skylinepower Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 (endret) Hei etter jeg så på ElRetur tråden så fik jeg lyst og lage meg en høyttaler eller "plate spiller" av en harddisk. Det jeg trenger er en "bruksanvisning" til hvordan jeg skal lage den. Harddisk har jeg her så det er ikke farlig. har en link her, men den er engelsk og det er jeg ike så god i.. link Noen tips? Endret 7. august 2007 av skylinepower Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Det var da et voldsomt ambisiøst prosjekt. Jeg kan uansett fortelle hvilke utfordringer du står ovenfor: Motoren på harddisken er av type unipolar step-motor. Her må du lage en krets som kan starte denne opp og få den opp i ønsket hastighet. Det i seg selv er forsåvidt ikke så vanskelig hvis du har tilgang til fore halvbro-kretser som kan levere nok strøm OG at du enten har en binær teller som kan starte i svært lav hastighet (les VCO) eventuelt at du kan programmere en liten mikrokontroller til å gjøre jobben. Skrivehodet er nok den vanskeligste delen å kontrollere rent teknisk sett. Det er rett og slett drevet av en spole og en magnet, så tilfører du litt strøm så flyr hodet helt i endeposisjon og snur du polariteten så flyr det helt til den andre endeposisjonen. Så det vanskelige her blir å holde lesehodet på en fast posisjon. Dette krever at du har en tilbakekobling hvorpå du kan lese av hodets posisjon. Dette har du selfølgelig allerede, i form av at den ene siden på en av platene alltid inneholder informasjon om skrivehodets posisjon. Her har du igjen to utfordringer. Den ene er å finne nok dokumentasjon på denne informasjonen slik at du får laget deg et system som holder skrivehodet der du vil ha det. Den andre utfordringa er å få lest av informasjonen når disken går med en antakelig mye lavere omdreiningshastighet enn det den ble designet for. Platenes overflate er ganske sikkert designet for å lagre bitene i en viss fysisk størrelse, altså lengden på hvert av de magnetiske feltene. Så når du skal lagre audio-data på disken så vil det si at du vil flytte de magnetiske feltene ikke helt den ene eller andre veien, men midt imellom et sted. Mulig det kan gå hvis du er heldig, men det spørs. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 trur ikke geir__hk leste den linken eller så videoene... det du lager er ikke en "platespiller", men en høyttaler. (folk tenker vell på LP/CD spiller helst når du sier platespiller, det gjorde jeg også) det så ikke så vanskelig ut; line-out fra CD-spiller eller noe -> forsterker (om det ikke er innebygget der du tar signalet fra (utgang på 3 til 8 volt RMS stod det på siden)-> koble til spolen på lesearmen i hardisken eller til motoren. prøv deg fram... stort sett det som stod på den siden... nå vil armen eller platene viberere i takt med musikken og dermed lage den lyden du vil høre... Lenke til kommentar
radivx Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Kjøp (fretex)/finn en forsterker og koble høyttaler utgangene på de riktige ledningene (de som beveger harddisk hodene) så burde det være gjort. Kan være du kan bruke en MP3 spiller direkte (kjøp i så fall en Mini jack til phono plugg. Klipp phono hodene og lodd dem på harddisken). Men dette er stort sett bare en "gadget". Du får ikke spesielt respektabel lyd. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå