeg fixa selv, så det er vel for sent. Men hadde jeg hatt rett til å få det fixa i denne situasjonen hvor verken selger eller kjøper visste om feilen, som tydeligvis har oppstått i ettertid? Lenke til kommentar
reactor Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Edit: Såg ikke side 2 av denne posten... Endret 11. september 2007 av reactor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå