Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

FPS synker under gaming

Anbefalte innlegg

Hallo!

PC:

Skjermkort: GeForce 7800GT

Prosessor:AMD 4000+

Ram: 2GB

Hovedkort: Abit

Problemet er: Eg starter for eksempel Counter-Strike: Source, spiller i 5-10 minutter med fps på rundt 100, og det er digg å spele. Så synker den til 20-40, alt etter kva bane, men den er betydelig lavere! :hmm:

Eg skjønna altså ikkje en dritt, eg er ikkje så veldig datakynding så trenge litt nøye forklaring :p

Takker for all mulig hjelp! Og spør om det er noke du lurer på! :)

JA, har altså spurt om ditta før. Eg gjorde som ett av svara var: Sette på ny vifte på skjermkortet: Arctic Cooling Accelero X-1.

Ingenting er forbedret, problemet mitt vedvarer. :(

Første post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=792223&hl=

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, kanskje ikke så enkelt..

Kanskje prosessoren din bruker speedstep teknologi, som gjør at den enten reduserer hastigheten på prosessoren din når den når en hvis temperatur, eller en annen instilling som gjør at du får redusert prosessorkraft.

Lenke til kommentar

Enig med coRnflEks, tror du har et kjølingsproblem eller speedstep som kjører ned cpu-frekvensen for å kompensere for temp.

* Har du godt med inn/utsug av kald og varm luft på kabinettet? Les av temp i bios eller last ned program

* Last ned et program for å sjekke cpu-temp. Hvis denne er over 60-70 grader ved spilling, skaff ny cpu-vifte.

* Har du allerede fått ny cpu-vifte en gang i tiden før, var du nøye med å smøre på kjølepasta mellom cpu og vifte?

* Sist og ikke minst...... skaff deg pinsett og plukk vekk alle hybelkaninene fra cpu-vifte, skjermkortvifte, strømforsyning og kabinettvifter. Bare på dette punktet alene, opplevde jeg selv at cpu-tempen min datt ned med 15 grader og spill gikk straks mer flytende. Bør gjøres MINIMUM hver 4-6 mnd alt etter hvor flink du er til å holde rommet ditt støvsugd ;)

PS når du fjerner støv fra cpu-vifta, sørg også for å fjerne dottene fra ribba under, og hele veien ned til hovedkort. IKKE bruk støvsuger da denne genererer statisk elektrisitet som kan skade komponenter

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Du har sikkert på noe sikkerhetstiltak i bios, vil jeg tro.

som funker slik (spørs litt hvordan innst. er modifisert):

- at da cpuen, skjermkoret eller andre deler når en grad over 60 feks, så vil den slå ned ytelsen, feks at sette cpuen på halv speed sånn at den skal kjøles ned igjen..

DETTE ER BARE LURT.

- fiks heller bedre kjøling enn å ta av dette.

En avkjølet pc holder dobbelt så lenge som en varm en ;)

Lenke til kommentar

Hvilken versjon av skjermkort driveren har du?

For det er ett "problem" med de par siste versjonene, hvor en innstilling kan muligens være satt på automatisk. Såkalt auto gamma korreksjon.

At dette er pga cpu er tullprat. Amd har ikke noe "speedstep", coolnquiet ja, men det er noenlunde forskjellig, og ikke kjent for å påføre systemet slikt ubehag. Amd 4000+ holder vel i LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNGEE baner til det spillet der skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
At dette er pga cpu er tullprat. Amd har ikke noe "speedstep", coolnquiet ja, men det er noenlunde forskjellig, og ikke kjent for å påføre systemet slikt ubehag.

9230737[/snapback]

Gnom, jeg snakka ikke bare om speedstep, og selv om AMD ikke har speedstep, vil ALLE (100% - uten føkkings unntak) cpu'er som blir for varme gå drastisk ned i ytelse. Mulig at skjermkortet hans er kaldt og godt, men...

På min egen pc opplevde jeg at da cpu-kjøleren var pakkfull av støv (tettpakka slik at støvet ble som filt-teppe) gikk jeg ned i ytelse BF2 gradvis over tid til det bare ble lagging og hakk. Så snart støvet var borte - vips..

Shootere som BF2 og CS etc bruker ganske mye cpukraft kontra skjermkort

At spillet starter med 100 FPS for å synke til veldig lite på så kort tid høres veldig ut som cpu er relativt kjølig når pcen kun er i windows (lite jobbing med 0-10% bruk) til å ikke takle varmeutviklinga når det blir 100% jobb i spill. Dette tar bare 5 minutters tid før cpuen koker når spill startes.

Driverproblemer utelukker jeg egentlig siden topic-starter har en rigg som gir 100FPS i følge han selv de første minuttene.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

hmm, jeg har omtrent samme maskin som deg, hvertfall gpu og cpu..

har du veldig høy grafikk eller kjører du fps .cfg? selv dropper jeg noen ganger ned til 20-30 fps hvis jeg recorder en match, men den går jo opp til 100 igjen etter typ 30 sekunder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...