Gå til innhold

GPS eller GPSMobil (6110/N95) - Biltur

KVK

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

htc P3300 er en PDA med Windows Mobile, så her bruker du Internet Explorer for Windows mobile via enten WLAN, gjennom tilkoblet PC via USB-kabel, GSM/GPRS/Edge og hva det nå heter alt sammen. Vet ikke akkurat hva den støtter, det er vel litt forskjeller mellom IE for Mobile i forhold til vanlig IE for XP/Vista.

Litt morsomt: Fløy nedover Europa med PDAen påslått med telefonfunksjonen satt i flymodus (dette er lov når "Fasten Seat Belts" ikke er tent), kunne da følge med på TT hvor flyet var, og hvor fort det gikk! Ikke ofte GPSen viser 860 km/t i bilen!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, men kom til å tenke på en ting. Hva med GPS moduler til laptoper, finnes det gode saker der? Om jeg kjøper en slik som jeg kan ha i bilen, og en GPS-telefon som jeg kan bruke når jeg går rundt i de forskjellige byene så må jo det kunne være en grei løsning også?

Ser et det f.eks. finnes en løsning til Nokia N800.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det finnes, men da får du enda en dings som må tas med og ev. lades. Tenk på om du vil ha en GPS-løsning du kan ta med deg til fots (eller på sykkel for den del), eller om du skal bruke den bare i bilen. Ikke særlig praktisk med en laptop med GPS-antenne med 7 m kabel når du er på fottur i London, og skal finne veien tilbake til hotellet etter en sen kveld på byen.

Lenke til kommentar

Nei, men som sagt så kan jeg bruke GPS-telefonen når jeg går.

Og laptop skal jeg ha med uansett for å holde meg oppdatert på saker og ting, så det hele koker ned til om jeg skal kjøpe en standalone GPS-dings, eller om jeg skal kjøpe en som jeg kan koble på laptopen

edit:

Tror jeg går for både pose og sekk, og kjøper en N95 of en GPS

Endret av KVK
Lenke til kommentar

I bil er det bare to ting som funker: Garmin og TomTom. Har selv TomTom og har hatt det i snart 2 ½ år og er storfornøyd. Da jeg kjøpte var det versjon 5. Den er nå oppgradert til versjon 6 helt gratis.

Akkurat nå er vel HTC 3300 (eller var det 3600?) som er det beste kjøpet totalt sett. Den kommer ivertfall med Tomtom 6. Da får du topp gps, en topp pda og telefon i ett som kommer til å vare i mange år framover.

Lenke til kommentar

Det har egentlig ingenting å si bare det er tomtom eller garmin mht bil-gps. tomtom fåes jo i alle mulige varianter, mens Garmin finnes vel bare i stand alone sak. Min er installert på en Palm T3, som nå kun brukes som gps i bilen. Når den takker for seg kommer jeg nesten 100% sikkert til å kjøpe en stand alone unit som er fast inventar i bilen, selv om det blir mer for pengene med en HTC, men det er mer smak og behag egentlig.

Lenke til kommentar

Har selv en Eten X500+ som er en telefon med Windows Mobile 6 og GPS. Har hatt den i et par uker nå og er storfornøyd. Den har VGA-skjerm (640*480) på 2.8" og passer i en vanlig bukselomme. Den har ikke 3G, men ellers alt av funksjoner (Edge, Wi-fi, Radio osv).

Ikke et så veldig vanlig merke i Norge etter hva jeg har skjønt og kom over den relativt tilfeldig når jeg skulle ha meg ny mobil. Den er i hvert fall svært rask til å finne posisjonen din etter at et GPS-program er startet (Tomtom 6, Google Maps osv) og det tar rundt 10 sekunder til posisjon er funnet.

Kan i hvert fall anbefale denne sterkt hvis du vil ha en mobil med GPS i en relativt liten enhet som du kan ta med deg overalt. Den har minimalt med taster og man bruker så godt som alltid den trykkfølsomme-skjermen.

Så vidt jeg vet er det bare idedata.no som selger denne i Norge.

edit:

Legger til en link til produktet og en anmeldelse:

http://www.idedata.no/p.asp?ID=3164

http://www.theunwired.net/?itemid=3927

GPS-programvare følger forøvrig ikke med og må kjøpes utenom, Tomtom6 funker strålende.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
htc P3600 har ikke GPS, det er kun P3300 som har det (fra htc, seff)

9247677[/snapback]

Ja, det stemmer ja. Kjenner flere som har den, og de er kjempefornøyde med gps biten og pda biten (og selvfølgelig tomtom software som følger med). p3300 er vel ikke spesielt billig i kroner og øre, men med tanke på hva du får for pengene er det et varp.

Software "makes or brakes" en bil-gps. Du kan rett og slett ikke knote med gps'en midt i trafikken. Garmin og tomtom er her helt overlegne. Garmin er nok et hakk bedre mht kvalitet.

Lenke til kommentar

Ett alternativ: 1 stk symbian telefon fra nokia, 1 stk bluetooth GPS modul (sirfIII), tomtom navigasjons sw m kart TT5, TT6. Veldig fleksibelt, bruker det når jeg løper (også m nokias sports tracker), går rundt i ukjente byer, eller når jeg kjører. Fordeler: lang batteritid på gps modul, kan plassere modulen uavhengig av telefonen for best dekning, rimelig løsning, spes hvis man har en symbian telefon allerede. Har brukt dette med en Globalsat GPS modul og nokia 6600, N 6680 og nå sist med E70.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
#9: Forumet er ingen markedsplass. Annonser, meldinger om kjøp, salg og bytte skal postes i bruktmarkedet. Det er ikke tillatt å linke til egne annonser i signatur, profil eller i tråder / personlige meldinger på forumet.

*annonse fjernet*

kommentarer på moderering taes på PM med meg :)

macfjott

Endret av macfjott
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...