fossxplorer Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Hei, jeg byttet registerreim+VANNPUMPE i juli i Gøteborg. Men etter det har jeg fylt på kjøleveske heletiden. Kjøleveskenivået synker heletiden og er på grensen til min ofte. Noen ganger under min merket også. Jeg sjekker hver jævla dag nå. Irriterende + farlig for motor også tror jeg. Vet dere hva som er prob? En som mente at vannpumpa kanskje ikke er skrudd skikkelig eller noe.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Du må fortelle hvilken bil du har. Merke, modell og motor. Ellers kan du like gjerne spørre om hvor lenge en snøstorm varer Lenke til kommentar
Inc Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Du kan sjekke om oljen i motoren er gråaktig, da er det fare på ferde. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Det er normalt at nivået vil synke noe etter at du har installert ny vannpumpe og tappet hele systemet, men jeg regner med at du har kjørt såpass mye og fyllt på såpass mye at det ikke er det som er problemet. Dersom du stadig fyller på, så er det nødt til å lekke ut et sted. Siden du nevner vannpumpa bør du se etter tegn til lekkasje der. Sjekk også for lekkasjer ved radiator og radiatorslanger. Sjekk også for lekkasjer under dashbordet på passasjersiden da varmeregisteret som oftest sitter der. Dersom du ikke finner noen ytre tegn til lekkasje og kjølevæska fortsatt forsvinner, da er sjangsen stor for at olja er melkeaktig, og da er det altså fare på ferde som regga allerede har påpekt. Da lekker det kjølevæske inn i motoren, og da blir ting litt mer komplisert enn å bytte vannpumpe... Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Det kan være fare for at verkstedet som byttet reim og pumpe ikke har luftet kjølesystemet og fylt på tilstrekkelig med kjølevæske etterpå. Luft derfor kjølesystemet og etterfyll før du begynner å panikkere over toppakningen og sjekk samtidig om det renner kjølevæske fra registerdekslet. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Hei, takk for svar til alle. zanta : Se min sign. Jeg var i Tyskland nå med bilen og har ihvertfall fylt inn med 50liter med vann. I Tyskland har de faen ikke kjøleveske i bensinstasjonene, så jeg måtte bruke vann. Kjøpte noe som ligna på kjøleveske(10liter tank), men så sto det" Only for SCP motors". Vet ikke hva SCP er for noe, så jeg lot være å bruke det. Viste bilen til en VW mekaniker på Bielefeld, han sjekket litt i motorrommet og så at vannet IKKE kom tilbake fra motoren via den tynne slangen som går inni i kjøleveskebeholderen eller noe. Men de hadde ikke tid til å fixe på dagen, og jeg måtte kjøre videre... Han mente at vannpumpa ikke fungere som det skal/ ikke har blitt byttet. Det var jævlig slitsomt, måtte etterfylle ofte. På veien tilbake kjørte jeg 10-20 min i 180/190 km/t og plutselig så lyste varsellampa for kjæøeveske. Stoppet bilen ved Autobahn og sjekket litt. Ingen vann var å finne i kjøleveske-beholderen , tross at jeg hadde fylt på 1 time tidligere. Åpnet lokket forsiktig, da kom det DAMP ut fra et sted på bunnen av kjøleveske-beholderen. Det kom veldig mye damp i ca 4-5min. Hadde ikke noe valg og jeg ventet bare til alt var over og åpnet lokket helt og fylte inn med ca 5liter med vann.!! Etter det kjørte jeg ikke mer enn 120km/t hjem Da var det en del kjølevann som måtte fylles inn også.... Men, sjekka olja flere ganger, ser svart ut. Etter fylte ca 0.5l olje også, det er vel normalt. Men nå har jeg kjørt med vann i kjølesystemet ca 3500KM helt til jeg kom til Danmark, da jeg endelig fant det røde frostveska til VW på Statoil der... fylte litt av den... Jeg klarer ikke å se noen lekkaskjer i motorrommet, har sjekket et par ganger under turen. Men jeg har brukt BARE vann under heleturen pga at det måtte fylles inn heletiden, et det FARLIG? Noe jeg må gjøre nå? Nå har jeg jo blandet inn litt VW froskveske(rød) da.... Må man skur ut vannpumpa for å sjekke, og er det vanskelig å gjøre det? Endret 13. august 2007 av vwlt Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Ryker det bak bilen når du kjører? Kan være at vannet blir med eksosen. Ville også sjekket for lekkasje på slanger og lignende. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Ikke noe særlig som jeg har lagt merke lagt til. Men skal få en til å stå bak og sjekke mens jeg gasser. Skal ta en grundig sjekk av slangene snart Ryker det bak bilen når du kjører?Kan være at vannet blir med eksosen. Ville også sjekket for lekkasje på slanger og lignende. 9271536[/snapback] Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Hvor ligger vannpumpa? Under dynamoen? EDIT: Hvordan lufter man kjølesystemet? Er det enkelt eller må det skrus mye? Endret 15. august 2007 av vwlt Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hvor ligger vannpumpa? Under dynamoen? EDIT: Hvordan lufter man kjølesystemet? Er det enkelt eller må det skrus mye? 9284503[/snapback] Vannpumpa ligger under register-dekslet. Den blir drevet av register-reima. Du trenger kun å åpne lokket på ekspansjonstanken på kjølesystemet og kjøre bilen varm til vifta på radiatoren slår inn for å lufte. Etterfyll ved behov. Uansett, så mye vann som du har fylt på, så har du garantert en stor lekasje. Finn den først! Sett bilen på tomgang og se etter hvor det kommer vann under bilen eller om det kommer ut av eksosanlegget. Det kommer litt kondensvann ut av eksosanlegget i blant, men din lekasje er såpass stor at det burde komme ganske mye mer hvis topp-pakningen er gåen. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Takk for nyttig informasjon!! Jeg tar en skikkelig sjekk imorra med å heise opp bilen mens den er varm og sjekke under. Glemte forresten å skrive at under Tyskland turen så stoppet jeg på bensinstasjon for å etterfylle kjølevæske. Da så jeg hvit tørket pulver som lå rundt kjøleveskebeholderen. Hvor kom dette fra? Lurte fælt på det Helte litt vann over og alt forsvant. Er det vanlig at det lille hullet under kjøleveskebeholderen er litt funktig og når jeg kjenner etter med finger så er det noen vanndråper der? Hvor ligger vannpumpa? Under dynamoen? EDIT: Hvordan lufter man kjølesystemet? Er det enkelt eller må det skrus mye? 9284503[/snapback] Vannpumpa ligger under register-dekslet. Den blir drevet av register-reima. Du trenger kun å åpne lokket på ekspansjonstanken på kjølesystemet og kjøre bilen varm til vifta på radiatoren slår inn for å lufte. Etterfyll ved behov. Uansett, så mye vann som du har fylt på, så har du garantert en stor lekasje. Finn den først! Sett bilen på tomgang og se etter hvor det kommer vann under bilen eller om det kommer ut av eksosanlegget. Det kommer litt kondensvann ut av eksosanlegget i blant, men din lekasje er såpass stor at det burde komme ganske mye mer hvis topp-pakningen er gåen. 9288777[/snapback] Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Glemte forresten å skrive at under Tyskland turen så stoppet jeg på bensinstasjon for å etterfylle kjølevæske. Da så jeg hvit tørket pulver som lå rundt kjøleveskebeholderen. Hvor kom dette fra? Lurte fælt på det Helte litt vann over og alt forsvant. Er det vanlig at det lille hullet under kjøleveskebeholderen er litt funktig og når jeg kjenner etter med finger så er det noen vanndråper der? 9289372[/snapback] Det hvite pulveret er nok rester fra kjølevæska. Hvis du tenker på det øverste hulet hullet inne i beholderen, så vil det være fuktig, ja... Bortsett fra det, så skal ikke noe UTENFOR beholderen være fuktig, med mindre det dreier seg om regnvann. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 OK. Nei, det sånn hull(sylinder aktig) som går fra bunnen og inni i beholderen, men ikke i selve stedet hvor vannet er, men på siden. Det var der det kom damp da jeg stoppet på Autobahn og skrudde litt på lokket... Ok, det ser ellers tørt og bra ut rundt beholderen. Skal prøve å sjekke litt nøye imorra. Takk så langt! Forresten, bruker du msn? Glemte forresten å skrive at under Tyskland turen så stoppet jeg på bensinstasjon for å etterfylle kjølevæske. Da så jeg hvit tørket pulver som lå rundt kjøleveskebeholderen. Hvor kom dette fra? Lurte fælt på det Helte litt vann over og alt forsvant. Er det vanlig at det lille hullet under kjøleveskebeholderen er litt funktig og når jeg kjenner etter med finger så er det noen vanndråper der? 9289372[/snapback] Det hvite pulveret er nok rester fra kjølevæska. Hvis du tenker på det øverste hulet hullet inne i beholderen, så vil det være fuktig, ja... Bortsett fra det, så skal ikke noe UTENFOR beholderen være fuktig, med mindre det dreier seg om regnvann. 9289805[/snapback] Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Hmmm... nå er ikke jeg noe ekspert på Volkswagen, men det der hørtes rart ut... Kjølesystemet skal være 100 % tett, så det er mulig at du har funnet lekasjen din der. Med mindre dette hullet har en sammenheng med en slags "avlufting" ved for mye kjølevæske/trykk i systemet, så skal det ikke være noe åpning inn til tanken. Dra innom en forhandler og spør om dette, så får du nok svar. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Dra på ett verksted og trykktest lokket på ekspansjonstanken din du. Evt. kjøp ett nytt ett. Dårlig radiatorlokk sammen med en smule luft i systemet kan tømme flere liter kjøleveske ut av en bil uten at du har noen mulighet til å se hvor det blir av. Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 (endret) Nå har jeg sjekket bilen og med andre vedr problemet. Fant INGEN tegn til lekkasje av vann i motorrommet, mens det likevel forsvant vann fra beholderen selv etter liten kjøretur. Leste på passatworld.com at det kunne være lekkasje nederst ved radiator på passasjer side. Skrudde av dekslet under hjulbuen og sjekket, ingen tegn til lekk der heller. Merket at diesel forbruket har steget til nesten litt under dobbelt. En mekaniker mener(+ en person som vet en del om biler) at siden det ikke er noe synlig lekk og heller ikke vann via eksos, så må det være toppen som må repareres. Det høres veldig riktig ut for meg etter all sjekking etc. Her er min kjølesystem luftehistorie: Leste om hvordan man lufter kjølesystemet og tenkte jeg skulle prøve det Igår kveld tok jeg bilen og kjørte uten lokket på kjøleveskebeholderen. Kjørte forsiktig over fartsdump osv, men bare etter 500m, fikk advarsel lys for kjølevæske, stoppet jeg og sjekket, og så at vannet hadde sprutet ut.... fylte og dro hjem igjen. Tenkte jeg skal prøve idag også. Dro med lokket av helt ned til byen, ca 10min, så lyste varsellampen, åpnet panseret og så at vannet hadde sprutet ut til de tykke slagene som går til motoren.... Ikke mer lufting på bilen til problemet er fixa! Mislykka som faen Forresten: Jeg kjøpte bilen i juni, fra forhandler, har jeg fortsatt garanti ?? Endret 16. august 2007 av vwlt Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 19. august 2007 Forfatter Del Skrevet 19. august 2007 Status: Lurte fælt på hvordan man lufter kjølesystemet og fikk endlelig hjelp på bilforumet.no Så nå fant jeg endelig det hullet for å lufte... Men det var jævlig vanskelig å dra slangen litt ut for å komme til selve hullet, sto der og dro som faen, virker som det er ikke blitt rørt på LENGE så det sitter godt fast i røret som kommer ut av torpedoveggen.. Men jeg fikk dratt litt ut tror jeg, men ikke mye. Så skrudde jeg ut kjølevæske tanken og løftet litt høyre og fylte fullt. Så prøvde jeg å dra litt mer i slangen , OG DA plutselig hørte jeg masse luft som kom ut...tenker vel all luft er ute nå! Starta bilen og resatte kjørecomputeren og kjørte en tur i ca 45min. Dieselforbruket er tilbake til normal nivå nå, ligger på under 5.5. Etter 30 min sjekka jeg kjølevæska, den lå på rett under min. Jeg tror at den plassen lufta tok i systemet, må vel fylles med vann, så det kanskje vil synke litt?? Har jeg rett? Forresten: det var "hvit pulver" rundt gummidekselet som dekket de to rørene som kommer ut av torpedoveggen og kobles til de to slangene fra motorrommet....var litt rundt luftehullet ogsp...hvor kommer dette fra? Prøvde å skrape litt, da forsvant de lett. Må vel sjekke kjølevæske videre nå, men jeg har lite håp om at prob er borte. INFO: Testet klimaanlegget, både kald og varm luft fungerte perfekt 5 etter at jeg hadde starta bilen. MEN: kan jeg kjøre bilen rolig? Eller må jeg parkere? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg kjører aldri bilen med lokket oppe! Kjør bilen varm på tomgang, mens den står i ro eller kjør den først varm og så ta av lokket for å lufte. Hvis du kjører med lokket på ekspansjonstanken åpen, så kan det fort bli mye gris! Når det kommer til din lekasje, så kan det godt hende at det er toppen som er problemet, men kjølevannet er nødt til å forsvinne en plass! Har du tatt en trykktest? Hvis du har kjøpt bilen fra en forhandler i juni, så har du fortsatt bruktbil-garanti! Ta kontakt med selger fort som faen, før du får noen flere utgifter, og få han til å få dette fikset! Lenke til kommentar
fossxplorer Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) OK, jeg tenkte å prøve å få til en trykktest idag. Er det dyrt EDIT: Var innom et verktsted på Ulven, og avtalt til imorgen formiddag! Ca 2-300kr sa mek. for trykktest. Han sa at bilen måtte stå et par timer med trykket... Kjørte bilen til Blindern nå, ingen tegn til noe unormalt annet enn kjølevæska, står fortsatt under min fra igår kveld. Håper det ikke er toppen , da blir det dyrt!! Vedr. garanti: På kjøpekontrakten tror jeg det står at det IKKE er garanti, men har jeg rett til å få dette fixa likevel pga reklamasjon? Endret 20. august 2007 av vwlt Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Dersom det lekker et sted, så er det nok fra vannpumpa. Er ingen grunn til at det skal begynne å lekke fra toppen etter bytte av registerreim og vannpumpa. Dersom det er vannpumpa som lekker, så gir nok produsenten av pumpa garanti på den. Dersom det er dårlig arbeid som gjør at det lekker, så skal reklamasjonen dekke dette. Det er btw. ingenting som sier at en bruktbil skal ha garanti, men mange forhandlere gir dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå