Gå til innhold

Nikon 50mm f1.4 vs Nikon 50mm f1.8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Øyvind!

Jeg synes du skal stole på magefølelsen din og ikke gruble noe mer enn du har gjort. Grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg har stilt meg selv disse spørsmålene ALT for ofte, og ender til slutt med at jeg ikke kjøper noe.

Hvilket objektiv gir best bilder? Hvem er skarpest? Hvem gir best bokeh? Hvem er best bygd? Hvem har raskest AF? Hvor mye vignettering er det på største blenderåpning? Hvem får jeg mest for pengene for? Hvordan er Sigma'en i forhold? Kanskje 85/1.8 gir enda mer for pengene?

Kjenner du deg (også) igjen? Ja, jeg vil tro det er min vågale påstand. Slutt å tenk så jævla teknisk gutt! :) Det er BILDENE vi vil se du tar og ikke utstyret du har brukt. Måten du tenker på, hvordan du UTNYTTER utstyret du har/bruker og hvordan bildene illusteres er så UTROLIG mye viktigere.

Om vi skal prate teknisk så har du gjort et godt kjøp så lenge objektivet fungerer. Utstyret som kjøpes er til for å utnyttes og ikke skrytes av. Apen må ha en hjerne (kreativitet, fotointeresse osv) for å kunne bruke hammeren på spikeren (utstyret).

Ha en strålende helg. :)

Lenke til kommentar
Nikons gamle 50mm f/2 spinner ringer rundt alle 1,8-varianter som finnes i dag. Selv de fleste 1,4-varianter må bite i gresset på mange områder i den sammenligningen. dessverre stilles det mer krav til lav pris enn kvalitet i det segmentet i våre dager.

Jeg bare må få meg et Nikon til Canon-adapter snarest, slik at jeg får benyttet noe av den deilige manuelloptikken igjen.

Godt å vite at jeg har et strøkent eksemplar av dette nydelige objektivet da :) , men jeg har alltid trodd at 50mm f1.8 (ikke E-serie versjon) som Nikon produserte et par år på begynnelsen av 80 tallet før byggekvaliteten på lysvake obektiver ble redusert, var enda bedre jeg? Selv har jeg bare brukt 50mm f2 på svarthvitt film, og med denne har de gitt sylskarpe bilder, men den aller skarpeste 50mm jeg har er faktisk etter min mening min Industar 62LD f2.8 som jeg har på min Fed denne er så skarp at det gjør vondt å se bildene. Har laget store forstørelser av ISO 100 film med dette og det er imponerende skarpt.

Men egentlig liker jeg best å ta bilder med en ripete Industar 50 hvor nesten all coatingen er skrapt av bakre linse, fordi alle bilder jeg tar med det ser ut som pre WWII med cats eye bokeh og blødende høylys, sånn sett er ikke alltid opptisk perfeksjon alt.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...