Gå til innhold

Vedlikehold av crosser


Anbefalte innlegg

Hva må man passe på med vedlikeholdet av crossere. Har fått en 125cc Yamaha yz 2005 mod som ble overhalt for 15 timer siden og vil passe på at ikke noe blir slidt unødvendig.

 

Hva må je passe på? skal kjøre på jordet hjemme og ikke på bane så den blir jo ikke så hardt brukt.

 

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om 10-15 timer til hvis du ikke kjører så hardt bør du bytte stempel på den. Ved hardkjør skal stempel byttes etter 10 timers kjøring, men ikke så mange som tar det så tidlig. Fleste som kjører aktivt drøyer til 15-20 timer. Venter man for lenge så blir stempelet slarkete og hopper rundt inni sylindern der og sliter på sylinderveggene unormalt mye.

 

Tennplugg skal byttes i ny og i ne. Kjedet bør vaskes og oljes etter hver tur. Hele sykkelen bør egentlig vaskes etter hver tur :p.

 

Luftfilter må vaskes og oljes inn med luftfilterolje etter hver tur. På jordet kan du sikkert si at det bør gjøres hver time eller to.

 

Girkasseolje MÅ byttes ofte. Hver femte time. Det er viktig for med tiden så blir den dårlig og da sliter det ekstra mye på girkassa og du risikerer girkassehavari.

 

Det er vel ca alt. Ting som lager inni motoren er normalt ikke slitedeler sålenge motoren blir kjørt med kvalitetsolje og med den mengden olje den skal ha. Lagerene i girkassa slites heller ikke hvis du bytter olje ofte nok.

 

Kjedet bør strammes når det blir slakt. Kjedet skal være rett når du sitter på sykkelen (rett, ikke strammt). Et slakt kjede kan hoppe av og det er ikke morro. Da setter det seg fast rimelig godt hvis det skjer når du gir full gass. Et for strammt kjede kan ryke og det er heller ikke morro.

 

Demperwatten i lyddemperen bør byttes hvis sykkelen bråker unormalt mye og bør skje i ny og i ne når du hører sykkelen begynner å få dårlig watt. Den går faktisk bedre med ny demperwatt og :p.

 

Simringer i dempere foran og bak byttes når de ryker, dvs når demperene lekker. Dekk byttes når det er lite mønstre igjen, når dreva begynner å bli slitt, dvs tenner knekker eller ser tynne ut så må du bytte drev både foran og bak og kjede.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

hum, må man virkelig bytte olje hvet 5. time på 2t, trodde man kunne drøye dette til 10 - 15 timer eller noe slikt.

og gjør det noe om man dreøyer stempewl bytte til 30 timer, hvordan merker man at stempelet er utslitt.

og hvor ofte må man bytte veivalgere og råde i en slik crossmotor

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hum, må man virkelig bytte olje hvet 5. time på 2t, trodde man kunne drøye dette til 10 - 15 timer eller noe slikt.

og gjør det noe om man dreøyer stempewl bytte til 30 timer, hvordan merker man at stempelet er utslitt.

og hvor ofte må man bytte veivalgere og råde i en slik crossmotor

Råde å veivlager må vel ikke byttes utenom når det ryker. Min cr 250 har jeg kjørt stempelet på 40 timer å den begynner å gå dårlig nå har bytta å alt ser flonkende fint ut. Utenom stempelen da naturligvis. Når sykkelen begynner å gå dårlig er et tegn på at stempelet begynner å gjøre seg klart for bytting. Byttet stempelet mitt forleden her å man merker forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...